Metody szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.NJPO.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody szkolnej analizy i interpretacji tekstu literackiego 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | magisterskie |
Kierunek studiów: | Filologia polska, NJPO |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | trzeci |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | - Bortnowski S., Konteksty dzieła literackiego. Inspiracje metodyczne dla nauczycieli szkół średnich, warszawa 1991 - Chrząstowska B., "Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki", Wrocław 1979. |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 15 h 0,5 ECTS przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej 40 h 1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
- pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie analizy i interpretacji tekstu literackiego w praktyce szkolnej, - projektuje zadania i modele lekcji w związku z interpretacją tekstu. |
Pełny opis: |
- Metody dydaktyczne i literaturoznawcze w szkolnej interpretacji wykorzystywane w SPP. - Strategie interpretacyjne - dwie interpretacje i trzy modele (wg Nycza) i strategie metodyczne - modele szkolnej interpretacji wg Chrząstowskieej. - Konteksty, nawiązania, kontynuacje - miejsce i ich rola w szkolnej interpretacji tekstu. - Ten sam tekst literacki na różnych poziomach edukacji. - Metafora hermeneutyczna jako kategoria interpretacyjna. - Funkcja symboli i archetypów w tekstach literackich. - Założenia intertekstualności. - Integracja literatury i innych dziedzin sztuki na lekcjach w szkole ponadpodstawowej. - Tworzenie modeli interpretacyjnych. - Analiza i interpretacja wybranych przykładów przewidzianych programem nauczania kształcenia literackiego (np. eksplikacja, analiza porównawcza, interpretacja głosowa) na wybranych przykładach. |
Literatura: |
- Głowiński M., "O intertekstualności", "Pamiętnik Literacki"1986, z. 4. -"Lekcje czytania. eksplikacje literackie", red. W. Dynak, A. W. Labuda, Warszawa 1991. - Mayenowa M. R., "O sztuce czytania wierszy", Warszawa 1963. - Pilch A., "Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego", Kraków 2003. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie 1. metody analizy i interpretacji tekstów literackich (k_W04). 2. w stopniu zaawansowanym strategie, metody, techniki i formy pracy w szkole podstawowej i ponadpodstawowej (m-W-2) Umiejętności: absolwent potrafi 3. rozpoznać teksty literackie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod literaturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym (k_U03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia - zaliczenie z oceną Forma i warunki zaliczenia - wykonanie pracy zaliczeniowej: szkolna analiza i interpretacja wybranego utworu (szkoła ponadpodstawowa) -Podstawowe kryteria - aktywność na zajęciach 60% (weryfikacja efektów k_W04, m-W-2, k_U03) - wykonanie pracy zaliczeniowej - 40% (weryfikacja efektów k_W04, m-W-2, k_U03) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Burzka-Janik, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Burzka-Janik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
- pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie analizy i interpretacji tekstu literackiego w praktyce szkolnej, - projektuje zadania i modele lekcji w związku z interpretacją tekstu. |
|
Pełny opis: |
- Metody dydaktyczne i literaturoznawcze w szkolnej interpretacji wykorzystywane w SPP. - Strategie interpretacyjne - dwie interpretacje i trzy modele (wg Nycza) i strategie metodyczne - modele szkolnej interpretacji wg Chrząstowskieej. - Konteksty, nawiązania, kontynuacje - miejsce i ich rola w szkolnej interpretacji tekstu. - Ten sam tekst literacki na różnych poziomach edukacji. - Metafora hermeneutyczna jako kategoria interpretacyjna. - Funkcja symboli i archetypów w tekstach literackich. - Założenia intertekstualności. - Integracja literatury i innych dziedzin sztuki na lekcjach w szkole ponadpodstawowej. - Tworzenie modeli interpretacyjnych. - Analiza i interpretacja wybranych przykładów przewidzianych programem nauczania kształcenia literackiego (np. eksplikacja, analiza porównawcza, interpretacja głosowa) na wybranych przykładach. |
|
Literatura: |
- Głowiński M., "O intertekstualności", "Pamiętnik Literacki"1986, z. 4. -"Lekcje czytania. eksplikacje literackie", red. W. Dynak, A. W. Labuda, Warszawa 1991. - Mayenowa M. R., "O sztuce czytania wierszy", Warszawa 1963. - Pilch A., "Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego", Kraków 2003. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.