Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty krytycznoliterackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.ED.75
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty krytycznoliterackie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

licencjackie

Kierunek studiów:

edytorstwo

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

4

Profil kształcenia:

ogólnouczelniany

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
ogólnouniwersyteckie
uzupełniające

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

konieczność zaliczenia wcześniejszego semestru studiów

Literatura uzupełniająca:

Uzupełniająca literatura przedmiotu:

Gutorow J., 2003, Niepodległość głosu. Szkice o poezji polskiej po 1968 roku, Kraków.

Kornhauser J., 2003, Poezja i codzienność, Kraków.

Maliszewski K., 1999, Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy: szkice o nowej poezji, Bydgoszcz.

Nowacki D., 1999, Zawód: czytelnik. Notatki o prozie polskiej lat 90., Kraków.

Stala M., 1997, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków.


Nakład pracy studenta:

Punkty ECTS: 3

udział w zajęciach: 30 h 1 ECTS,

przygotowanie do zajęć (w tym lektura tekstów źródłowych i opracowań): 30 h 1 ECTS;

przygotowanie twórczej pracy zaliczeniowej:25 h 1ECTS




Założenia:

Podstawowym założeniem kursu jest to, aby uposażyć studenta w niezbędną wiedzę z zakresu strategii i genologii wypowiedzi krytycznoliterackich (recenzja, szkic krytyczny) oraz historii metod krytycznoliterackiego opisu. A to wszystko w takim celu, aby po opanowaniu owego materiału student potrafił samodzielnie wypowiadać się w trybie krytycznoliterackim.



Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności pisania i oceniania dzieł literackich. W pierwszej części semestru studenci zostaną zapoznani z najistotniejszymi orientacjami krytycznoliterackim drugiej połowy XX wieku i początku XXI wieku, a następni sami spróbują swoich sił w konstruowaniu różnego typu wypowiedzi krytycznych (recenzja, szkic krytyczny, szkic analityczny, etc.). Ich prace podlegać będą analizie i dyskusji prowadzonej w trybie warsztatowym.

Pełny opis:

Treści zajęć:

1) Pluralizm metodologiczny w obrębie świata postnowoczesnego w obszarze krytyki polskiej oraz miejsce literatury postmodernistycznej w obrębie współczesnej refleksji krytycznej.

2) Charakterystyka podstawowych nurtów krytycznoliterackich: a) krytyka tematyczna (G. Poulet, J.-P. Richard, J. Starobinsky); b) krytyka hermeneutyczna (A. Gleń); c) krytyka fantazmatyczna (M. Janion); d) krytyka feministyczna (I. Iwasiów, K. Dunin, K. Szczuka); e) krytyka ideowa i personalistyczna (J. Kornhauser, W. Kudyba, Z. Zarębianka, P. Dakowicz); f) krytyka etyczna (M. Dąbrowski); g) krytyka anamorficzna (J. Jarzębski, M. Larek, M. Orliński); h) krytyka polityczna (I. Stokfiszewski).

3) Mody teoretyczne a problem kanonu, dominacja i regres dyskursów krytycznych.

4) Dyskurs krytyczny w rzeczywistości XXI wieku („zanik centrali” – „powrót centrali”; marginalizacja autorytetu i roli krytyka; krytyka uniwersytecka – krytyka medialna).

Literatura:

Podstawowa literatura przedmiotu:

Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji, wybór i wstęp W. Karpiński, Warszawa 1974.

Bachelard G., Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, oprac. J. Błoński, Warszawa 1975.

Chudak H i in. (red.), 1998, Szkoła genewska w krytyce. Antologia, Warszawa.

Cieślak-Sokołowski T., Kozicka D. (red), 2007, Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku. Między rynkiem a uniwersytetem, Kraków.

Czapliński P., 2003, Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości, Kraków.

Dąbrowski M., 2004, Projekt krytyki etycznej, Warszawa.

Janion M., 1993, Projekt krytyki fantazmatycznej, Warszawa.

Kornhauser J., 1997, Postscriptum. Notatnik krytyczny, Kraków.

Uzupełniająca literatura przedmiotu:

Gutorow J., 2003, Niepodległość głosu. Szkice o poezji polskiej po 1968 roku, Kraków.

Kornhauser J., 2003, Poezja i codzienność, Kraków.

Maliszewski K., 1999, Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy: szkice o nowej poezji, Bydgoszcz.

Nowacki D., 1999, Zawód: czytelnik. Notatki o prozie polskiej lat 90., Kraków.

Stala M., 1997, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków.

Obowiązkowa literatura podmiotu:

Dąbrowski M., 2004, Projekt krytyki etycznej, [w:] idem, Projekt krytyki etycznej. Studia i szkice Warszawa.

Gleń A., 2009, Obsesja i zaproszenie (projekt krytyki hermeneutycznej), „Topos”, nr 3.

Janion M., 1993, Projekt krytyki fantazmatycznej [w:] eadem, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencji ludzi i duchów, Warszawa.

Kornhauser J., 1995, Międzyepoka, Warszawa.

G. Poulet, 1998, Krytyka identyfikująca się, [w:] Chudak H i in. (red.), Szkoła genewska w krytyce. Antologia, Warszawa.

Orliński M., 2010, Projekt krytyki uczestniczącej, „Twórczość”, nr 6.

Stokfiszewski I., 2009, Projekt krytyki politycznej, Warszawa

Efekty uczenia się:

W 1 – Student orientuje się w głównych odmianach publicystycznych form literatury (komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa,

recenzja).

k_W01 / P6S_WG

W 2 – Student zostaje zaznajomiony z diachronicznym ujęciem gatunków publicystycznych i literackich.

k_W05 / P6S_WK

W 3 – Student posiada wiedzę na temat odmian gatunkowych form publicystycznych w związku z rozwojem mediów.

k_W02 / P6S_WG

W 4 – Student orientuje się w zasadach poprawnego komponowania tekstu publicystycznego i literackiego.

k_W03 / P6S_WG

W 5 – Student nabywa wiedzę dotyczącą stylistyki tekstu publicystycznego i literackiego.

k_W03 / P6S_WG

U 1 - Student potrafi interpretować wybrane dzieła literackie utrzymane w poetyce i stylistyce wybranych form (komentarz, esej, felieton,

reportaż, wywiad, rozmowa, recenzja).

k_U03 / P6S_UW

U 2 - Student umie samodzielnie budować wypowiedzi utrzymane w poetyce i stylistyce wybranych gatunków literatury (komentarz, esej,

felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).

k_U04 / P6S_UK

U 3 Student potrafi samodzielnie korygować typowe błędy językowe i kompozycyjne w strukturze wybranych gatunków (komentarz, esej,

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 1.S3.ED.35, w cyklu: <brak>, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 2 z 2

11.01.2023 18:11

felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).

k_U02 / P6S_UW

K 1 – Student nabywa umiejętności krytycznej i empatycznej lektury tekstów z zakresu literatury pogranicza (tj. wybranych gatunków

literatury publicystycznej: komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).

k_K01 / P6S_KK

K – 2 Student uczy się spoglądania na tekst jako wyraz określonej interferencji czynników socjoliterackich i językowych.

k_K01 / P6S_KK

K – 3 Student uczy się etycznego wymiaru interpretowania w kontekście pełnienia ról zawodowych (wydawcy, redaktora, korektora).

k_K03 / P6S_KR

Metody i kryteria oceniania:

Student samodzielnie przygotowuje esej [praca zaliczeniowa] poświęcony wybranemu kierunkowi krytycznoliterackiemu, analizując w jego horyzoncie zadany utwór literacki.

Student przygotowuje [aktywność na każdych zajęciach] samodzielne wypowiedzi na temat analizowanych strategii krytycznoliterackich.

Kryteria zaliczenia przedmiotu:

Praca zaliczeniowa – 50%; aktywność na zajęciach – 50%

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Gleń, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Adrian Gleń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-1 (2025-04-18)