Warsztaty badawcze literaturoznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty badawcze literaturoznawcze |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia II stopnia |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | systematyczna obecność na zajęciach, aktywność |
Nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta: A. Godziny kontaktowe: Udział w zajęciach:15 h 05 ECTS B. Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć: 45 h 1,5 ECTS |
Założenia: | - |
Skrócony opis: |
Warsztaty badawcze literaturoznawcze: przedmiot obejmuje trzy obszary nauki o literaturze: historię literatury, teorię literatury i krytykę literacką - każda ma swój warsztat osobny a zarazem wzajemnie się dopełniający. Owe trzy "wcielenia" literaturoznawstwa, znaczą osobniczo cechowane warsztaty badawcze (formy i style dociekań), ale też spotykają się na terenie literaturoznawczych wspólnot (ruch konwencji/ języki wartości/słowniki aksjologiczne/ wartościowanie). Celem spotkania z warsztatem badacza- literaturoznawcy, jest aktywne wejście w poznawcze akcje dyskursu literaturoznawczego w dialogu z literaturą. Kontakt z prowadzącym: eladabrowska@uni.opole.pl: |
Pełny opis: |
Literaturoznawcze warsztaty badawcze stają się miejscem obserwacji tego, co dzieje się między literaturą (przedmiot literaturoznawczego poznania) i/a stylem jej badania (teorie/ metody/ interpretacje). Miejscem akcji poznawczej może być i dzieło literackie w swej indywidualnej postaci, i "proteuszowa natura" literatury pięknej (poszukiwanie znaków-wyróżników literackości/ poetyckości/ przemian ich rozumienia/ także przez grę na pograniczach "literackości": hybrydy tekstowe/ nieostre przejścia między fikcjonalnym i niefikcjonalnym światem/ między literaturą i literaturoznawstwem). Czytelnik, jako ważny udziałowiec literatury i literaturoznawstwa (świadectwa i style odbioru"/ półka badacza/ półka czytelnika/ modelowanie czytelnika (czytelnik wirtualny i/a czytelnik empiryczny). Badacz w akcji poznawczej: Wiedza niesiona przez literaturę i/a wiedza niesiona (i wnoszona) przez wielostronnie otwarty dyskurs literaturoznawczy (dialog postaw badawczych/ teorii i metody/ efekty konkretnych działań na tekstach i z tekstami/ lektury i interpretacje); Style rozmowy badacza z "cudzym głosem" (polemiki/ odrzucenia/ modyfikacje/ innowacje teoretyczno-metodologiczne/ "cytat" jako argument dialogu/ projekt zmiany "języka" badawczego i "scenariusze" wykonawcze (konkretyzacje nieokreślonych poetyk dzieła otwartego/ doświadczenia czytania i od-czytywania/ symboliczne "czytanie świata"/ badania porównawcze/ "litera lektury" w oglądach i podglądach wybranych warsztatów literaturoznawczych (teoria/ metoda/ praktyka). Obserwacje warsztatu badacza (różnorodność praktykowanych metod) a sytuacja dzieła literackiego i komunikacji literackiej wobec nieliterackiej ("literatura jako trop rzeczywistości"). Poznawanie warsztatu badacza w kontekstach dociekań nad "naturą" sztuki literackiej/ badania literaturoznawcze na tle innych dyskursów humanistyki współczesnej (inter i transdysyplinarne fakty i efekty). |
Literatura: |
J. Abramowska, Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej, Poznań 1995; R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996; S. Balbus, Między stylami, Kraków 1993; A. Burzyńska, Literatura jako sztuka uwodzenia, [w:] Ostrożnie z literaturą! (przykłady, wykłady oraz inne rady), red. S. Balbus, W. Bolecki, Warszawa 2000. I. Calvino, Wykłady amerykańskie, Gdańsk 1996 M. Głowiński, Wartościowanie w badaniach literackich a język potoczny, [w:] tegoż, Poetyka i okolice, Warszawa 1992; I. Górska, Literatura na próbę. Między literaturą a komentarzem: Różewicz - Witkacy - Kantor, Poznań 2013; G. Grochowski, Tekstowe hybrydy. Literackość i jej pogranicza, 2000; N. Holland, Transaktywne ujęcie krytyki transaktywnej, [w:] Współcesna teoria badan literackich za granicą, Antologia, oprac. H. Markiewicza, t. IV, cz. 1., Kraków 1992; Ja - Inny. Wokół Bachtina. Antologia, red. D. Ulicka, Kraków 1992; R. Jauss, Historia literatury jako prowokacja, Warszawa1999; R. Nycz, Literatura jako trop rzeczywistości.Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001; J. Sławiński, Funkcje krytyki literackiej, [w:] tegoż, Dzieło. Język, Tradycja, 1977 (wyd. II, 2000); Literatura i wiedza, red. W. Bolecki, E. Dąbrowska, Warszawa 2006; Pisanie Białoszewskiego. Szkice, red. M. Głowiński, Z. Łapiński, Warszawa 1993; Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, red. W. Browarny, J. Orska, A. Poprawa, Kraków 2007; Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1977; , Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, Problematyki, Interpretacje, Kraków 2012. J. Ziomek, Obrona potoczna historii literatury, czyli półka czytelnika i półka badacza, [w:] tegoż, Prace ostatnie, Literatura i nauka o literaturze, Warszawa 1994, . |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE 1)w pogłębionym stopniu zjawiska literackie oraz metody ich analizy k_W01 2)w pogłębionym stopniu zaawansowaną metodologię oraz terminologię z zakresu literaturoznawstwa.k_W02 UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI 1)wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i innowacyjnie wykonywać zadania k_U01 2)przeprowadzić krytyczną analizę i interpretacje wybranych tekstów literackich k_U03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) ocena aktywności studenta podczas zajęć k_W01; k_U01; k_U03 B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny ocena pracy studenta podczas zajęć na podstawie ocen cząstkowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.