Leksykografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.ED.55 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Leksykografia |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | Edytorstwo |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | II |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Bańko M., Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa. Studia o słowniku jednojęzycznym, Warszawa 2001. Doroszewski W., Z zagadnień leksykografii polskiej, Warszawa 1954. Matuszczyk B., W sprawie koncepcji „Słownika języka polskiego” Samuela Bogumiła Lindego, „Język Polski” 1998, z. 1-2, s. 98-103. Piotrowski T., Zrozumieć leksykografię, Warszawa 2001. Piotrowski T., Z zagadnień leksykografii, Warszawa 1994. Urbańczyk S., Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność, wyd. IV zmienione i poszerzone, Kraków 2000. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 20h udział w zajęciach: 15h udział w konsultacjach: 5h B. Praca własna studenta: 10h przygotowanie do zajęć: 5h przygotowanie do testu końcowego: 5h |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z dorobkiem polskiej leksykografii (w ujęciu historycznym, ze szczególnym uwzględnieniem tendencji rozwojowych w powojennej leksykografii polskiej, również najnowszej, obejmującej słowniki prymarnie elektroniczne). Uświadomienie im konieczności korzystania z bazy leksykograficznej (tak w postaci tradycyjnej, jak i online). Udoskonalenie umiejętności efektywnego, świadomego i krytycznego korzystania ze słowników językowych. |
Pełny opis: |
1. Zakres zainteresowań i status leksykografii; leksykografia a leksykologia. 2. Co to jest słownik? Słownik językowy a encyklopedia (słownik encyklopedyczny) – podobieństwa i różnice. 3.Typologia słowników językowych (podziały ze względu na różne kryteria). 4. Makro- i mikrostruktura słownika. Pojęcia artykuł hasłowy, hasło, wyraz hasłowy. Budowa artykułu hasłowego w słowniku ogólnym (różne sposoby realizacji poszczególnych elementów artykułu hasłowego w różnych słownikach) 5. Definicje i definiowanie jednostek leksykalnych. Typologie definicji. Struktura klasycznej definicji równościowej. Zasady poprawnego definiowania jednostek leksykalnych. 6. Typy informacji w artykule hasłowym: informacja etymologiczna w słowniku ogólnym (w porównaniu ze słownikami etymologicznymi), informacja gramatyczna, kwalifikatory i ich typy. 7. Dzieje leksykografii polskiej (słownik Mączyńskiego, Knapiusza, Trotza, Lindego, "słownik wileński", "słownik warszawski" , słownik języka polskiego pod red. T. Lehra-Spławińskiego). 8. Polska leksykografia powojenna i leksykografia najnowsza (słowniki drukowane a słowniki komputerowe: zdygitalizowane oraz prymarnie elektroniczne na przykładzie WSJP PAN). 9. Przegląd najważniejszych współczesnych polskich słowników ogólnych (SJPDor, MSJP, SJPSz, PSWP, SWJP, ISJP, USJP, WSJP) – podobieństwa i różnice w makro- i mikrostrukturze. |
Literatura: |
Grochowski M., Zarys leksykologii i leksykografii. Zagadnienia synchroniczne, Toruń 1982. Kania S., Tokarski J., Zarys leksykologii i leksykografii polskiej, Warszawa 1984. Markowski A., Wykłady z leksykologii, Warszawa 2012. Matuszczyk B., Słownik języka polskiego S. B. Lindego. Warsztat leksykografa, Lublin 2006. Miodunka W., Podstawy leksykologii i leksykografii, Warszawa 1989. Puzynina J., Thesaurus Grzegorza Knapiusza, siedemnastowieczny warsztat pracy nad językiem polskim, Wrocław 1961. Urbańczyk S., Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność, wyd. IV zmienione i poszerzone, Kraków 2000. Żmigrodzki P., Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice 2009. www.leksykografia.uw.edu.pl |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zna podstawy teoretyczne leksykografii - zna konwencje opisu stosowane w słownikach języka polskiego, - zna dostępną współcześnie ofertę słowników. k_W01 ; k_W03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych Umiejętności: - student posiada uniwersalne i zobiektywizowane narzędzia oceny słowników, - posiada zdolność wyboru słownika odpowiedniego do indywidualnych potrzeb i rodzaju poszukiwanych informacji, - potrafi "odczytywać" i interpretować informacje zawarte w słownikach. k_U01 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną. 2. Formy zaliczenia: - test końcowy, sprawdzający wiedzę studenta na temat historii polskiej leksykografii, kryteriów typologii słowników językowych, przeznaczenia poszczególnych typów słowników i możliwych sposobów ich wykorzystania, konstytutywnych elementów mikro- i makrostruktury poszczególnych typów słowników, budowy i typów definicji słownikowych itp.; - wypowiedzi ustne; - praca na zajęciach. 3. Podstawowe kryteria: ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych (test - 60% ocena pozytywna; wypowiedzi ustne, praca na zajęciach, frekwencja) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Lech-Kirstein, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Danuta Lech-Kirstein | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Przymuszała, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Lidia Przymuszała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.