Wybrane zagadnienia współczesnej literatury polskiej i powszechnej 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.ED.25 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia współczesnej literatury polskiej i powszechnej 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | licencjat |
Kierunek studiów: | edytorstwo |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 6 |
Profil kształcenia: | ogólnouczelniany |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Wymagania: | konieczność zaliczenia przedmiotu: Wybrane zagadnienia współczesnej literatury polskiej i powszechnej 1 |
Literatura uzupełniająca: | Uzupełniająca literatura przedmiotu: Grupiński R., Kiec I., Niebawem spadnie błoto, Poznań 1997. Kornhauser J., Postscriptum. Notatnik krytyczny, Warszawa 1997. Kornhauser J., Poezja i codzienność, Kraków 2003. Klejnocki J., Sosnowski J., Chwilowe zawieszenie broni, Warszawa 1996. Maliszewski K., Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy: szkice o nowej poezji, Bydgoszcz 1999. Orski M., Autokreacje i mitologie (zwięzły opis spraw literatury lat 90.), Wrocław 1997. Szaruga L., Dochodzenie do siebie. Wybrane wątki literatury po roku 1989, Sejny 1997. Parnas bis. Słownik literatury polskiej urodzonej po 1960. Oprac. P. Dunin-Wąsowicz, K. Varga, Warszawa 1995. |
Nakład pracy studenta: | udział w wykładach 15 h 0,5 ECTS przygotowanie do egzaminu i czytanie literatury 40 h 1,5 ECTS |
Założenia: | Cele przedmiotu 1) Zapoznać studentów ze złożoną sytuacją społeczno-polityczno-kulturalną powstałą po transformacji ustrojowej roku 1989 w Polsce i zależnością literatury i życia literackiego od nowych warunków społeczno-ekonomicznych; 2) Przedstawić ewolucję literatury i życia literackiego po roku 1989; 3) Omówić dokonania najwybitniejszych pisarzy tworzących po roku 1989; 4) Zaznajomić studentów z mechanizmami i istotą sporów krytycznoliterackich o kształt literatury współczesnej i dyskursu krytycznego; 5) Uwrażliwić studentów na wielość dykcji, pluralizm estetyczny w literaturze przełomu XX i XXI wieku i płynące stąd zagrożenia dla dyskursu historycznoliterackiego; Przedstawić problem istnienia literatury w rzeczywistości zdominowanej przez „nowe media”. |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów 1) z charakterem przemian, jakim podlegała polska literatura po transformacji ustrojowej roku 1989; 2) z najważniejszymi dyskusjami poświęconymi kształtowi literatury (manifesty, programy, środowiska, postulaty krytycznoliterackie); wreszcie 3) z najważniejszymi dziełami powstałymi w III RP. |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka wykładu 1) Sytuacja historyczna i historyczno-literacka po roku 1989 [likwidacja cenzury, „koniec centrali” – „po-wrót centrali”]. 2) Pokolenie „bruLionu”. Manifesty, estetyka i anty-estetyka, hiperealizm, o’haryzm, „klasycyści – barba-rzyńcy” [Twórczość poetycka: Jacek Podsiadło, Marcin Baran, Marcin Świetlicki, Krzysztof Koehler, Woj-ciech Wencel, Darek Foks]. 3) Proza kobieca i feminizm [Manuela Gretkowska, Olga Tokarczuk, Ewa Kuryluk, Izabela Filipiak, Nata-sza Goerke]. 4) Proza małych ojczyzn [Paweł Huelle, Stefan Chwin, Aleksander Jurewicz, Krzysztof Myszkowski, Julian Kornhauser, Henryk Waniek, Feliks Netz]. 5) Powieść popularna (Krajewski, Sapkowski). Medialność literatury – „międzyepokowość” zamiast „litera-tury przełomu”. 6) Proza Andrzeja Stasiuka [Dukla, Biały kruk, Opowieści galicyjskie, Jadąc do Badabag]. 7) Twórczość „starych mistrzów” [Tadeusz Różewicz; Julia Hartwig; Zbigniew Herbert; Czesław Miłosz; Wisława Szymborska]. 8) Ruch czasopiśmienniczy w Polsce po roku 1989. 9) Krytyka literacka – spory, normy, style [Marian Stala, Dariusz Nowacki, Karol Maliszewski, Piotr Śliwiń-ski, Przemysław Czapliński; Julian Kornhauser, Jacek Gutorow]. 10) Literatura w internecie – tzw. liternet. B. Problematyka ćwiczeń / konwersatorium / laboratorium Analiza wybranych przez prowadzącego tekstów literackich oraz zjawisk historyczno- i krytycznoliterackich |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: Uwaga: Prowadzący konwersatorium wyznacza na początku semestru lektury podejmowane wspólnie ze stu-dentami na zajęciach, pozostała literatura do samodzielnego studiowania. Podstawowa literatura przedmiotu: Anders Z., Pasterski J. (red.), Inna literatura. Dwudziestolecie 1989–2009, Rzeszów 2010, t. 1-2. Czapliński P., Leciński M., Szybowicz E., Markocki B., Kalendarium życia literackiego. 1976–2000, Kra-ków 2003. Czapliński P., Śliwiński P., Literatura polska 1976-1998, Kraków 1999. Czapliński P., Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Kraków 2001. Czapliński P., Ruchome marginesy. Szkice o literaturze lat 90., Kraków 2002. Czapliński P., Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości, Kraków 2003. Gutorow J., Niepodległość głosu. Szkice o poezji polskiej po 1968 roku, Kraków 2003. Kornhauser J., Międzyepoka, Kraków 1995. Nowacki D., Zawód: czytelnik. Notatki o prozie polskiej lat 90., Kraków 1999. Stala M., Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków 1997. Obowiązkowa literatura podmiotu: Poezja: Antologia nowej poezji polskiej 1990-1999, wybór i oprac. R. Honet, M. Czyżowski, Kraków 2000. Barańczak S., Chirurgiczna precyzja, Kraków 1998. Hartwig J., Bez pożegnania, Warszawa 2004. Herbert Z., Epilog burzy, Wrocław 1998. Karpowicz T., Słoje zadrzewne, Wrocław 1999. Kornhauser J., Kamyk i cień, Poznań 1996. Krynicki R., Kamień, szron, Kraków 2004. Macie swoich poetów. Liryka polska urodzona po 1960 roku. Wypisy, wybór i opracowanie: P. Dunin-Wąsowicz, J. Klejnocki, K. Varga, Warszawa 1996. Poza słowa. Antologia wierszy z lat 1976–2006, red. Tadeusza Dąbrowski, Gdańsk 2007. Miłosz Cz., Piesek przydrożny, Kraków 1997. Miłosz Cz., To, Kraków 2000. Podsiadło J., Wiersze zebrane, t. I-II, Warszawa 1998. Różewicz T., Nożyk profesora, Wrocław 2001. Szymborska W., Dwukropek, Kraków 2005. Proza: Chwin S., Hanemann, Gdańsk 1995. Kornhasuer J., Dom, sen i gry dziecięce. Opowieść sentymentalna, Kraków 1995. Libera A., Madame. Romans edukacyjny, Kraków 1998. Myśliwski W., Widnokrąg, Warszawa 1996. Pilch J., Pod Mocnym Aniołem, Kraków 2000. Stasiuk A., Jadąc do Babadag, Wołowiec 2004. Tokarczuk O., E.E., Warszawa 1995. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa), tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju k_W03 teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa oraz szczegółową z zakresu edytorstwa (projektowania i przygotowywania do druku publikacji zwartych i ciągłych) k_W04 metody analizy, interpretacji oraz edycji, redakcji, korekty tekstów literackich, naukowych oraz popularnonaukowych w obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w literaturoznawstwie k_W05 poszczególne fazy powstania utworu literackiego, naukowego i popularnonaukowego, jak również znaki stosowane w aparacie krytycznym w wydaniach krytycznych dzieł literackich, naukowych i popularnonaukowych przy zestawiania różnych wersji tego samego tekstu literackiego k_U08 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: - właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, - właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne, adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny, artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła) - dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT) k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z zakresu edytorstwa i liternictwa) k_U03 rozpoznać teksty literackie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod literaturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych k_U08 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe zycie UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: - właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, - właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne, adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny, artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła) - dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT) k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z zakresu edytorstwa i liternictwa) k_U03 rozpoznać teksty literackie oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod literaturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu tekstów literackich, k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury oraz dyskutować o nich KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego k_K04 uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria egzamin 100% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrian Gleń, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Adrian Gleń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.