Kompetencja komunikacyjna nauczyciela języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.NJPO.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kompetencja komunikacyjna nauczyciela języka polskiego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia II stopnia |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | Punkty ECTS: 1 Godziny kontaktowe: 15 h zajęć w sali dydaktycznej + 5 h omówienie założeń prezentacji Praca własna: przygotowanie prezentacji 5 h + przygotowanie pracy zaliczeniowej 5 h |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności pozwalających projektować i kontrolować przebieg interakcji komunikacyjnych w sytuacji lekcji szkolnej. |
Pełny opis: |
1. Kompetencja komunikacyjna nauczyciela jako kompetencja zawodowa. 2. Specyfika komunikacji dydaktycznej. 3. Dialog lekcyjny. Strategie interakcyjne nauczyciela. 4. Funkcje i typy wypowiedzi edukacyjnych. 5. Pytania i polecenia dydaktyczne. 6. Style komunikowania się nauczyciela z uczniami. 7. Bariery komunikacyjne w interakcjach N-U. Czynniki sprzyjające udanej komunikacji. 8. Komunikacja niewerbalna na lekcji. |
Literatura: |
Kawka M., Dyskurs szkolny. Zagadnienia języka, Kraków 1999. McKey M. i in., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2013. Skowronek B., O dialogu na lekcjach w szkole średniej, Kraków 1999. Szmidt K.J., Płóciennik E., Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź 2020. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: 1. istotę i uwarunkowania procesu komunikowania interpersonalnego w sytuacjach edukacyjnych (m-W-1, P7S_WG; M_N_W12; P7S_WG); 2. dobre praktyk komunikacyjne wspomagające edukację polonistyczną oraz czynniki zakłócające procesy komunikacyjne na lekcjach języka polskiego (m-W-2, P7S_WG; M_N_W12; P7S_WG). Student potrafi: 3. analizować i oceniać praktyki komunikacyjne stosowane na lekcjach języka polskiego (m-U-3, P7S_UW). Student jest gotów do: 4. efektywnej i etycznej komunikacji w środowisku szkolnym (m-K-2, P7S_KO). |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja - waga 30% (1, 2). Praca zaliczeniowa (analizy przykładowego dialogu lekcyjnego) - waga 70%, próg zaliczenia 60% (efekt 1, 2, 3, 4). |
Praktyki zawodowe: |
W ramach fakultetu nauczycielskiego praktyka zawodowa śródroczna i ciągła. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.