Przedmiot uzupełniający z zakresu językoznawstwa 1:
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.NJPO.23.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot uzupełniający z zakresu językoznawstwa 1: |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia drugiego stopnia |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | III |
Profil kształcenia: | profil ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | Antas J., 2008, O kłamstwie i kłamaniu, Kraków. Cegieła A., 2006, Etyka – umiejętność cnoty czy wiedza o sztuce bycia wśród ludzi, „Poradnik Językowy” 2006, z. 10, s. 31-38. Cegieła A., O retoryce pogardy i wykluczenia w polskim dyskursie publicznym, [http://oes.uw.edu.pl/2015/01/26/o-retoryce-pogardy-i-wykluczenia-w-polskim-dyskursie-publicznym/]. Cegieła A.,2013, Słowa niebezpieczne i niepożądane w przestrzeni społecznej: etyka słowa a poprawność polityczna, „Poradnik Językowy” z. 10, s. 57-71. Język a Kultura, t. 17: Życzliwość i agresja w języku i kulturze, pod red. A. Dąbrowskiej i A. Nowakowskiej, Wrocław 2005. Puzynina J., 1992, Język wartości, Warszawa. Puzynina J, 1997, Słowo – wartość – kultura, Lublin. Retoryka codzienności: zwyczaje językowe współczesnych Polaków, red. M. Marcjanik, Warszawa 2006. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 50 h/ 2 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w zaliczeniu, realizacja projektu w placówce, raportowanie z realizacji projektu, prezentacja wniosków: 20h B. Praca własna studenta: 30h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 30h |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z określonymi zachowaniami językowymi w komunikacji społecznej, z uwzględnieniem takich pojęć, jak: komunikacja społeczna, perswazja i manipulacja, stereotyp czy mowa nienawiści itp. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1) komunikacja społeczna; 2) wybrane modele komunikacji społecznej; 4) komunikacja w zespole; 5) wykluczanie za pomocą języka; 6) konflikty w komunikacji; 7) perswazja i manipulacja w komunikacji społecznej; 8) komunikacja kulturowa, stereotypy, lęk przed Obcym. |
Literatura: |
A1. wykorzystywana podczas zajęć Cegieła A., Czym jest mowa nienawiści?, „Poradnik Językowy” 2014; z. 1 s. 7-17. Chełpa S., T. Witkowski, Psychologia konfliktów, Wrocław 2004. Markowski A., 2008, Kultura języka polskiego, Warszawa [rozdziały: 12 i 13]. Ptaszek G.(red.), Komunikacja społeczna. E-podręcznik, Kraków 2021 (dostępny online) https://epodreczniki.open.agh.edu.pl/handbook/33 Schultz von Thun F, Sztuka rozmawiania, Kraków, 2012. Tokarz M., 2006, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk [rozdziały: 9 i 10]. A2. studiowana samodzielnie przez studenta Adle R. i in., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2018. Peisert M., 2004, Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, student zna i rozumie: 1) pojęcie komunikacji społecznej (K_W01); 2) wybrane modele komunikacji społecznej (K_W01); 3) różnice pomiędzy komunikacją interpersonalną, grupową a masową (K_W01); 4) fakty językowe związane z etycznym aspektem wypowiedzi (m.in. perswazją, manipulacją, podmiotowym i instrumentalnym traktowaniem uczestnika dialogu) (K_W01); 5) stosowną terminologię (K_W02). Umiejętności, student potrafi: 6) samodzielnego odnajdywania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji z zakresu kultury komunikacji społecznej; 4) do wyjaśniania określonych etycznych i nieetycznych zachowań językowych w świetle dotychczasowej wiedzy naukowej (K_U01); 7) ocenić własne umiejętności komunikacyjne oraz wskazać obszary, nad którymi powinien popracować (K_U02); 8) ocenić styl komunikowania partnera/partnerki, szefa, zespołu lub osoby publiczne (K_U02). Kompetencje społeczne, student ma 9) świadomość i potrzebę etycznych zachowań językowych w komunikacji międzyludzkiej (K_K01); 10) traktowania z szacunkiem i bez uprzedzeń swoich rozmówców (K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Zadania cząstkowe (efekty1-8) aktywność na zajęciach (efekty 1-10). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za zadania cząstkowe (50%); prezentacja (30%) i aktywności na zajęciach (20%). Metody dydaktyczne: ćwiczenia analityczne, dyskusja, praca z lekturą, referat/prezentacja multimedialna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Tabisz, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Anna Tabisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg, Artur Żołądź | |
Prowadzący grup: | Artur Żołądź | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.