Metody szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.NJPO.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | magisterskie |
Kierunek studiów: | Filologia Polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | drugi |
Profil kształcenia: | ogólnoakadeemicki |
Literatura uzupełniająca: | Balbus S., Miedzy stylami, Kraków 1996. Buchowski M., Burszta W. J., O założeniach interpretacji antropologicznej, Warszawa 1992. Fiała E., Modele freudowskiej metody badania dzieła literackiego, Lublin 1991. Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. A. Hejmej, S. Balbus, J. Niedźwiedź, Kraków 2004. |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 15 h 0,5 ECTS przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej 40 h 1,5 ECTS |
Założenia: | Zgodnie z założeniami fakultetu pedagogicznego. |
Skrócony opis: |
Pogłębia wiedzę i umiejętności w zakresie interpretacji tekstu literackiego w praktyce szkolnej. Projektuje modele lekcji z zakresu interpretacji tekstu literackiego. Samodzielnie dokonuje interpretacji tekstu literackiego na poziomie szkoły podstawowej. |
Pełny opis: |
1.Miejsce interpretacji w nowych koncepcjach edukacyjnych, tendencje i strategie. 2. Mechanizmy i uwarunkowania szkolnego odbioru tekstu. 3. Style odbioru tekstu literackiego. 4. Konwencje ludyczne szkolnej interpretacji tekstu. 5. Metody literaturoznawcze i i dydaktyczne w szkolnej interpretacji na poziomie SP - podstawowe założenia i przykłady. 6. Praca z tekstem poetyckim, prozatorskim i dramaturgicznym. 7. Analiza i interpretacja wybranych utworów literackich przewidzianych programem nauczania (wybrane przykłady). |
Literatura: |
Baluch A., Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa 1984. Bobiński W., Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, [w:] Polonista w szkole, red. a. Janus-Sitarz, Kraków 2004. Bortnowski S., Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991. Chrzastowska B., Lektura i poetyka, Warszawa 1987. Gorlińska M., Poezja i uczniowie. Prace nad rozwijaniem kompetencji czytelniczych w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, Lublin 2004. Maeynowa M., O sztuce czytania wierszy. Szkice, Warszawa 1963. Wybór artykułów. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE m-W-1 kierunki, terminologię i metodologię badań z zakresu językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa oraz dydaktyki języka polskiego jako ojczystego (w tym: pomiaru dydaktycznego); m-W-2 w stopniu zaawansowanym strategie, metody, techniki i formy pracy w szkole podstawowej i ponadpodstawowej; m-W-3 w stopniu pogłębionym narzędzia dydaktyczne (w tym: narzędzia cyfrowo-technologiczne) wykorzystywane w pracy nauczy- nauczyciela języka polskiego; UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI m-U-1 zaplanować proces nauczania języka polskiego jako ojczystego m-U-2 oceniać prace uczniów, formułować wnioski diagnostyczne i za- lecenia m-U-3 umiejętnie komunikować się z uczniami i innymi partnerami procesu edukacyjnego; KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO m-K-4 korzystania z dostępnych narzędzi i pomocy dydaktycznych z poszanowaniem praw autorskich. m-K-2 efektywnej i etycznej komunikacji w środowisku szkolnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia - zaliczenie z oceną Forma i warunki zaliczenia - wykonanie pracy zaliczeniowej -(samodzielna analiza wybranego tekstu literackiego na poziomie szkoły podstawowej). Podstawowe kryteria: - aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusji, wykonywanie zadań cząstkowych) - 50% (Weryfikacja efektów m-W-1 , m-W-2 , m-W-3, m-U-1, m-U-2 , m-U-3, m-K-4, m-K-2) - praca pisemna (analiza tekstu literackiego z wykorzystaniem metod literaturoznawczych i dydaktycznych) - 50%. (Weryfikacja efektów m-W-1 , m-W-2 , m-W-3, m-U-1, m-U-2 , m-U-3, m-K-4, m-K-2) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.