Technologia informacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.ED.TI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjna |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | edytorstwo |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 1 |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | obsługa systemu komputera, wybranych programów, aplikacji na poziomie podstawowym |
Literatura uzupełniająca: | Studiowana samodzielnie przez studenta 1. Margas G., Chat GPT-4 sztuczna inteligencja. Czym jest i jak zmienia nasz świat. Praktyczny poradnik. Szczecin 2023. 2. Gładysz A., Narzędzia technologii informacyjnej, Rzeszów 2022. 3. red. Sosnowski Z., Wybrane technologie eksploracji i reprezentacji wiedzy. Białystok 2022. |
Nakład pracy studenta: | Udział na zajęciach Rozwiązywanie zadań |
Założenia: | Celem zajęć jest zwiększenie kompetencji studenta w zakresie obsługi komputera, sprawnego poruszania się w przestrzeni Internetu, wyszukiwania i obsługi narzędzi informatycznych (graficznych, obliczeniowych, do zarządzania treścią) dostępnych w Internecie, umiejętnego i odpowiedzialnego wykorzystywania informacji pozyskanych w Internecie (w tym informacji pozyskanej dzięki tzw. sztucznej inteligencji), a także sprawnego pisania i redagowania tekstów, tworzenia treści, zarządzania treścią, prezentowania treści. Celem pobocznym zajęć jest zapoznanie studenta z narzędziami informatycznymi UO (poczta UO, USOSWeb, platforma e-learningowa Moodle i in.) oraz dostępnymi przez konto UO (np. Microsoft Teams, Microsoft 365). |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zaawansowaną obsługą komputera, w szczególności w zakresie sprawnego poruszania się w przestrzeni Internetu, umiejętnego i odpowiedzialnego wykorzystywania informacji pozyskanych w Internecie, a także sprawnego pisania i redagowania tekstów, wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym, tworzenia własnych prezentacji multimedialnych i graficznych, sprawnego posługiwania się usługami informatycznymi UO (poczta, USOS, platforma Moodle, wybrane strony w domenie uni.opole.pl). W zależności od poziomu i tempa pracy grupy zajęcia mogą zostać poszerzone o wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu wykorzystania AI. |
Pełny opis: |
Opis: 1. Technologie komunikacyjne (wynikające z technik przekazu informacji). 2. Technologia informacyjna – pojęcia (TIK, IT/TI, społeczeństwo informacyjne). 3. Zagadnienia związane z użytkowaniem technologii informacyjnych i internetu, prawa autorskie, licencje, zasady netykiety, komunikowanie się w sieci, reklama w internecie, media online, praca w sieci. 4. Zastosowania technologii informacyjnej: multimedia, edytor tekstu, Internet, e-learning, podpis cyfrowy/elektroniczny, GSM/GPRS, e-bank, e-sklepy, formularze interaktywne. 5. Podstawowe usługi informatyczne na UO: poczta, USOS, platforma e-learningowa Moodle; eduroam, Office 365. 6. Praca na edytorze tekstu - ćwiczenia usprawniające pisanie i redagowanie tekstów, użyteczne skróty klawiaturowe, sposoby zaznaczania elementów tekstu, podstawowe informacje o wyrażeniach regularnych. 7. Symbole i oznaczenia w tekście. 10. Praca z arkuszem kalkulacyjnym excel: funkcje, tabele, wykresy, obliczenia. 11. Prosta grafika komputerowa - zastosowanie, wykorzystywanie. 12. Program PowerPoint - tworzenie własnej prezentacji. |
Literatura: |
Literatura A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. red. nauk. Pastuszak Z., Technologia informacyjna. Materiały do ćwiczeń. Lublin 2022. 2. Zieliński A., Edytor tekstów word., Gliwice 2022. 3. Masłowski K., Excel 2021. Ćwiczenia praktyczne, Gliwice 2021. 4. Plebańska M., Q edukacji cyfrowej, Warszawa 2020. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Margas G., Chat GPT-4 sztuczna inteligencja. Czym jest i jak zmienia nasz świat. Praktyczny poradnik. Szczecin 2023. 2. Gładysz A., Narzędzia technologii informacyjnej, Rzeszów 2022. 3. red. Sosnowski Z., Wybrane technologie eksploracji i reprezentacji wiedzy. Białystok 2022. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA (student zna / rozumie…): k_W01; P6S_WG: pojęcie TI; k_W07; P6S_WG: zagrożenia płynące z użytkowania Internetu; k_W08; P6S_WK: zasady korzystania z usług informatycznych UO; k_W05; P6S_WK: w jakich aspektach jego praca może być wspomagana systemami informatycznymi. UMIEJĘTNOŚCI (student potrafi…): k_U02; P6S_UW: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów; k_U08; P6S_UU: ocenić przydatność wybranych aplikacji komputerowych do pracy własnej; k_U07; P6S_UO: zredagować tekst w edytorze tekstu zgodnie z wytycznymi; k_U01; P6S_UW: wykonać i obliczyć samodzielnie zadania w arkuszu kalkulacyjnym; k_U01; P6S_UW: wykonać samodzielnie prezentację na zadany temat w programie Power Point (lub przy użyciu innych dostępnych w Internecie narzędzi); k_U02; P6S_UW: sprawnie pozyskiwać i przetwarzać komunikaty z różnych źródeł internetowych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (student jest gotów do…): k_K01; P6S_KK: uaktualniania wiedzy z zakresu technologii informacyjnej, systemów i narzędzi informatycznych; s_K02: stosowania poznanych wiadomości z zakresu technologii informacyjnej do rozwiązywania problemów; s_K02, k_K03; P6S_KO: ponoszenia odpowiedzialności za powierzany sprzęt i własną pracę; szanuje pracę innych i zdaje sobie sprawę z konsekwencji bezkarnego wykorzystywania prac autorskich; s_K02: stosowania się do zasad netykiety; s_K01: brania aktywnego udziału w dyskusji nt. TI . |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: ćwiczenia, pokaz, dyskusja, wyszukiwanie rozwiązań dostępnych w Internecie Kryteria: Samodzielne wykonanie zadań: 80% Aktywność na zajęciach: 10% Obecność: 10% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Pisarek, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Ewelina Pisarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Dyscyplina: | informatyka techniczna i telekomunikacja |
|
Literatura uzupełniająca: | 1. Margas G., Chat GPT-4 sztuczna inteligencja. Czym jest i jak zmienia nasz świat. Praktyczny poradnik. Szczecin 2023. 2. red. Sosnowski Z., Wybrane technologie eksploracji i reprezentacji wiedzy. Białystok 2022. 3. Plebańska M., Q edukacji cyfrowej, Warszawa 2020. |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zaawansowaną obsługą komputera, w szczególności w zakresie sprawnego poruszania się w przestrzeni Internetu, umiejętnego i odpowiedzialnego wykorzystywania informacji pozyskanych w Internecie, a także sprawnego pisania i redagowania tekstów, wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym, tworzenia własnych prezentacji multimedialnych i graficznych, sprawnego posługiwania się usługami informatycznymi UO (poczta, USOS, platforma Moodle, wybrane strony w domenie uni.opole.pl). W zależności od poziomu i tempa pracy grupy zajęcia mogą zostać poszerzone o wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu wykorzystania AI. |
|
Pełny opis: |
1. Technologie komunikacyjne wynikające z technik przekazu informacji. 2. Bezpieczeństwo w sieci, dane osobowe, przestępstwa komputerowe, zasady netykiety, komunikowanie się w sieci, reklama w Internecie, media online, praca w sieci. 3. Technologia informacyjna w różnych sferach życia człowieka. 4. Zastosowania technologii informacyjnej: multimedia, edytor tekstu, Internet, e-learning, podpis cyfrowy/elektroniczny, e-bank, e-sklepy, projektowanie. 5. Podstawowe usługi informatyczne na UO: poczta, USOS, platforma e-learningowa Moodle, eduroam. 6. Praca na edytorze tekstu, w tym ćwiczenia redagowania tekstów, użyteczne skróty klawiaturowe, sposoby zaznaczania elementów tekstu, podstawowe informacje o wyrażeniach regularnych. 7. Tworzenie dokumentów użytkowych i okolicznościowych. 8. Symbole i oznaczenia w tekście. 9. Narzędzia SEO. 10. Grafika komputerowa: projektowanie, zastosowanie, wykorzystywanie. |
|
Literatura: |
1. red. nauk. Pastuszak Z., Technologia informacyjna. Materiały do ćwiczeń. Lublin 2022. 2. Gładysz A., Narzędzia technologii informacyjnej, Rzeszów 2022. 3. Masłowski K., Excel 2021. Ćwiczenia praktyczne, Gliwice 2021. 4. Zieliński A., Edytor tekstów word., Gliwice 2022. . |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.