Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przedmiotowa (szkoła ponadpodstawowa)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.FP.NJPO.10
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka przedmiotowa (szkoła ponadpodstawowa)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

magisterskie

Kierunek studiów:

FP NJPO

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

trzeci, zimowy

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Literatura uzupełniająca:

- Myrdzik B., "Rola hermeneutyki w edukacji polonistycznej", Lublin 1999.

- Półturzycki J., "Lekcje w szkole współczesnej", Warszawa 1995.

Skrócony opis:

- zapoznanie z podstawowymi dokumentami szkolnymi, celami szkolnej polonistyki, metodami pracy z tekstem literackim i tekstem kultury,

- pogłębianie kompetencji lekturowych.

ECTS 2

15 h (zajęcia)

30 h (praca własna studenta - lektura, przygotowanie się do rozmowy, sformułowanie problemów do dyskusji)

5 h (konsultacje)

Pełny opis:

- Dydaktyka ogólna a przedmiotowa.

- Wyzwania nowej rzeczywistości.

- Spór o liceum - koncepcje, modele, programy, podręczniki.

- Wymiary przedmiotu.

- Formy historycznoliterackiej informacji.

- Lekcja - wyróżniki, typy.

- Cykl lekcji.

- Wprowadzenie w tradycje patriotyczna.

- Literatura współczesna a tradycja.

- Biografia w szkole.

- Filozofia w szkole.

- Słowo i obraz.

- Problematyka aksjologiczna na lekcjach języka polskiego.

Literatura:

- "Teksty kultury w szkole. Nowoczesność i tradycja w edukacji polonistycznej", red. b. Myrdzik, Lublin 2000.

- Uryga Z., "Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego", Warszawa- Kraków 1996.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- zapoznanie z nowymi metodologiami literaturoznawczymi i podstawami nowoczesnego warsztatu metodycznego w szkole ponadpodstawowej, WG

- zapoznanie z koncepcjami, modelami, programami, podręcznikami, WG

- rozumienie specyfiki różnego typu tekstów kultury i doboru właściwych metod ich analizy i interpretacji, UW

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia

- zaliczenie z oceną

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu

- rozmowa końcowa

Podstawowe kryterium

- obecność - 50%

- rozmowa końcowa - 50%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2 (2025-04-03)