Metody szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.NJPO.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | magisterskie |
Kierunek studiów: | Filologia Polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | drugi |
Profil kształcenia: | ogólnoakadeemicki |
Literatura uzupełniająca: | Balbus S., Miedzy stylami, Kraków 1996. Buchowski M., Burszta W. J., O założeniach interpretacji antropologicznej, Warszawa 1992. Fiała E., Modele freudowskiej metody badania dzieła literackiego, Lublin 1991. Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. A. Hejmej, S. Balbus, J. Niedźwiedź, Kraków 2004. |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 15 h 0,5 ECTS przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej 40 h 1,5 ECTS |
Założenia: | Zgodnie z założeniami fakultetu pedagogicznego. |
Skrócony opis: |
Pogłębia wiedzę i umiejętności w zakresie interpretacji tekstu literackiego w praktyce szkolnej. Projektuje modele lekcji z zakresu interpretacji tekstu literackiego. Samodzielnie dokonuje interpretacji tekstu literackiego na poziomie szkoły podstawowej. |
Pełny opis: |
1.Miejsce interpretacji w nowych koncepcjach edukacyjnych, tendencje i strategie. 2. Mechanizmy i uwarunkowania szkolnego odbioru tekstu. 3. Style odbioru tekstu literackiego. 4. Konwencje ludyczne szkolnej interpretacji tekstu. 5. Metody literaturoznawcze i i dydaktyczne w szkolnej interpretacji na poziomie SP - podstawowe założenia i przykłady. 6. Praca z tekstem poetyckim, prozatorskim i dramaturgicznym. 7. Analiza i interpretacja wybranych utworów literackich przewidzianych programem nauczania (wybrane przykłady). |
Literatura: |
Baluch A., Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa 1984. Bobiński W., Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, [w:] Polonista w szkole, red. a. Janus-Sitarz, Kraków 2004. Bortnowski S., Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991. Chrzastowska B., Lektura i poetyka, Warszawa 1987. Gorlińska M., Poezja i uczniowie. Prace nad rozwijaniem kompetencji czytelniczych w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, Lublin 2004. Maeynowa M., O sztuce czytania wierszy. Szkice, Warszawa 1963. Wybór artykułów. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE k_W05 k_W06 k_W07 k_W08 k_W09 m-W-2 m-W-3 UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI k_U03 k_U04 k_U05 k_U06 k_U07 k_U08 k_U09 m-U-1 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO k_K01 k_K02 k_K03 k_K04 k_K05 m-K-1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia - zaliczenie z oceną Forma i warunki zaliczenia - wykonanie pracy zaliczeniowej -(samodzielna analiza wybranego tekstu literackiego na poziomie szkoły podstawowej). Podstawowe kryteria: - aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusji, wykonywanie zadań cząstkowych) - 50% - praca pisemna (analiza tekstu literackiego z wykorzystaniem metod literaturoznawczych i dydaktycznych) - 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Olszewska, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Burzka-Janik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.