Wybrane zagadnienia z literatury powszechnej 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.KF.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z literatury powszechnej 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia II stopnia |
Kierunek studiów: | Filologia Polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005 A. Z. Makowiecki, Słownik postaci literackich. Literatura powszechna, Warszawa 2004 M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1983 |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 30 h 1 ECTS przygotowanie do zajęć (w tym przygotowanie prezentacji multimedialnej ) 30h 1 ects |
Założenia: | A. Z. Makowiecki, Słownik postaci literackich. Literatura powszechna, Warszawa 2004 M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1983 |
Skrócony opis: |
Charakterystyka przedmiotu - interpretowane są najistotniejsze utwory literackie, od czasów antycznych po nowoczesność w rozmaitych kontekstach: estetycznym, historycznym, filozoficznym, malarskim, sakralnym i in. Szczególną uwagę zwraca się na arcydzieła literatury powszechnej. Literatura jest omawiana z uwzględnieniem kategorii intertekstualności a także komparatystyki dyskursywnej, kulturowej oraz intertekstualnej. Uwypuklone są najważniejsze prądy i style literatury światowej. |
Pełny opis: |
Cel przedmiotu - zapoznanie studentów z najistotniejszymi tendencjami rozwoju literatury powszechnej w kontekście kulturowym z uwzględnieniem aspektów intertekstualnych i komparatystycznych. Dyskursywna część zajęć opiera się na następujących zagadnieniach: 1. Literatura antyczna jako idealny horyzont kultury ludzkości. 2. Literatura średniowiecza. Nowoczesne podejście do danego pojęcia. 3. Epika rycerska. Cykl karoliński i cykl arturiański. 4. Renesans jako fundament kultury europejskiej. 5. Poemat Dantego "Boska komedia" jako arcydzieło kultury europejskiej. Hybrydyczność utworu. 6. "Dekameron" jako perełka renesansu włoskiego i europejskiego. |
Literatura: |
1. Teksty literackie wymienione w tematach wykładów i konwersatoriów 2. Opracowania ogólne (w zakresie umożliwiającym orientację w wyżej wymienionych zagadnieniach): Szczegółowe opracowania poszczególnych lektur, przede wszystkim wstępy do BN Ponadto: ThoreZetterholm, Literatura świata. Ilustrowany przewodnik. Warszawa 1986 Historia literatury światowej pod red. Mariana Schulza. Kraków 2006 Historia literatury światowej, red. Tadeusz Skoczek. Bochnia-Kraków bdw. Literatura Europy.Historia literatury europejskiej, pod red. Annick Benoit-Dusausoyi Guy Fontaine’a, Gdańsk 2009 3. Opracowania szczegółowe A. Świderkówna, Rozmowy o Biblii. Warszawa 1996, Tejże: Rozmów o Biblii ciąg dalszy. Warszawa 1996 M. Cystowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie Bogusław Bednarek, Epos europejski, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001 I. Watt, Narodziny powieści. Studia o Richardsonie, Defoe i Fieldingu. PIW, Warszawa 1973 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE m-W-3 w stopniu pogłębionym wybrane zjawiska i problemy z litera- tury powszechnej. UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI m-U-2 dostrzegać różne punkty widzenia i odbioru tekstu z możliwo- ścią uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych literaturoznaw- stwu (humanistyce). |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywne uczestnictwo w zajęciach 40% przygotowanie i przedstawienie referatu/prezentacji 60% (Weryfikacja m-W-3 i m-U-2) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.