Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty językowo-stylistyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.ED.34
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty językowo-stylistyczne
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Edytorstwo

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

ogólnouniwersytecki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej. Red. A. Skudrzykowa i K. Urban, Warszawa-Kraków 2000.

Wielki słownik poprawnej polszczyzny. Red. A. Markowski, Warszawa 2004 (i nast.)

Wielki słownik ortograficzny. Red. K. Polański, Warszawa 2003 (i nast.).

Podracki J., Słownik interpunkcyjny języka polskiego z zasadami przestankowania, Warszawa 1993.

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 30 h 1,25 ECTS


przygotowanie do zajęć i przygotowanie pracy zaliczeniowej 50 h 1,75 ECTS

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem współczesnej normy językowej oraz wykształcenie umiejętności normatywnej oceny różnorodnych tekstów, a także pogłębienie kompetencji komunikacyjnej.

Pełny opis:

Treści:

Norma językowa i jej warianty

Norma leksykalna, frazeologiczna, składniowa i interpunkcyjna.

Nazwy własne (pisownia i odmiana).

Wydawnictwa kodyfikujące normę językową. Poradnictwo językowe.

Akt komunikacji językowej i jego kulturowe uwarunkowania.

Kompetencja komunikacyjna, językowa, stylistyczna, tekstotwórcza.

Wpływ kompetencji językowo-stylistycznej na zrozumiałość wypowiedzi (na przykładzie wybranych dyskursów).

Cechy dobrego stylu.

Zasady komunikacyjne Grice'a.

Analiza normatywna wybranych tekstów.

Literatura:

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja. Słowotwórstwo. Składnia, Warszawa 2006.

Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.

Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. Red. E. Bańkowska i A. Mikołajczuk, Kraków 2006.

Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych. Red. M. Zaśko-Zielińska, T. Piekot i in., Wrocław 2008.

Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński, Lublin 2010.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: student(-ka) zna i rozumie

k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i

językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu

polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa), tworzące jej

podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego

k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i społecznych, ich specyfikę

przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju

k_W06 podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz

pojęcia związane z badaniami literaturoznawczymi, w tym dotyczącymi edytorstwa i liternictwa

k_W07 zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego

UMIEJĘTNOŚCI: student(-ka) potrafi

k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i

językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i

edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz

popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i

nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz

wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych

przez:

- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,

dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,

- właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z

przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne,

adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny,

artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła)

- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym

zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)

k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i

narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu

literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością

uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z

zakresu edytorstwa i liternictwa)

k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii

dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych i

popularnonaukowych posługując się filologicznymi i

tekstologicznymi metodami badawczymi

k_U08 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe

życie

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student(-ka) jest gotowa do

k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania

działalności na rzecz środowiska społecznego

k_K03 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych wydawcy,

redaktora, korektora, osoby zarządzającej wydawnictwem, w tym:

- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych,

- dbałości o dorobek i tradycje zawodu

Metody i kryteria oceniania:

- analiza normatywna różnorodnych tekstów;

- ćwiczenia w sprawnym i poprawnym redagowaniu gatunków użytkowych;

- referowanie wybranych zagadnień.

Kryteria oceny: udział w praktycznym rozwiązywaniu problemów podczas analizy normatywnej tekstów (40%); referowanie wybranych zagadnień (20%); pisemna praca zaliczeniowa 40%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jadwiga Tarsa, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Jadwiga Tarsa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-8 (2025-07-09)