Warsztaty komparatystyczne 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.KF.8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty komparatystyczne 3 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia drugiego stopnia |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 4 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Zaliczone Warsztaty komparatystyczne 1 i 2. |
Literatura uzupełniająca: | 1. Brzostowska-Tereszkiewicz T., Komparatystyka literacka wobec translatologii. Przegląd stanowisk badawczych, „Przestrzenie Teorii” 2004 nr 3/4. 2. Ziemba K., Projekt komparatystyki wewnętrznej, „Teksty Drugie” 2005, nr 1-2. |
Nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta: A. Godziny kontaktowe: Udział w zajęciach: 30 h 1 ECTS B. Praca własna studenta: przygotowanie pracy zaliczeniowej: 30 h 1 ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot łączy teoretyczny i praktyczny aspekt nauczania – zajęcia poświęcone są interpretowaniu utworów literackich i innych tekstów kultury z perspektywy komparatystycznej w szerokim kontekście kulturowym. |
Pełny opis: |
1. Badanie strategii komparatystycznych w pracach stanowiących analizę tekstów literackich oraz innych tekstów kultury, reprezentujących różne metodologie literaturoznawcze, a także różnorodne dziedziny (literaturoznawstwo, antropologia, historia sztuki, muzykologia). Analiza sposobu stosowania danej metodologii porównawczej i jej narzędzi. 2. Pojęcia, narzędzia i koncepcje komparatystyczne: historia i współczesność, teoria i praktyka interpretacyjna. 3. Budowa i elementy tekstu naukowego, obecność autora w tekście naukowym, tekst naukowy i retoryka, tekst naukowy i perswazja. 4. Narzędzia i umiejętności niezbędne w pracy literaturoznawcy i komparatysty, ich przydatność w kontekście pozaakademickim. |
Literatura: |
1. Dąbrowski M., Swój/ Obcy/Inny. Z problemów interferencji i komunikacji międzykulturowej, Izabelin 2001. 2. Dąbrowski M., Komparatystyka dyskursu Dyskurs komparatystyki, Warszawa 2009. 3. Bassnett S., Literatura porównawcza w XXI wieku, „Teksty Drugie” 2009, nr 6. 4. Komparatystyka w praktyce – warsztaty: zadaniem jest napisanie eseju komparatystycznego – zakres literatury będzie ustalany w kontekście tematu pracy. |
Efekty uczenia się: |
k_W01 Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie główne kierunki i koncepcje komparatystyki literackiej. k_W03 Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie najważniejsze pojęcia z zakresu komparatystyki. k_W04 Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe metody warsztatu komparatystycznego. k_U02 Student w zaawansowanym stopniu potrafi wykorzystać komparatystyczne instrumentarium w samodzielnej pracy z tekstem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) praca pisemna k_W04; k_U02 ocena pracy studenta podczas zajęć k_W01; k_W03 B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny praca pisemna (70%) aktywność na zajęciach (30%) Zaliczenie przedmiotu od 60%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Swoboda, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Bartosz Swoboda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.