Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Hiperteksty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.ED.PP.8
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0211) Techniki audiowizualne i produkcja medialna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Hiperteksty
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Edytorstwo

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

5

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania:

Wiedza z zakresu historii książki, projektowania, teorii dizajnu oraz współczesnych tendencji i nurtów teoretycznoliterackich.

Literatura uzupełniająca:

Aarseth, Espen J. Cybertekst. Spojrzenia na literaturę ergodyczną. Tł. Mariusz Pisarski, Michał Tabaczyński, Paweł Schreiber i Dorota Sikora. Cyfrowa Humanistyka. Kraków-Bydgoszcz: Korporacja Ha!art; Miejskie Centrum Kultury, 2014.

Bolter, J. D. Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku. Tł. Aleksandra Małecka i Michał Tabaczyński. Cyfrowa Humanistyka. Kraków-Bydgoszcz: Korporacja Ha!art ; Miejskie Centrum Kultury, 2014.

Teksty kultury uczestnictwa. Red. Andrzej Dąbrówka, Maciej Maryl i Aleksandra Wójtowicz. Prace Centrum Humanistyki Cyfrowej. Warszawa: Fundacja Akademia Humanistyczna; Instytut Badań Literackich PAN, 2016.

Liberatura, e-literatura i.... Remiksy, remediacje, redefinicje. Red. Monika Górska-Olesińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2012.

Hammond, Adam. Literature in the digital age. An introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 2016.

Janusiewicz, Małgorzata. Literatura doby Internetu. Interaktywność i multimedialność tekstu. Kraków: TAiWPN Universitas, 2013.

Maryl, Maciej. Życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych. Prace Centrum Humanistyki Cyfrowej. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2015.

McLuhan, Marshall. Galaktyka Gutenberga. Tworzenie człowieka druku. Zredagowane przez Grzegorz Godlewski i Kalina Kukiełko-Rogozińska. Tł. Andrzej Wojtasik. Myśl o Kulturze. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2019.

Nycz, Ryszard. Poetyka doświadczenia: teoria, nowoczesność, literatura. Nowa Humanistyka. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2012.

O’Neill, Stephen. Shakespeare and YouTube: New Media Forms of the Bard. The Arden Shakespeare. London: Bloomsbury, 2015.

Ong, Walter J. Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. Przetłumaczone przez Józef Japola. Communicare. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2011.

Winiecka, Elżbieta. Poszerzanie pola literackiego: studia o literackości w Internecie. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Uniwersitas, 2020.

Wójtowicz, Aleksandra. „Ucyfrowienie - Echo Informacyjne – Recepcja Dzieła Zdigitalizowanego”. Teksty Drugie, nr 1–2 (2013): 361–71.


Nakład pracy studenta:

A. Udział w zajęciach: 30h

B. Praca własna studenta(-ki): 20h

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentki z teoretyczną refleksją nad funkcjonowaniem tekstów w nowych mediach oraz uwrażliwienie na typograficzny aspekt interfejsów.

Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci i studentki zapoznają się z klasycznymi już tekstami dotyczącymi nowych mediów, nowych nowych mediów, hieprtekstu oraz remediacji druku. Krytyczna lektura teoretyków pozwoli studentom i studentkom zweryfikować przewidywane przez badaczy negatywne skutki pojawienia się nowej formy komunikacji i funkcjonowania tekstu w świecie cyfrowym.

Refleksji zostanie również poddane zjawisko przekształcenia tekstu drukowanego w “tekst internetowy” w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Analiza remediacji druku (na przykładzie encyklopedii, słowników, bibliografii i czasopism internetowych) stanie się punktem wyjścia do dyskusji nad przyszłością publikacji elektronicznych w różnych formach (od ebooków po e-encyklopedie).

W części praktycznej, śledząc przemiany publikacji elektronicznych, studenci i studentki wykorzystają swoją widzę na temat siatek w projektowaniu interfejsów i “typografii elektronicznej”, by zaproponować własne rozwiązania w złożonych, hipertekstowych publikacjach elektronicznych.

Literatura:

W. J. Ong, Pismo – technologia przekształcająca myśl (1986), [w:] tegoż, Osoba, świadomość, komunikacja. Antologia, tł. J. Japola, Warszawa 2009.

N. Postman, Media jako epistemologia, [w:] tegoż, Zabawić się na śmierć, tł. L. Niedzielski, Warszawa 2002.

M. McLuhan, Galaktyka Gutenberga, [w:] tegoż, Galaktyka Gutenberga. Tworzenie człowieka druku, tł. A. Wojtasik, Warszawa 2019. [fragmenty]

J. D. Bolter, Hipertekst i remediacja druku, [w:] tegoż, Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, tł. A. Małecka, M. Tabaczyński, Bydgoszcz 2014.

L. Manovich, Logika bazy danych, [w:] Triumf typografii. Kultura, komunikacja, nowe media, wybór i opracowanie H. Hoeks, E. Lentjes, tł. M. Komorowska, Kraków 2017.

P. Levinson, Twitter, [w:] tegoż, Nowe nowe media, tł. M. Zawadzka-Strączek, Kraków 2010.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: po zakończeniu kursu student(-ka) zna i rozumie:

k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa), tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego

m-W-2 metody i teorie analizy literatury cyfrowej (ang. electronic literature) jej historię i uwarunkowania związane z rozwojem technologii (m.in. zjawiskiem mediatyzacji)

UMIEJĘTNOŚCI: po zakończeniu kursu student(-ka) potrafi:

k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i

narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu

literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością

uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z

zakresu edytorstwa i liternictwa)

k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii

dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych i

popularnonaukowych posługując się filologicznymi i

tekstologicznymi metodami badawczymi

k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i

stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury

oraz dyskutować o nich

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: po zakończeniu kursu student(-ka) jest gotów do:

k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i

językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania

znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu

problemów poznawczych i praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe metody i kryteria oceny:

- kolokwium ustne: 70%

- aktywność na zajęciach: 30%

- frekwencja 10%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-4 (2025-05-14)