Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.FP.NJPO.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

magisterskie

Kierunek studiów:

Filologia Polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

drugi

Profil kształcenia:

ogólnoakadeemicki

Literatura uzupełniająca:

Balbus S., Miedzy stylami, Kraków 1996.

Buchowski M., Burszta W. J., O założeniach interpretacji antropologicznej, Warszawa 1992.

Fiała E., Modele freudowskiej metody badania dzieła literackiego, Lublin 1991.

Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. A. Hejmej, S. Balbus, J. Niedźwiedź, Kraków 2004.

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 15 h 0,5 ECTS

przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej 40 h 1,5 ECTS

Założenia:

Zgodnie z założeniami fakultetu pedagogicznego.

Skrócony opis:

Pogłębia wiedzę i umiejętności w zakresie interpretacji tekstu literackiego w praktyce szkolnej.

Projektuje modele lekcji z zakresu interpretacji tekstu literackiego.

Samodzielnie dokonuje interpretacji tekstu literackiego na poziomie szkoły podstawowej.

Pełny opis:

1.Miejsce interpretacji w nowych koncepcjach edukacyjnych, tendencje i strategie.

2. Mechanizmy i uwarunkowania szkolnego odbioru tekstu.

3. Style odbioru tekstu literackiego.

4. Konwencje ludyczne szkolnej interpretacji tekstu.

5. Metody literaturoznawcze i i dydaktyczne w szkolnej interpretacji na poziomie SP - podstawowe założenia i przykłady.

6. Praca z tekstem poetyckim, prozatorskim i dramaturgicznym.

7. Analiza i interpretacja wybranych utworów literackich przewidzianych programem nauczania (wybrane przykłady).

Literatura:

Baluch A., Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa 1984.

Bobiński W., Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, [w:] Polonista w szkole, red. a. Janus-Sitarz, Kraków 2004.

Bortnowski S., Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991.

Chrzastowska B., Lektura i poetyka, Warszawa 1987.

Gorlińska M., Poezja i uczniowie. Prace nad rozwijaniem kompetencji czytelniczych w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum, Lublin 2004.

Maeynowa M., O sztuce czytania wierszy. Szkice, Warszawa 1963.

Wybór artykułów.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

k_W05

k_W06

k_W07

k_W08

k_W09

m-W-2

m-W-3

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

k_U03

k_U04

k_U05

k_U06

k_U07

k_U08

k_U09

m-U-1

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO

k_K01

k_K02

k_K03

k_K04

k_K05

m-K-1

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia

- zaliczenie z oceną

Forma i warunki zaliczenia

- wykonanie pracy zaliczeniowej -(samodzielna analiza wybranego tekstu literackiego na poziomie szkoły podstawowej).

Podstawowe kryteria:

- aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusji, wykonywanie zadań cząstkowych) - 50%

- praca pisemna (analiza tekstu literackiego z wykorzystaniem metod literaturoznawczych i dydaktycznych) - 50%.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Olszewska, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Małgorzata Burzka-Janik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)