Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia z literatury powszechnej 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.FP.KF.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia z literatury powszechnej 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia II stopnia

Kierunek studiów:

Filologia Polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005

A. Z. Makowiecki, Słownik postaci literackich. Literatura powszechna, Warszawa 2004


M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1983

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 30 h 1 ECTS

przygotowanie do zajęć (w tym przygotowanie prezentacji multimedialnej ) 30h 1 ects

Założenia:

A. Z. Makowiecki, Słownik postaci literackich. Literatura powszechna, Warszawa 2004


M. Cytowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1983

Skrócony opis:

Charakterystyka przedmiotu - interpretowane są najistotniejsze utwory literackie, od czasów antycznych po nowoczesność w rozmaitych kontekstach: estetycznym, historycznym, filozoficznym, malarskim, sakralnym i in. Szczególną uwagę zwraca się na arcydzieła literatury powszechnej. Literatura jest omawiana z uwzględnieniem kategorii intertekstualności a także komparatystyki dyskursywnej, kulturowej oraz intertekstualnej. Uwypuklone są najważniejsze prądy i style literatury światowej.

Pełny opis:

Cel przedmiotu - zapoznanie studentów z najistotniejszymi tendencjami rozwoju literatury powszechnej w kontekście kulturowym z uwzględnieniem aspektów intertekstualnych i komparatystycznych.

Dyskursywna część zajęć opiera się na następujących zagadnieniach:

1. Literatura antyczna jako idealny horyzont kultury ludzkości.

2. Literatura średniowiecza. Nowoczesne podejście do danego pojęcia.

3. Epika rycerska. Cykl karoliński i cykl arturiański.

4. Renesans jako fundament kultury europejskiej.

5. Poemat Dantego "Boska komedia" jako arcydzieło kultury europejskiej. Hybrydyczność utworu.

6. "Dekameron" jako perełka renesansu włoskiego i europejskiego.

Literatura:

1. Teksty literackie wymienione w tematach wykładów i

konwersatoriów

2. Opracowania ogólne (w zakresie umożliwiającym orientację w wyżej

wymienionych zagadnieniach):

Szczegółowe opracowania poszczególnych lektur, przede wszystkim

wstępy do BN

Ponadto:

ThoreZetterholm, Literatura świata. Ilustrowany przewodnik. Warszawa

1986

Historia literatury światowej pod red. Mariana Schulza. Kraków 2006

Historia literatury światowej, red. Tadeusz Skoczek. Bochnia-Kraków

bdw.

Literatura Europy.Historia literatury europejskiej, pod red. Annick

Benoit-Dusausoyi Guy Fontaine’a, Gdańsk 2009

3. Opracowania szczegółowe

A. Świderkówna, Rozmowy o Biblii. Warszawa 1996, Tejże: Rozmów o Biblii

ciąg dalszy. Warszawa 1996

M. Cystowska, H. Szelest, Literatura grecka i rzymska w zarysie

Bogusław Bednarek, Epos europejski, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego,

Wrocław 2001

I. Watt, Narodziny powieści. Studia o Richardsonie, Defoe i Fieldingu. PIW,

Warszawa 1973

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

m-W-3 w stopniu pogłębionym wybrane zjawiska i problemy z litera-

tury powszechnej.

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

m-U-2 dostrzegać różne punkty widzenia i odbioru tekstu z możliwo- ścią uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych literaturoznaw-

stwu (humanistyce).

Metody i kryteria oceniania:

aktywne uczestnictwo w zajęciach 40%

przygotowanie i przedstawienie referatu/prezentacji 60% (Weryfikacja m-W-3 i

m-U-2)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-4 (2025-05-14)