Warsztaty krytycznoliterackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.ED.75 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty krytycznoliterackie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | licencjackie |
Kierunek studiów: | edytorstwo |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 4 |
Profil kształcenia: | ogólnouczelniany |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | konieczność zaliczenia wcześniejszego semestru studiów |
Literatura uzupełniająca: | Uzupełniająca literatura przedmiotu: Gutorow J., 2003, Niepodległość głosu. Szkice o poezji polskiej po 1968 roku, Kraków. Kornhauser J., 2003, Poezja i codzienność, Kraków. Maliszewski K., 1999, Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy: szkice o nowej poezji, Bydgoszcz. Nowacki D., 1999, Zawód: czytelnik. Notatki o prozie polskiej lat 90., Kraków. Stala M., 1997, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków. |
Nakład pracy studenta: | Punkty ECTS: 3 udział w zajęciach: 30 h 1 ECTS, przygotowanie do zajęć (w tym lektura tekstów źródłowych i opracowań): 30 h 1 ECTS; przygotowanie twórczej pracy zaliczeniowej:25 h 1ECTS |
Założenia: | Podstawowym założeniem kursu jest to, aby uposażyć studenta w niezbędną wiedzę z zakresu strategii i genologii wypowiedzi krytycznoliterackich (recenzja, szkic krytyczny) oraz historii metod krytycznoliterackiego opisu. A to wszystko w takim celu, aby po opanowaniu owego materiału student potrafił samodzielnie wypowiadać się w trybie krytycznoliterackim. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności pisania i oceniania dzieł literackich. W pierwszej części semestru studenci zostaną zapoznani z najistotniejszymi orientacjami krytycznoliterackim drugiej połowy XX wieku i początku XXI wieku, a następni sami spróbują swoich sił w konstruowaniu różnego typu wypowiedzi krytycznych (recenzja, szkic krytyczny, szkic analityczny, etc.). Ich prace podlegać będą analizie i dyskusji prowadzonej w trybie warsztatowym. |
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1) Pluralizm metodologiczny w obrębie świata postnowoczesnego w obszarze krytyki polskiej oraz miejsce literatury postmodernistycznej w obrębie współczesnej refleksji krytycznej. 2) Charakterystyka podstawowych nurtów krytycznoliterackich: a) krytyka tematyczna (G. Poulet, J.-P. Richard, J. Starobinsky); b) krytyka hermeneutyczna (A. Gleń); c) krytyka fantazmatyczna (M. Janion); d) krytyka feministyczna (I. Iwasiów, K. Dunin, K. Szczuka); e) krytyka ideowa i personalistyczna (J. Kornhauser, W. Kudyba, Z. Zarębianka, P. Dakowicz); f) krytyka etyczna (M. Dąbrowski); g) krytyka anamorficzna (J. Jarzębski, M. Larek, M. Orliński); h) krytyka polityczna (I. Stokfiszewski). 3) Mody teoretyczne a problem kanonu, dominacja i regres dyskursów krytycznych. 4) Dyskurs krytyczny w rzeczywistości XXI wieku („zanik centrali” – „powrót centrali”; marginalizacja autorytetu i roli krytyka; krytyka uniwersytecka – krytyka medialna). |
Literatura: |
Podstawowa literatura przedmiotu: Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji, wybór i wstęp W. Karpiński, Warszawa 1974. Bachelard G., Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, oprac. J. Błoński, Warszawa 1975. Chudak H i in. (red.), 1998, Szkoła genewska w krytyce. Antologia, Warszawa. Cieślak-Sokołowski T., Kozicka D. (red), 2007, Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku. Między rynkiem a uniwersytetem, Kraków. Czapliński P., 2003, Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości, Kraków. Dąbrowski M., 2004, Projekt krytyki etycznej, Warszawa. Janion M., 1993, Projekt krytyki fantazmatycznej, Warszawa. Kornhauser J., 1997, Postscriptum. Notatnik krytyczny, Kraków. Uzupełniająca literatura przedmiotu: Gutorow J., 2003, Niepodległość głosu. Szkice o poezji polskiej po 1968 roku, Kraków. Kornhauser J., 2003, Poezja i codzienność, Kraków. Maliszewski K., 1999, Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy: szkice o nowej poezji, Bydgoszcz. Nowacki D., 1999, Zawód: czytelnik. Notatki o prozie polskiej lat 90., Kraków. Stala M., 1997, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków. Obowiązkowa literatura podmiotu: Dąbrowski M., 2004, Projekt krytyki etycznej, [w:] idem, Projekt krytyki etycznej. Studia i szkice Warszawa. Gleń A., 2009, Obsesja i zaproszenie (projekt krytyki hermeneutycznej), „Topos”, nr 3. Janion M., 1993, Projekt krytyki fantazmatycznej [w:] eadem, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencji ludzi i duchów, Warszawa. Kornhauser J., 1995, Międzyepoka, Warszawa. G. Poulet, 1998, Krytyka identyfikująca się, [w:] Chudak H i in. (red.), Szkoła genewska w krytyce. Antologia, Warszawa. Orliński M., 2010, Projekt krytyki uczestniczącej, „Twórczość”, nr 6. Stokfiszewski I., 2009, Projekt krytyki politycznej, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
W 1 – Student orientuje się w głównych odmianach publicystycznych form literatury (komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa, recenzja). k_W01 / P6S_WG W 2 – Student zostaje zaznajomiony z diachronicznym ujęciem gatunków publicystycznych i literackich. k_W05 / P6S_WK W 3 – Student posiada wiedzę na temat odmian gatunkowych form publicystycznych w związku z rozwojem mediów. k_W02 / P6S_WG W 4 – Student orientuje się w zasadach poprawnego komponowania tekstu publicystycznego i literackiego. k_W03 / P6S_WG W 5 – Student nabywa wiedzę dotyczącą stylistyki tekstu publicystycznego i literackiego. k_W03 / P6S_WG U 1 - Student potrafi interpretować wybrane dzieła literackie utrzymane w poetyce i stylistyce wybranych form (komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa, recenzja). k_U03 / P6S_UW U 2 - Student umie samodzielnie budować wypowiedzi utrzymane w poetyce i stylistyce wybranych gatunków literatury (komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa). k_U04 / P6S_UK U 3 Student potrafi samodzielnie korygować typowe błędy językowe i kompozycyjne w strukturze wybranych gatunków (komentarz, esej, USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 1.S3.ED.35, w cyklu: <brak>, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 2 z 2 11.01.2023 18:11 felieton, reportaż, wywiad, rozmowa). k_U02 / P6S_UW K 1 – Student nabywa umiejętności krytycznej i empatycznej lektury tekstów z zakresu literatury pogranicza (tj. wybranych gatunków literatury publicystycznej: komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa). k_K01 / P6S_KK K – 2 Student uczy się spoglądania na tekst jako wyraz określonej interferencji czynników socjoliterackich i językowych. k_K01 / P6S_KK K – 3 Student uczy się etycznego wymiaru interpretowania w kontekście pełnienia ról zawodowych (wydawcy, redaktora, korektora). k_K03 / P6S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Student samodzielnie przygotowuje esej [praca zaliczeniowa] poświęcony wybranemu kierunkowi krytycznoliterackiemu, analizując w jego horyzoncie zadany utwór literacki. Student przygotowuje [aktywność na każdych zajęciach] samodzielne wypowiedzi na temat analizowanych strategii krytycznoliterackich. Kryteria zaliczenia przedmiotu: Praca zaliczeniowa – 50%; aktywność na zajęciach – 50% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrian Gleń, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Adrian Gleń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.