Kompetencja komunikacyjna nauczyciela języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.NJPO.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kompetencja komunikacyjna nauczyciela języka polskiego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia II stopnia |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 15 h 0,5 ECTS przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie eseju zaliczeniowego 20 h 0,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności pozwalających projektować i kontrolować przebieg interakcji komunikacyjnych w sytuacji lekcji szkolnej. Punkty ECTS: 1 Godziny kontaktowe: 15 h zajęć + 7 h konsultacji Praca własna: 8 h Kontakt z prowadzącym: jolanta.nocon@uni.opole.pl |
Pełny opis: |
1. Kompetencja komunikacyjna nauczyciela jako kompetencja zawodowa. 2. Specyfika komunikacji dydaktycznej. 3. Dialog lekcyjny. Strategie interakcyjne nauczyciela. 4. Funkcje i typy wypowiedzi edukacyjnych. 5. Pytania i polecenia dydaktyczne. 6. Style komunikowania się nauczyciela z uczniami. 7. Bariery komunikacyjne w interakcjach N-U. Czynniki sprzyjające udanej komunikacji. 8. Komunikacja niewerbalna na lekcji. |
Literatura: |
Kawka M., Dyskurs szkolny. Zagadnienia języka, Kraków 1999. McKey M. i in., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001. Putkiewicz E., Proces komunikowania się na lekcji, Warszawa 1990. Skowronek B., O dialogu na lekcjach w szkole średniej, Kraków 1999. Szmidt K.J., Płóciennik E., Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź 2020. Sztejnberg A., Komunikacyjne środowisko nauczania i uczenia się, Wrocław. Wybrane artykuły i rozdziały z monografii zespołowych. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: 1. istotę i uwarunkowania procesu komunikowania interpersonalnego w sytuacjach edukacyjnych (M_N_W12; P7S_WG); 2. dobre praktyk komunikacyjne wspomagające edukację polonistyczną (M_N_W12; P7S_WG); 3. czynniki zakłócające procesy komunikacyjne na lekcjach języka polskiego (M_N_W12; P7S_WG), Student potrafi: 4. komunikować się z uczniami w sposób wspierający proces edukacji polonistycznej (m-U-3); 5. analizować i oceniać praktyki komunikacyjne stosowane na lekcjach języka polskiego (m-U-3). Student jest gotów: 6. efektywnie i etycznie komunikować się w sytuacjach edukacyjnych (m-K-2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe pisemne - waga 70% (zaliczenie 51%). Aktywny udział w zajęciach - waga 30%. |
Praktyki zawodowe: |
W ramach fakultetu nauczycielskiego praktyka zawodowa śródroczna i ciągła. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Nocoń, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Jolanta Nocoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.