Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S2.FP.NJPO.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego 2
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

magisterskie

Kierunek studiów:

Filologia polska, NJPO

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

trzeci

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

- Bortnowski S., Konteksty dzieła literackiego. Inspiracje metodyczne dla nauczycieli szkół średnich, warszawa 1991

- Chrząstowska B., "Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki", Wrocław 1979.

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 15 h 0,5 ECTS

przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej 40 h 1,5 ECTS

Skrócony opis:

- pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie analizy i interpretacji tekstu literackiego w praktyce szkolnej,

- projektuje zadania i modele lekcji w związku z interpretacją tekstu.

Pełny opis:

- Metody dydaktyczne i literaturoznawcze w szkolnej interpretacji wykorzystywane w SPP.

- Strategie interpretacyjne - dwie interpretacje i trzy modele (wg Nycza) i strategie metodyczne - modele szkolnej interpretacji wg Chrząstowskieej.

- Konteksty, nawiązania, kontynuacje - miejsce i ich rola w szkolnej interpretacji tekstu.

- Ten sam tekst literacki na różnych poziomach edukacji.

- Metafora hermeneutyczna jako kategoria interpretacyjna.

- Funkcja symboli i archetypów w tekstach literackich.

- Założenia intertekstualności.

- Integracja literatury i innych dziedzin sztuki na lekcjach w szkole ponadpodstawowej.

- Tworzenie modeli interpretacyjnych.

- Analiza i interpretacja wybranych przykładów przewidzianych programem nauczania kształcenia literackiego (np. eksplikacja, analiza porównawcza, interpretacja głosowa) na wybranych przykładach.

Literatura:

- Głowiński M., "O intertekstualności", "Pamiętnik Literacki"1986, z. 4.

-"Lekcje czytania. eksplikacje literackie", red. W. Dynak, A. W. Labuda, Warszawa 1991.

- Mayenowa M. R., "O sztuce czytania wierszy", Warszawa 1963.

- Pilch A., "Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego", Kraków 2003.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

1. metody analizy i interpretacji tekstów literackich (k_W04).

2. w stopniu zaawansowanym strategie, metody, techniki i formy pracy w szkole podstawowej i ponadpodstawowej (m-W-2)

Umiejętności: absolwent potrafi

3. rozpoznać teksty literackie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod literaturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym (k_U03)

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia

- zaliczenie z oceną

Forma i warunki zaliczenia

- wykonanie pracy zaliczeniowej: szkolna analiza i interpretacja wybranego utworu (szkoła ponadpodstawowa)

-Podstawowe kryteria

- aktywność na zajęciach 60% (weryfikacja efektów k_W04, m-W-2, k_U03)

- wykonanie pracy zaliczeniowej - 40% (weryfikacja efektów k_W04, m-W-2, k_U03)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Burzka-Janik, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Małgorzata Burzka-Janik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie analizy i interpretacji tekstu literackiego w praktyce szkolnej,

- projektuje zadania i modele lekcji w związku z interpretacją tekstu.

Pełny opis:

- Metody dydaktyczne i literaturoznawcze w szkolnej interpretacji wykorzystywane w SPP.

- Strategie interpretacyjne - dwie interpretacje i trzy modele (wg Nycza) i strategie metodyczne - modele szkolnej interpretacji wg Chrząstowskieej.

- Konteksty, nawiązania, kontynuacje - miejsce i ich rola w szkolnej interpretacji tekstu.

- Ten sam tekst literacki na różnych poziomach edukacji.

- Metafora hermeneutyczna jako kategoria interpretacyjna.

- Funkcja symboli i archetypów w tekstach literackich.

- Założenia intertekstualności.

- Integracja literatury i innych dziedzin sztuki na lekcjach w szkole ponadpodstawowej.

- Tworzenie modeli interpretacyjnych.

- Analiza i interpretacja wybranych przykładów przewidzianych programem nauczania kształcenia literackiego (np. eksplikacja, analiza porównawcza, interpretacja głosowa) na wybranych przykładach.

Literatura:

- Głowiński M., "O intertekstualności", "Pamiętnik Literacki"1986, z. 4.

-"Lekcje czytania. eksplikacje literackie", red. W. Dynak, A. W. Labuda, Warszawa 1991.

- Mayenowa M. R., "O sztuce czytania wierszy", Warszawa 1963.

- Pilch A., "Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego", Kraków 2003.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)