Przedmiot uzupełniający z zakresu językoznawstwa 1:
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.NJPO.23.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot uzupełniający z zakresu językoznawstwa 1: |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia drugiego stopnia |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | III |
Profil kształcenia: | profil ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | uzupełniające |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | Kisielewski S., "Felietony zdjęte przez cenzurę", Warszawa 2014. Passent D., "Dzieła rozebrane", Warszawa 2013. Pilch J., "60 felietonów najjadowitszych", Warszawa 2020. Słonimski A., "Mętne łby", Łomianki 2009. Szymborska W., "Wszystkie lektury nadobowiązkowe", Kraków 2023. Urban J., "Cały Urban", Warszawa 1989. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 25 h/ 1 ECTS Udział w zajęciach: 15 h Udział w konsultacjach: 10 h B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15 h Przygotowanie do zaliczenia: 10 h |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy językowych uwarunkowań pisania i interpretowania felietonów, w szczególności w odróżnieniu do pozostałych nieliterackich gatunków stylistycznych. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1) Historia gatunku - od XIX wieku do współczesności; 2) Podstawowe wiadomości na temat mediów; 3) Cechy charakterystyczne felietonu, różnice między innymi gatunkami nieliterackimi; 4) Felieton społeczny i polityczny; 5) Felieton literacki i kulturowy; 6) Analiza językowa felietonu; 7) Jak pisać felieton? 8) Prezentacja wybranych felietonów. |
Literatura: |
Kuziak M., Rzepczyński S., Kasterski R., "Jak pisać po polsku?", Bielsko-Biała 2004. Maćkiewicz J., "Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu", Warszawa 2014. Stasiński P., "Poetyka i pragmatyka felietonu", Wrocław 1982. Wojtak M., "Gatunki prasowe", Lublin 2004. Wolny-Zmorzyński K., "Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język", Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza, student zna i rozumie: 1) czym jest felieton i jest w stanie odróżnić ten tekst publicystyczny od innych gatunków nieliterackich (K_W01); 2) najnowsze osiągnięcia związane z rozwojem gatunku (k_W02); 3) w jaki sposób interpretować felieton (K_W04); Umiejętności, student potrafi: 4) odnaleźć i omówić podstawowe cechy konstytutywne felietonu na przykładzie określonego tekstu (K_U01); 5) ocenić własne umiejętności twórcze oraz wskazać obszary, nad którymi powinien popracować (K_U02)'' Kompetencje społeczne, student ma: 6) warsztat do oceny krytycznej tekstów felietonowych (k_K01); 7) traktowania z szacunkiem i bez uprzedzeń odbiorców swoich felietonów (K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Zadania cząstkowe (efekty 1-7) aktywność na zajęciach (efekty 1-7). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za zadania cząstkowe (20%); napisanie felietonu (80%). Metody dydaktyczne: ćwiczenia analityczne, dyskusja, praca z lekturą, referat/prezentacja multimedialna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg, Artur Żołądź | |
Prowadzący grup: | Artur Żołądź | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.