Przedmiot uzupełniający z zakresu literaturoznawstwa 2:
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.NJPO.21.3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka)
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot uzupełniający z zakresu literaturoznawstwa 2: |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia drugiego stopnia |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | III |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | 1. Kicińska Urszula, Wzorzec szlachcianki w polskich drukowanych oracjach pogrzebowych XVII wieku, Towarzystwo Miłośników Historii, Warszawa 2013. 2. Dziechcińska Hanna, Kobieta w życiu i literaturze XVI i XVII wieku zagadnienia wybrane, Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2001. 3. Beatrycze i inne: mity kobiet w literaturze i kulturze, red. Grażyna Borkowska i Lidia Wiśniewska, Gdańsk 2010. |
Nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 1. Aktywny udział w zajęciach 30h - 1 ECTS Praca własna studenta 1. Czytanie literatury i przygotowanie do zajęć 45h - 1,5 ECTS 2. Przygotowanie do zaliczenia (kolokwium) i udział w nim 15h - 0,5 ECTS |
Założenia: | Zajęcia mają na celu rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia o roli kobiet w literaturze dawnej. Studenci zapoznają się z kanonicznymi dziełami traktującymi o kobietach oraz nieznanymi wczesnonowożytnymi egzemplifikacjami tekstowymi, które dopiero poddawane są badaniom historycznoliterackim. Z tego powodu część literatury podmiotu jest udostępniana kursantom przez prowadzącego. |
Skrócony opis: |
Przedmiotem kursu jest postać i rola kobiety w literaturze do XIX w., - zarówno tej silnej i niezależnej, jak i tej spychanej na margines społeczny. W czasie zajęć studenci będą analizować utwory opisujące różne typy kobiecych postaci literackich ukazane z wielu perspektyw. W zaproponowanej literaturze przedstawiono m.in.: modlącą się chrześcijankę, mężną patriotkę, opiekunkę domowego ogniska, zalotną uwodzicielkę. |
Pełny opis: |
Niniejszy kursu koncentruje się na analizie wizerunku oraz funkcji kobiet w literaturze, obejmując okres do wieku XIX. W ramach zajęć studenci poddadzą krytycznej ocenie utwory literackie, które portretują różnorodne typy kobiecych postaci, od kobiet o silnej i niezależnej pozycji, po te, które doświadczały marginalizacji społecznej. Analiza obejmie szeroki spektrum perspektyw, z jakich kobiety były przedstawiane w literaturze. Wśród analizowanych przykładów literackich znajdą się m.in. wizerunki kobiet uosabiających pobożność chrześcijańską, patriotyzm, rolę strażniczki domowego ogniska, jak również postaci kobiece reprezentujące typ niedostępnej uwodzicielki. |
Literatura: |
Literatura podmiotu: 1. Łukasz Górnicki, Dworzanin polski, wyb. i oprac. A. Chojowska, Kraków 2003. 2. Stanisław Herakliusz Lubomirski, Rozmowy Artaksesa i Ewandra, wyd. J. Dąbkowska-Kujko, Warszawa 2006. 3. Jan Kochanowski, Wzór pań mężnych, oprac. A. Ćwiklińska, IBL PAN - otwarty dostęp: https://rcin.org.pl/Content/62708/PDF/WA248_82456_SPXVI_kochan-wzor_o.pdf 4. Erazm Otwinowski, Sprawy abo historyje znacznych niewiast, Kraków 1589 - otwarty dostęp: https://www.wbc.poznan.pl/dlibra/show-content/publication/383419?id=383419 5. Rudolf Pollacz, Heroina chrześcijańska, w: Tarcza polska. Zbór modlitw i pieśni nabożnych dla narodu polskiego (tekst udostępniony studentom przez prowadzącego). 6. Mickiewicz Adam, Lilije, w: Ballady i romanse, red. M. Woźniewska-Działak, B. Dopart, Kielce 2022. 7. Orzeszkowa Eliza, Dobra pani, w: Maria Konopnicka "Nasza szkapa". Eliza Orzeszkowa "Dobra pani", red. R. Cudak, W. Hajduk-Gawron, J. Tambor, Katowica 2011. 8. Zapolska Gabriela, Brewiarzyk kobiety. Refleksje wybrane, ułożył F. Walicz, Warszawa, Wydawnictwo Kazimierza Paszkowskiego, 1925 (tekst udostępniony studentom przez prowadzącego). Literatura przedmiotu: 1. Dziechcińska Hanna, Kobieta w życiu i literaturze XVI i XVII wieku, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2001. 2. Partyka Joanna, „Żona wyćwiczona”. Kobieta pisząca w kulturze XVI i XVII wieku, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2004. 3. Jastrzębiec-Mosakowski Marek, Strategie wymazywania. Kobiece bohaterki w męskich tekstach francuskiego Oświecenia, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2007. 4. Ławski Jarosław, Marie romantyków. Metafizyczne wizje kobiecości: Mickiewicz, Malczewski, Krasiński, Białystok, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku, 2003. 5. Wiek kobiet w literaturze, red. Jadwigi Zacharskiej i Marka Kochanowskiego, Białystok : "Trans Humana" 2002. 6. Dziechcińska Hanna, Kobieta w „Dworzaninie”: Baldassare’a Castiglione, Luisa Milana, Łukasza Górnickiego, „Pam. Lit.” R. 91: 2000, z. 3, s. 69–81. (otwarty dostęp) 7. Kuran Magdalena, Kobieta w "Postylli" Jakuba Wujka. Ideał biblijny a rzeczywistość, w: Idee chrześcijańskie w życiu Europejczyka, cz. 2., red. A. Ceglińska, Z. Staszewska, Łódź 2001. 8. Wojtkowska-Maksymik Marta, Miłość i kobieta w przestrzeni dworu w „Il Libro del Cortigiano” Baltazara Castiglionego oraz „Dworzaninie polskim” Łukasza Górnickiego, [w:] „Amor vincit omnia" . Erotyzm w kulturze staropolskiej, red. R. Krzywy, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: STUDENT ZNA I ROZUMIE k_W01 w zaawansowanym stopniu – najważniejsze typy wizerunków postaci kobiecych w literaturze epok dawnych z uwzględnieniem wielości perspektyw historyczno i teoretycznoliterackich k_W03 zna teorie i konteksty potrzebne do opisu ukazanych w literaturze funkcji kobiet, wiążąc te kwestie z filozofią i kulturą poszczególnych epok. UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI k_U01 dokonywać krytycznej oceny posiadanej wiedzy, wykorzystuje poznane informację z literatury podmiotu i przedmiotu podczas przygotowania do kolokwium zaliczeniowego k_U02 analizować problemy badawcze, dobierać metodologie badań w opisie dzieł literatury podmiotowej, opisuje aspekty życia: społecznego, psychologicznego i relacji międzyludzkich, które dotyczyły kobiet k_U05 brać udział w debacie bądź dyskusji – przedstawiać omawiane teksty kultury, w kontekście zagadnienia stosunku pisarzy odnośnie do oceny postaci i roli kobiet od antyku po XIX wiek, z uwzględnieniem kontekstów filozoficznych i ideowych, Kompetencje społeczne: Student: k_K02 ma świadomość wartości konieczności łączenia refleksji równościowej z odbiorem dzieł literackich |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania 1. Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną 2. Podstawowe kryteria oceniania: - ocena z aktywności: 50% (efekty: k_W01, k_W03, k_U02, k_U05) - ocena z kolokwium 50% (efekty: k_W01, k_W03, k_U01, k_K02) zaliczenie od 60% metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, praca z tekstem kultury (literackim, publicystycznym, artystycznym itp.), lektura i dyskusja |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Lenart, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Mirosław Lenart | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Dyscyplina: | literaturoznawstwo |
|
Literatura uzupełniająca: | 1. Kicińska Urszula, Wzorzec szlachcianki w polskich drukowanych oracjach pogrzebowych XVII wieku, Towarzystwo Miłośników Historii, Warszawa 2013. 2. Dziechcińska Hanna, Kobieta w życiu i literaturze XVI i XVII wieku zagadnienia wybrane, Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2001. 3. Beatrycze i inne: mity kobiet w literaturze i kulturze, red. Grażyna Borkowska i Lidia Wiśniewska, Gdańsk 2010. |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
|
Założenia: | Zajęcia mają na celu rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia o roli kobiet w literaturze dawnej. Studenci zapoznają się z kanonicznymi dziełami traktującymi o kobietach oraz nieznanymi, wczesnonowożytnymi egzemplifikacjami tekstowymi, które dopiero poddawane są badaniom historycznoliterackim. Z tego powodu część literatury podmiotu jest udostępniana kursantom przez prowadzącego. |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem kursu jest postać i rola kobiety w literaturze do XIX w., W czasie zajęć studenci będą analizować utwory opisujące różne typy kobiecych postaci literackich ukazane z wielu perspektyw. W zaproponowanej literaturze przedstawiono m.in.: gorliwą chrześcijankę (heroinę chrześcijańską, jako odbicie chrześcijańskiego rycerza), mężną patriotkę, opiekunkę domowego ogniska, zalotną uwodzicielkę. |
|
Pełny opis: |
Niniejszy kurs koncentruje się na analizie wizerunku oraz funkcji kobiet w literaturze, obejmując okres do wieku XIX. W ramach zajęć studenci poddadzą krytycznej ocenie utwory literackie, które portretują różnorodne typy kobiecych postaci, od kobiet o silnej i niezależnej pozycji, po te, które doświadczały marginalizacji społecznej. Wykład problematyki oraz dyskusja obejmie szerokie spektrum analiz postaci kobiecych w literaturze. Wśród analizowanych przykładów literackich znajdą się m.in. wizerunki kobiet uosabiających pobożność chrześcijańską, patriotyzm, rolę strażniczki domowego ogniska, jak również postaci kobiece reprezentujące typ niedostępnej uwodzicielki. |
|
Literatura: |
Literatura podmiotu: 1. Łukasz Górnicki, Dworzanin polski, wyb. i oprac. A. Chojowska, Kraków 2003. 2. Stanisław Herakliusz Lubomirski, Rozmowy Artaksesa i Ewandra, wyd. J. Dąbkowska-Kujko, Warszawa 2006. 3. Jan Kochanowski, Wzór pań mężnych, oprac. A. Ćwiklińska, IBL PAN - otwarty dostęp: https://rcin.org.pl/Content/62708/PDF/WA248_82456_SPXVI_kochan-wzor_o.pdf 4. Erazm Otwinowski, Sprawy abo historyje znacznych niewiast, Kraków 1589 - otwarty dostęp: https://www.wbc.poznan.pl/dlibra/show-content/publication/383419?id=383419 5. Rudolf Pollacz, Heroina chrześcijańska, w: Tarcza polska. Zbór modlitw i pieśni nabożnych dla narodu polskiego (tekst udostępniony studentom przez prowadzącego). 6. Mickiewicz Adam, Lilije, w: Ballady i romanse, red. M. Woźniewska-Działak, B. Dopart, Kielce 2022. 7. Orzeszkowa Eliza, Dobra pani, w: Maria Konopnicka "Nasza szkapa". Eliza Orzeszkowa "Dobra pani", red. R. Cudak, W. Hajduk-Gawron, J. Tambor, Katowica 2011. 8. Zapolska Gabriela, Brewiarzyk kobiety. Refleksje wybrane, ułożył F. Walicz, Warszawa, Wydawnictwo Kazimierza Paszkowskiego, 1925 (tekst udostępniony studentom przez prowadzącego). Literatura przedmiotu: 1. Dziechcińska Hanna, Kobieta w życiu i literaturze XVI i XVII wieku, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2001. 2. Partyka Joanna, „Żona wyćwiczona”. Kobieta pisząca w kulturze XVI i XVII wieku, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2004. 3. Jastrzębiec-Mosakowski Marek, Strategie wymazywania. Kobiece bohaterki w męskich tekstach francuskiego Oświecenia, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2007. 4. Ławski Jarosław, Marie romantyków. Metafizyczne wizje kobiecości: Mickiewicz, Malczewski, Krasiński, Białystok, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku, 2003. 5. Wiek kobiet w literaturze, red. Jadwigi Zacharskiej i Marka Kochanowskiego, Białystok : "Trans Humana" 2002. 6. Dziechcińska Hanna, Kobieta w „Dworzaninie”: Baldassare’a Castiglione, Luisa Milana, Łukasza Górnickiego, „Pam. Lit.” R. 91: 2000, z. 3, s. 69–81. (otwarty dostęp) 7. Kuran Magdalena, Kobieta w "Postylli" Jakuba Wujka. Ideał biblijny a rzeczywistość, w: Idee chrześcijańskie w życiu Europejczyka, cz. 2., red. A. Ceglińska, Z. Staszewska, Łódź 2001. 8. Wojtkowska-Maksymik Marta, Miłość i kobieta w przestrzeni dworu w „Il Libro del Cortigiano” Baltazara Castiglionego oraz „Dworzaninie polskim” Łukasza Górnickiego, [w:] „Amor vincit omnia" . Erotyzm w kulturze staropolskiej, red. R. Krzywy, Warszawa 2008. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.