Przedmiot uzupełniający z zakresu kształcenia językowego 2:
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.NJPO.19.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot uzupełniający z zakresu kształcenia językowego 2: |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia II stopnia |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | zimowy |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | Punkty ECTS: 2 Godziny kontaktowe: 15 h konwersatorium w sali dydaktycznej + 5 h omówienia założeń prezentacji Praca własna: 5 h przygotowanie prezentacji + 5 h przygotowanie projektów dydaktycznych |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozwinięcie kompetencji merytorycznych i dydaktycznych przyszłych nauczycieli języka polskiego sprzyjających podnoszeniu efektywności kształcenia językowego na lekcjach języka polskiego jako L1. Zajęcia skupiać się będą na zapoznaniu z wybranymi koncepcjami i teoriami lingwodydaktycznymi, glottodydaktycznymi, psychologicznymi, pedagogicznymi i pokrewnymi oraz projektowaniu procesu dydaktycznego z ich wykorzystaniem. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie innowacji dydaktycznej. Przyczyny i uwarunkowania zmian w procesie dydaktycznym. 2. Funkcjonalizm i tekstocentryzm w KJ. 3. Metody glottodydaktyczne w KJ w L1. 4. Zastosowanie teorii inteligencji wielorakich w KJ. 5. Wykorzystanie neurodydaktyki w KJ. 6. Metoda projektu edukacyjnego w KJ. 7. Przestrzeń komunikacji cyfrowej a KJ. |
Literatura: |
H. Gardner, Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Warszawa 2002. J. Nocoń, Lingwodydaktyka na progu XXI wieku. Konteksty – koncepcje – dylematy, Opole 2018. Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, T. 2, red. K. Biedrzycki i in., Kraków 2014 (część: Polonistyka cyfrowej ery). G. Petty, Nowoczesne nauczanie, wyd. 3. Gdańsk 2005. A.Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005. M. Spitzer, Jak uczy się mózg, Warszawa 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza zna i rozumie: 1. wybrane koncepcje i teorie z różnych dyscyplin naukowych mogące wpłynąć na podniesienie efektywności kształcenia językowego na lekcjach języka polskiego jako L1 (m-W-1; P7S_WG) Umiejętności potrafi: 2. zaplanować proces kształcenia językowego z wykorzystaniem poznanych koncepcji i teorii z różnych dyscyplin naukowych, zgodnie z zasadami metodyki przedmiotowej (m-U-1; P7S_UW) |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja (50%) (efekt 1) Projekty dydaktyczne (50%) (efekt 2) |
Praktyki zawodowe: |
W ramach fakultetu pedagogicznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Nocoń, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Jolanta Nocoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Dyscyplina: | językoznawstwo |
|
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
|
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.