Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia informacyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.ED.TI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia informacyjna
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

B. Literatura uzupełniająca

1. Kowalczyk G., Word 2016 PL, Helion 2016.

2. Kopertowska-Tomczak M., Word 2010. Excel 2010. PowerPoint, Warszawa 2012.

3. Żarowska-Mazur A., Węglarz W., Office 2010, Warszawa 2011.

4. Poole B. J., ESSENTIAL LibreOffice Tutorials for Teachers, https://www.pitt.edu/~poole/libreofficeframe.htm.

5. Wikipedia, dokumentacja (Pomoc/Help) systemów operacyjnych i programów, fora internetowe, grupy dyskusyjne, serwisy społecznościowe typu Stack Overflow, serwisy organizacji typu W3C (https://www.w3.org/, https://www.w3schools.com/).

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zaawansowaną obsługą komputera, w szczególności w zakresie sprawnego poruszania się w przestrzeni Internetu, umiejętnego i odpowiedzialnego wykorzystywania informacji pozyskanych w Internecie, a także sprawnego pisania i redagowania tekstów, tworzenia własnych prezentacji multimedialnych i graficznych, sprawnego posługiwania się usługami informatycznymi UO (poczta, USOS, platforma Moodle, wybrane strony w domenie uni.opole.pl). W zależności od poziomu i tempa pracy grupy zajęcia mogą zostać poszerzone o wiedzę i praktyczne umiejętności z zakresu webdesignu, systemów zarządzania treścią (HTML 5, CSS 3, CMS).

Liczba punktów ECTS: 2

Godziny kontaktowe: 30 h

Zadania na zajęciach: 20 h

Czytanie literatury : 5h

Konsultacje: 5h

Suma godzin: 60 h

Pełny opis:

1. Technologie komunikacyjne (wynikające z technik przekazu informacji).

2. Technologia informacyjna – pojęcia (TIK, IT/TI, społeczeństwo informacyjne).

3. Historia Internetu, łączność z Internetem, sieci i komunikacja, stan i uwarunkowania rozwoju Internetu na świecie i w Polsce, technologie Internetu (fakultatywnie: bezpieczeństwo w sieci, dane osobowe, przestępstwa komputerowe, prawa autorskie, licencje, zasady netykiety, komunikowanie się w sieci, reklama w Internecie, media online, praca w sieci).

4. Technologia informacyjna w różnych sferach życia człowieka (edukacja, medycyna, przemysł, gospodarka, bankowość, inne).

5. Zastosowania technologii informacyjnej (multimedia, edytor tekstu, Internet, e-learning, edukacja osób niepełnosprawnych, podpis cyfrowy/elektroniczny, GSM/GPRS, e-bank, e-sklepy, projektowanie).

6. Podstawowe usługi informatyczne na UO (poczta, USOS, platforma e-learningowa Moodle; eduroam).

7. Systemy operacyjne, oprogramowanie komputerowe (komercyjne oraz otwartoźródłowe).

8. Praca na edytorze tekstu (ćwiczenia usprawniające pisanie i redagowanie tekstów, użyteczne skróty klawiaturowe, sposoby zaznaczania elementów tekstu, podstawowe informacje o wyrażeniach regularnych).

9. Tworzenie dokumentów (korespondencja seryjna, koperty i etykiety, dyplomy, zawiadomienia,).

10. Symbole i oznaczenia w tekście.

11. Grafika komputerowa (zastosowanie, wykorzystywanie).

12. Program PowerPoint (tworzenie własnej autoprezentacji.

13. Język znaczników HTML 5.

14. Style CSS 3.

15. Webdesign i CMS.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

1. Barski T., Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji, Opole 2006.

2. Gogołek W., Technologie informacyjne mediów, Warszawa 2006.

3. Śmigielska A., Technologie informacyjne i komunikacyjne w pracy nauczyciela, Warszawa 2002.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

1. Gleick J., Informacja. Bit. Wszechświat. Rewolucja, tłum. Grzegorz Siwek, Kraków 2012.

2. Krawczyński E., Talaga Z., Wilk M., Technologia informacyjna nie tylko dla uczniów, Warszawa 2007.

3. Bremer A., Sławik M., Technologia informacyjna dla każdego. Podręcznik. Szkoły ponadgimnazjalne, Katowice 2003.

Efekty uczenia się:

WIEDZA (student zna / rozumie…):

k_W01; P6S_WG: pojęcie TI;

k_W07; P6S_WG: zagrożenia płynące z użytkowania Internetu;

k_W08; P6S_WK: zasady korzystania z usług informatycznych UO;

k_W05; P6S_WK: w jakich aspektach jego praca może być wspomagana systemami informatycznymi.

UMIEJĘTNOŚCI (student potrafi…):

k_U02; P6S_UW: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów;

k_U08; P6S_UU: ocenić przydatność wybranych aplikacji komputerowych do pracy własnej;

k_U07; P6S_UO: zredagować tekst w edytorze tekstu zgodnie z wytycznymi;

k_U01; P6S_UW: wykonać samodzielnie prezentację na zadany temat w programie Power Point (lub przy użyciu inncyh dostępnych w Internecie narzędzi);

k_U02; P6S_UW: sprawnie pozyskiwać i przetwarzać komunikaty z różnych źródeł internetowych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (student jest gotów do…):

k_K01; P6S_KK: uaktualniania wiedzy z zakresu technologii informacyjnej, systemów i narzędzi informatycznych;

s_K02: stosowania poznanych wiadomości z zakresu technologii informacyjnej do rozwiązywania problemów;

s_K02, k_K03; P6S_KO: ponoszenia odpowiedzialności za powierzany sprzęt i własną pracę; szanuje pracę innych i zdaje sobie sprawę z konsekwencji bezkarnego wykorzystywania prac autorskich;

s_K02: stosowania się do zasad netykiety;

s_K01: brania aktywnego udziału w dyskusji nt. TI 2.

Metody i kryteria oceniania:

Metody: dyskusja, wyszukiwanie rozwiązań dostępnych w Internecie, wspólne rozwiązywanie problemów, „burza mózgów”.

Zadania na zajęciach: 80%

Aktywność na zajęciach: 10%

Obecność: 10%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Beata Koper
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Pisarek, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Ewelina Pisarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-www4-5 (2024-09-13)