Praktyka psychologiczno-pedagogiczna (śródroczna)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S2.FP.NJPO.7 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka psychologiczno-pedagogiczna (śródroczna) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 17 stycznia 2012 roku w sprawie standardów przygotowujących do zawodu nauczyciela Studenci są zobowiązani do odbycia praktyki psychologiczno- -pedagogicznej w wymiarze 30 godzin (moduł 2). Praktykę psychologiczno-pedagogiczną studenci mogą odbyć w wybranych szkołach (zespołach szkół), w których uczniowie mają zapewnioną opiekę zarówno pedagoga, jak i psychologa. |
Pełny opis: |
W ramach praktyk psychologiczno-pedagogicznych Studenci powinni: 1. Hospitować godziny wychowawcze i przedmiotowe: język polski. 2. Zapoznać się z pracą nauczyciela wspomagającego. 3. Pod kierunkiem nauczyciela przygotowywać materiały pomocnicze na zajęcia z uczniami. Możliwe jest także, jeśli nauczyciel wyrazi zgodę, prowadzenie razem z nim wybranych zajęć. 4. Zapoznać się z dokumentacją prowadzoną przez psychologa i pedagoga szkolnego, w tym między innymi z: planami działań wspierających ucznia, kartami rozpoznawania indywidualnych potrzeb ucznia, arkuszami indywidualnych programów edukacyjnych, arkuszami indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 5. Zapoznać się z następującymi aktami prawnymi: 1. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532). 2. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013r., poz. 199). 3. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 957). 4. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lutego 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 201 2r., poz. 262). 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008 r., nr 173, poz. 1072). 6. Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572, z poźn. zm.; Dz. U. z 2014 r., poz. 811). |
Literatura: |
1. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532). 2. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013r., poz. 199). 3. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 957). 4. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lutego 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 201 2r., poz. 262). 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008 r., nr 173, poz. 1072). 6. Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572, z poźn. zm.; Dz. U. z 2014 r., poz. 811). |
Efekty uczenia się: |
Student po zaliczeniu przedmiotu: − ma podstawową wiedzę na temat pracy opiekuńczo-wychowawczej różnego typu placówek i instytucji, − ma podstawową wiedzę na temat sposobów diagnozowaniem indywidualnych potrzeb uczniów, − ma podstawową wiedzę na temat projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, − ma podstawową wiedzę na temat prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych, w tym tych wykorzystujących środki multimedialne i technologię informacyjną, wobec grup i poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb – możliwości i ograniczeń. − potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę psychologiczno-pedagogiczną w praktyce, − ma podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na poznanie uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także na wstępne określenie poziomu ich rozwoju oraz dysfunkcji i zaburzeń, − potrafi zaprojektować działania opiekuńczo-wychowawcze i terapeutyczne, w tym te wykorzystujące środki multimedialne i technologię informacyjną, wobec grup i poszczególnych uczniów o zróżnicowanych, − potrafi, korzystając z pomocy opiekuna, prowadzić działania opiekuńczo-wychowawcze i terapeutyczne wobec grupy i poszczególnych uczniów w grupie, − potrafi ocenić przebieg prowadzonych działań opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych oraz realizację zamierzonych celów, − odpowiedzialnie i świadomie przygotowuje się do pracy z grupami uczniów i pojedynczymi uczniami o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, − rozumie potrzebę podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami (szczególnie tymi, u których występuje konieczność stosowania odrębnych działań opiekuńczo-wychowawczych), − potrafi zaplanować realizację wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego zadania i wykonać je samodzielnie lub w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praktykę psychologiczno-pedagogiczną zalicza się w na podstawie złożonej w wyznaczonym terminie dokumentacji (dzienniczka praktyk) oraz frekwencji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.