Allgemeinpsychologie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.4.D2.FG.DAF.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Allgemeinpsychologie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Opanowanie wiedzy teoretycznej z zakresu psychologii ogólnej pozwalającej na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania nauczania i uczenia się oraz budującej podstawy przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Podstawowe pojęcia psychologii. Procesy poznawcze. Spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji. Mowa. Myślenie i rozumowanie. Uczenie się i pamięć. Uwaga. Emocje i motywacja w procesach regulacji zachowania. Zdolności i uzdolnienia. 2. Rozwój fizyczny i psychiczny (poznawczy, emocjonalny, społeczny). Modele rozwoju. Biologiczne i społeczne czynniki rozwoju. Fazy rozwoju. Rozwój wybranych funkcji psychicznych. Rozwój i kształtowanie osobowości. Rozwój a wychowanie. 3. Teorie i struktura osobowości. Psychologia różnic indywidualnych - różnice w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego. 4. Poznanie i spostrzeganie społeczne. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacja interpersonalna. Empatia. Zachowania asertywne, agresywne i uległe. Stres i radzenie sobie z nim. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania. 5. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych. 6. Komunikacja i kultura języka. Procesy komunikowania się. Bariery komunikacji. Media i ich wpływ wychowawczy. Nauczyciel w procesie komunikacji - autoprezentacja, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie. Komunikacja niewerbalna. Porozumiewanie się emocjonalne w klasie. Style komunikowania się uczniów i nauczyciela. Bariery komunikacyjne w klasie. Porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych. Fizyczne aspekty komunikacji werbalnej i emisja głosu – budowa, działanie i ochrona narządu. 7. Formy aktywności dziecka – nauka i zabawa. Rozwój zainteresowań. Poszerzanie autonomii i samodzielności. Uspołecznienie dziecka, kontakty rówieśnicze. Pozycja społeczna dziecka w grupie. Znaczenie grupy rówieśniczej dla dziecka. Koleżeństwo i przyjaźń. Konflikty z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami. Rola osób znaczących i autorytetów. Zmiana autorytetów, kryzys autorytetu nauczyciela i rodzica. Bunt okresu dorastania i jego funkcje. Zagrożenia dzieci i młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne. 8. Formy aktywności młodzieży. Nauka, realizacja zainteresowań, działalność społeczna, wolontariat, praca. Poszerzanie autonomii i samodzielności. 9. Progi edukacyjne. Adaptacja w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej, pierwsze wybory edukacyjne. Wstępna orientacja zawodowa. Ambicje i aspiracje. Motywacja. 10. Kontakty społeczne ucznia. Grupa rówieśnicza. Pozycja społeczna ucznia w grupie rówieśniczej. Znaczenie grupy rówieśniczej. Koleżeństwo, przyjaźń, związek partnerski, miłość. Konflikty z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami. Rola osób znaczących i autorytetów. Zmiana autorytetów, kryzys autorytetu nauczyciela i rodzica. Bunt okresu dorastania i jego funkcje. Zagrożenia młodzieży: agresja, przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne, sekty. Podkultury młodzieżowe. Inny, wykluczony. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): 1. Kozielecki J.: Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa 2000.. 2. Meyers D. G.: Psychologia. Poznań 2003. 3. Strelau J.(red): Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk 2003. 4. S. Konrad, C. Hendl: Inteligencja emocjonalna. Katowice 2000. B. Literatura uzupełniająca 1. Pecyna M.B.: Psychologia Kliniczna w praktyce pedagogicznej. Warszawa1998. 2. Urban B.: Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków 2000. 3. Zimbardo P. G. :Psychologia i życie. Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza i umiejętności Po aktywnym uczestnictwie w kursie student powinien bez problemu wykazać się zastosowaniem nabytej wiedzy z zakresu psychologii ogólnej a w szczególności tej, dotyczącej: • Procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń, • rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do szkoły ponadpodstawowej; • Wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw, • Potrafi omówić podstawowe formy aktywności dzieci i młodzieży, • Charakteryzuje odpowiednie dla wieku kontakty społeczne ucznia wraz z ich zaburzeniami, • Współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów, • Rozumie zależności między prawami uczenia się a efektami kształcenia. • Potrafi projektować sprzyjające rozwojowi warunki wychowania wpływając na motywowanie uczniów. • Ma pogłębioną świadomość poprawnych zachowań w relacjach społecznych. • Rozumie znaczenie kompetencji emocjonalnej i deficytów w tej sferze. • Student potrafi korzystać z literatury w zakresie dyskutowanych problemów. • Ma zdolność wieloaspektowego posługiwania się wiedzą oraz umiejętność stawiania pytań i argumentowania. Kompetencje społeczne (postawy) • Absolwent ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych • Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju językowego • Wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu działań profesjonalnych próbując odnaleźć się w roli nauczyciela • Student ma świadomość wagi refleksji na tematy etyczne związane z pracą nauczyciela, odpowiedzialnością, jaka wiąże się z zawodem nauczyciela przed członkami społeczeństwa oraz konieczności przestrzegania zasad kodeksu etycznego • Student ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych dla utrzymania i rozwoju więzi społecznej na różnych poziomach • Respektuje znaczenie różnic między ludźmi i potrafi je uwzględnić analizując konkretne epizody w interakcjach społecznych. • ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym w szkole ponadpodstawowej; • wykazuje cechy refleksyjnego nauczyciela; • ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów; • odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; • jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia: • ćw.: zaliczenie ustne/kolokwium C. Podstawowe kryteria Aktywność w dyskusji: 20% Wypowiedź ustna/pisemna: 80% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.