Literatura i internet
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.24 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura i internet |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia II stopnia |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | Kujawa D., Wideopoezja. Szkice, Katowice 2014. Maryl M., Technologie literatury: wpływ nośnika na formę i funkcję przekazów literackich, „Pamiętnik Literacki” 2010 nr 101(2), s. 157-178. Narracyjność języka i kultury. Literatura i media, red. D. Filar, D. Piekarczyk, Lublin 2013. Nasiłowska A., Hipertekstualna estetyka i literatura w dobie Internetu, „Teksty Drugie” 2006, nr 4, s. 205-218. Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Kraków 2015. Rypson P., Obraz słowa. Historia poezji wizualnej, Warszawa1989. Winiecka E., Literatura bez granic? Media digitalne i ich wpływ na status sztuki słowa, „Przestrzenie Teorii” 2019, nr 31, s. 14-37. |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 30 h 1 ects przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej (prezentacja) 30 h 1 ects |
Skrócony opis: |
Cele zajęć/przedmiotu: - przekazanie wiedzy na temat podstawowych zjawisk związanych z nowym – intermedialnym – statusem literatury; - przekazanie wiedzy na temat nowych kontekstów badawczych, adekwatnych do omawianych zjawisk; - wdrożenie do dyskusji na temat: nowych funkcji literatury w kulturze, nowych obiegów literackich, życia literackiego w Internecie |
Pełny opis: |
1.Wpływ mediów na rozwój i odbiór literatury. 2. Literatura audialna (słuchowiska, reportaże, / powieści radiowe). Audiobooki. 3. Literatura a nowe media. Życie literackie w sieci (archiwizacja literatury w Internecie, sieciowe czasopisma literackie, blogi, e-booki). 4. Hipertekst jako nowa forma literacka. 5. Nowe gatunki literatury cybernetycznej i problem jej odbioru. 6. W kręgu liberatury. 7. Popularyzacja literatury w mediach. Blogosfera literacka (blog Spacer wśród słów). 8. Współczesna kultura literacka w przestrzeni wirtualnej nowych mediów |
Literatura: |
Bodzioch-Bryła B., Pietruszewska-Kobiela G., Regiewicz A., Literatura – nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX i XXI wieku, wyd. 2, Toruń 2015. Henrykowski M., Związki filmu i literatury, „Polonistyka” 1996, nr 5, s. 265-272. Hiperteksty literackie. Literatura i Nowe Media, red. P. Marecki, M. Pisarski, Kraków 2011. Hopfinger M., Literatura i media. Po 1989 roku, Warszawa 2010. Janusiewicz M., Literatura doby Internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu, Kraków 2013. Karpińska A., Literatura a media – wspólne oddziaływanie i zależności w świetle badań empirycznych opinii społecznej, „Zeszyty Prasoznawcze” 2015, t. 58, nr 4, s. 959-973. Literatura w mediach. Media w literaturze III. Nowe wizerunki, red. K. Taborska, W. Kuska, Gorzów Wielkopolski 2014. Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, Kraków 2002. Od pióra do sieci: zmienne media literatury, red. P. Michałowski, Szczecin 2015. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE 1. k_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty i zagadnienia z zakresu historii literatury oraz jej stanu aktualnego 2. k_W02 w pogłębionym stopniu literaturoznawcze narzędzia badawcze, ze szczególnym uwzględnieniem specjalistycznych osiągnieć w literaturoznawstwie (także w kontekście interdyscyplinarnym) 3.k_W03 problemy i zagadnienia literaturoznawstwa w kontekście współczesnej cywilizacji UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI 4. k_U01 w pogłębionym stopniu rozpoznać i opisać zjawiska i procesy (historyczno)literackie 5. k_U02 w pogłębionym stopniu odbierać i tworzyć teksty (wypowiedzi, prezentacje) o naukowym charakterze literaturoznawczym ) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO 6. k_K01 specjalistycznego zastosowania posiadanych wiedzy i umiejętności literaturoznawczych w kontekście zawodowym |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywny udział w zajęciach 50% [ weryfikacja efektu: 1, 2, 3, 4, 6 ] prezentacja zaliczeniowa 50% [ weryfikacja efektu: 1, 2, 3, 4, 5, 6 ] |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Tomasz Wielg | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Dyscyplina: | literaturoznawstwo |
|
Literatura uzupełniająca: | Fajfer Z., Liberatura czyli literatura totalna. Teksty zebrane z lat 1999-2009, red. K. Bazarnik, wstęp W. Kalaga, Kraków 2010. Helman A., Literatura i film. Nowy etap partnerstwa, „Dialog” 2004, R. 49, nr 1, s. 5-15. Kowal J., Literackie oblicze „Dziennika Wileńskiego” (1805-1806 i 1815-1830), Rzeszów 2017. Kujawa D., Wideopoezja. Szkice, Katowice 2014. Maryl M., Technologie literatury: wpływ nośnika na formę i funkcję przekazów literackich, „Pamiętnik Literacki” 2010 nr 101(2), s. 157-178. Narracyjność języka i kultury. Literatura i media, red. D. Filar, D. Piekarczyk, Lublin 2013. Nasiłowska A., Hipertekstualna estetyka i literatura w dobie Internetu, „Teksty Drugie” 2006, nr 4, s. 205-218. Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Kraków 2015. Rypson P., Obraz słowa. Historia poezji wizualnej, Warszawa1989. Winiecka E., Literatura bez granic? Media digitalne i ich wpływ na status sztuki słowa, „Przestrzenie Teorii” 2019, nr 31, s. 14-37. |
|
Skrócony opis: |
Cele zajęć/przedmiotu: - przekazanie wiedzy na temat podstawowych zjawisk związanych z nowym – intermedialnym – statusem literatury; - przekazanie wiedzy na temat nowych kontekstów badawczych, adekwatnych do omawianych zjawisk; - wdrożenie do dyskusji na temat: nowych funkcji literatury w kulturze, nowych obiegów literackich, życia literackiego w Internecie |
|
Pełny opis: |
1.Wpływ mediów na rozwój i odbiór literatury. 2. Literatura audialna (słuchowiska, reportaże, / powieści radiowe). Audiobooki. 3. Literatura a nowe media. Życie literackie w sieci (archiwizacja literatury w Internecie, sieciowe czasopisma literackie, blogi, e-booki). 4. Hipertekst jako nowa forma literacka. 5. Nowe gatunki literatury cybernetycznej i problem jej odbioru. 6. W kręgu liberatury. 7. Popularyzacja literatury w mediach. Blogosfera literacka (blog Spacer wśród słów). 8. Współczesna kultura literacka w przestrzeni wirtualnej nowych mediów |
|
Literatura: |
Bodzioch-Bryła B., Pietruszewska-Kobiela G., Regiewicz A., Literatura – nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX i XXI wieku, wyd. 2, Toruń 2015. Henrykowski M., Związki filmu i literatury, „Polonistyka” 1996, nr 5, s. 265-272. Hiperteksty literackie. Literatura i Nowe Media, red. P. Marecki, M. Pisarski, Kraków 2011. Hopfinger M., Literatura i media. Po 1989 roku, Warszawa 2010. Janusiewicz M., Literatura doby Internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu, Kraków 2013. Karpińska A., Literatura a media – wspólne oddziaływanie i zależności w świetle badań empirycznych opinii społecznej, „Zeszyty Prasoznawcze” 2015, t. 58, nr 4, s. 959-973. Literatura w mediach. Media w literaturze III. Nowe wizerunki, red. K. Taborska, W. Kuska, Gorzów Wielkopolski 2014. Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, Kraków 2002. Od pióra do sieci: zmienne media literatury, red. P. Michałowski, Szczecin 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.