Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot kierunkowy w języku obcym: Contemporary Polish Theatre

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.FP.22.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot kierunkowy w języku obcym: Contemporary Polish Theatre
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

studia II stopnia

Kierunek studiów:

Filologia Polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany w terenie

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 30 h 1ECTS

przygotowanie do zajęć, czytanie literatury przedmiotu oraz przygotowanie do zaliczenia 30 h 1ECTS


Założenia:

Najważniejsze kierunki w polskim teatrze współczesnym i ich interpretacja

Skrócony opis:

Najważniejsze zjawiska w teatrze i dramacie współczesnym i ich interpretacja. Od Wielkiej Reformy Teatru (Gordon Craig, Konstanty Stanisławski, Antonin Artaud), jej kontynuatorów w drugiej po-łowie XX wieku ( Jerzy Grotowski, Peter Brook, Eugenio Barba, Tadeusz Kantor) do teatru post-dramatycznego. Sztuka interpretacji dramatu i przedstawienia teatralnego. Analiza wybranych spek-takli teatralnych ( projekcje).

Pełny opis:

1. Najważniejsze zjawiska w teatrze i dramacie współczesnym i ich interpretacja.

2. Od Wielkiej Reformy Teatru (Gordon Craig, Konstanty Stanisławski, Antonin Artaud),

3. Kontynuatorzy w drugiej połowie XX wieku ( Jerzy Grotowski, Peter Brook, Eugenio Barba, Tadeusz Kantor)

4. Teatr postdramatyczny.

5. Sztuka interpretacji dramatu i przedstawienia teatralnego.

6. Analiza wybranych spektakli teatralnych ( projekcje).

Literatura:

J.L. Styan, Współczesny dramat, Ossolineum, Wrocław 1995.

O. Aslan, Aktor XX wieku, PIW, Warszawa, 1978.

H. Lehmann, Teatr postdramatyczny, Uniwersitas, Kraków 2006.

Przeciw konwencjom. Antologia tekstów o teatrze polskim i obcym od Antoine’a po czasy współcze-sne ( 1887-1990), red. M. Fik, Warszawa 1994.

Efekty uczenia się:

ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat historii teatru i filmu różnych epok w kontekście ogólnych zjawisk kultury

ma podstawową wiedzę o powiązaniach wiedzy o teatrze i filmie z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami nauk humanistycznych (zwłaszcza naukami o sztuce)

potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi oraz pojęciami z zakresu wiedzy o teatrze i filmie, zarówno w pracy badawczej, jak i innych sytuacjach profesjonalnych

potrafi sformułować profesjonalną wypowiedź krytyczną (pisemną, ustną) odnoszącą się do określonego wydarzenia teatralnego, filmowego i kulturalnego

Metody i kryteria oceniania:

obecność, dyskusja, ocena z pracy zaliczeniowej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-8 (2025-07-09)