Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty badawcze literaturoznawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.FP.12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty badawcze literaturoznawcze
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia II stopnia

Kierunek studiów:

filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

systematyczna obecność na zajęciach, aktywność

Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe:

Udział w zajęciach:15 h 05 ECTS


B. Praca własna studenta:

przygotowanie do zajęć: 45 h 1,5 ECTS


Założenia:

-

Skrócony opis:

Warsztaty badawcze literaturoznawcze: przedmiot obejmuje trzy obszary nauki o literaturze: historię literatury, teorię literatury i krytykę literacką - każda ma swój warsztat osobny a zarazem wzajemnie się dopełniający. Owe trzy "wcielenia" literaturoznawstwa, znaczą osobniczo cechowane warsztaty badawcze (formy i style dociekań), ale też spotykają się na terenie literaturoznawczych wspólnot (ruch konwencji/ języki wartości/słowniki aksjologiczne/ wartościowanie). Celem spotkania z warsztatem badacza- literaturoznawcy, jest aktywne wejście w poznawcze akcje dyskursu literaturoznawczego w dialogu z literaturą.

Kontakt z prowadzącym: eladabrowska@uni.opole.pl:

Pełny opis:

Literaturoznawcze warsztaty badawcze stają się miejscem obserwacji tego, co dzieje się między literaturą (przedmiot literaturoznawczego poznania) i/a stylem jej badania (teorie/ metody/ interpretacje). Miejscem akcji poznawczej może być i dzieło literackie w swej indywidualnej postaci, i "proteuszowa natura" literatury pięknej (poszukiwanie znaków-wyróżników literackości/ poetyckości/ przemian ich rozumienia/ także przez grę na pograniczach "literackości": hybrydy tekstowe/ nieostre przejścia między fikcjonalnym i niefikcjonalnym światem/ między literaturą i literaturoznawstwem). Czytelnik, jako ważny udziałowiec literatury i literaturoznawstwa (świadectwa i style odbioru"/ półka badacza/ półka czytelnika/ modelowanie czytelnika (czytelnik wirtualny i/a czytelnik empiryczny). Badacz w akcji poznawczej: Wiedza niesiona przez literaturę i/a wiedza niesiona (i wnoszona) przez wielostronnie otwarty dyskurs literaturoznawczy (dialog postaw badawczych/ teorii i metody/ efekty konkretnych działań na tekstach i z tekstami/ lektury i interpretacje); Style rozmowy badacza z "cudzym głosem" (polemiki/ odrzucenia/ modyfikacje/ innowacje teoretyczno-metodologiczne/ "cytat" jako argument dialogu/ projekt zmiany "języka" badawczego i "scenariusze" wykonawcze (konkretyzacje nieokreślonych poetyk dzieła otwartego/ doświadczenia czytania i od-czytywania/ symboliczne "czytanie świata"/ badania porównawcze/ "litera lektury" w oglądach i podglądach wybranych warsztatów literaturoznawczych (teoria/ metoda/ praktyka). Obserwacje warsztatu badacza (różnorodność praktykowanych metod) a sytuacja dzieła literackiego i komunikacji literackiej wobec nieliterackiej ("literatura jako trop rzeczywistości"). Poznawanie warsztatu badacza w kontekstach dociekań nad "naturą" sztuki literackiej/ badania literaturoznawcze na tle innych dyskursów humanistyki współczesnej (inter i transdysyplinarne fakty i efekty).

Literatura:

J. Abramowska, Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej, Poznań 1995;

R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996;

S. Balbus, Między stylami, Kraków 1993;

A. Burzyńska, Literatura jako sztuka uwodzenia, [w:] Ostrożnie z literaturą! (przykłady, wykłady oraz inne rady), red. S. Balbus, W. Bolecki, Warszawa 2000.

I. Calvino, Wykłady amerykańskie, Gdańsk 1996

M. Głowiński, Wartościowanie w badaniach literackich a język potoczny, [w:] tegoż, Poetyka i okolice, Warszawa 1992;

I. Górska, Literatura na próbę. Między literaturą a komentarzem: Różewicz - Witkacy - Kantor, Poznań 2013;

G. Grochowski, Tekstowe hybrydy. Literackość i jej pogranicza, 2000;

N. Holland, Transaktywne ujęcie krytyki transaktywnej, [w:] Współcesna teoria badan literackich za granicą, Antologia, oprac. H. Markiewicza, t. IV, cz. 1., Kraków 1992;

Ja - Inny. Wokół Bachtina. Antologia, red. D. Ulicka, Kraków 1992;

R. Jauss, Historia literatury jako prowokacja, Warszawa1999;

R. Nycz, Literatura jako trop rzeczywistości.Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001;

J. Sławiński, Funkcje krytyki literackiej, [w:] tegoż, Dzieło. Język, Tradycja, 1977 (wyd. II, 2000);

Literatura i wiedza, red. W. Bolecki, E. Dąbrowska, Warszawa 2006;

Pisanie Białoszewskiego. Szkice, red. M. Głowiński, Z. Łapiński, Warszawa 1993;

Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, red. W. Browarny, J. Orska, A. Poprawa, Kraków 2007;

Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1977; ,

Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, Problematyki, Interpretacje, Kraków 2012.

J. Ziomek, Obrona potoczna historii literatury, czyli półka czytelnika i półka badacza, [w:] tegoż, Prace ostatnie, Literatura i nauka o literaturze, Warszawa 1994, .

Efekty uczenia się:

WIEDZA

ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

1)w pogłębionym stopniu zjawiska literackie oraz metody ich analizy k_W01

2)w pogłębionym stopniu zaawansowaną metodologię oraz terminologię z zakresu literaturoznawstwa.k_W02

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

1)wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i innowacyjnie wykonywać zadania k_U01

2)przeprowadzić krytyczną analizę i interpretacje wybranych tekstów literackich k_U03

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

ocena aktywności studenta podczas zajęć k_W01; k_U01; k_U03

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

ocena pracy studenta podczas zajęć na podstawie ocen cząstkowych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-2 (2025-04-29)