Organizacja i marketing w wydawnictwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.ED.Z.W.10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja i marketing w wydawnictwie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Edytorstwo |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | ogólnouniwersytecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | J. Penc, Kreatywne kierowanie, Warszawa Placet 2007; J. Penc, Humanistyczne wartości zarządzania. W poszukiwaniu sensu menedżerskich działań, Warszawa Difin 2010; S. Covey, Siedem nawyków skutecznego działania, przeł. I. Majewska – Opiełka, Poznań Rebis 2006. B. R. Kuc, M. Żemigła, Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania, Gliwice Helion 2010; L. Adamczuk, Konsekwencje braku kompetencji dla organizacji i menedżera, „Business Coaching” nr 1/2009. M. Williams, Mistrzowskie przywództwo, Kraków Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer Business, 2009; M. Juchnowicz, Zarządzanie przez zaangażowanie, Warszawa PWE 2010; Przywództwo w okresie zmian, Harvard Business Review, Gliwice Helion, 2007; Przywództwo w sytuacjach przełomowych, Harvard Business Review, Wyd. Helion, Gliwice Helion, 2006; Komunikacja i kultura biznesu w Europie. Zagadnienia wybrane, WSPIZ im. L. Koźmińskiego Warszawa 2005. |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 30 h 1 ECTS przygotowanie do zajęć czytanie literatury przedmiotu 25 h 1ECTS przygotowanie prezentacji zaliczeniowej i zaliczenie 25 h 1 ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz marketingu zwłaszcza w organizacji wydawnictw, strukturą nadzorczą i zarządczą w różnych wydawnictwach, wskazanie na kluczowe aspekty w zarządzaniu wydawnictwem w dobie kryzysu. Zaznajomienie z kulturą przedsiębiorstwa, sposobami motywacji pracowników; organizacją marketingu, promocji, reklamy i sprzedaży; współpracą z bibliotekami i księgarniami |
Pełny opis: |
Podstawowe pojęcia w zarządzaniu: definicje zarządzania, pojęcia związane z zarządzaniem, istota zarządzania, cechy zarządzania, formy organizacyjne, typy wydawnictw i ich formy prawne. CSR i jego miejsce w strategii wydawnictwa, zasady współpracy z interesariuszami, przykłady działań CSR w wydawnictwie oraz wynikające stąd korzyści. Wprowadzanie zmian – odpowiednia ocena i wdrażanie benchmarkingu i outsourcingu, doskonalenie kultury organizacji podstawą sukcesu (z wykorzystaniem technik i strategii najnowszych modeli komunikacji medialnej). Idea flexurity – cztery filary bezpieczeństwa i elastyczności, obszary realizacji, interesariusze, dobre praktyki Tworzenie planów wydawniczych Konstruowanie budżetu wydawniczego Umowy cywilnoprawne, umowy autorskie, umowy koedycji, umowy licencyjne Rozliczenia finansowe, realizacja finansowa umów, ustalanie ceny i rabatów, przecena Zarządzanie wydawnictwem w dobie kryzysu: kultura przedsiębiorstwa, motywacja pracowników, zarządzanie wiedzą, komunikacja interpersonalna, praca zespołowa Podstawowe pojęcia marketingu, promocji, reklamy i sprzedaży Współpraca z bibliotekami i księgarniami, udział w targach i kiermaszach. |
Literatura: |
J. Huenefeld, Zarządzanie wydawnictwem w warunkach gospodarki wolnorynkowej, tł. G. Łuczkiewicz, wyd. 2, Kraków 1996; Baverstock, Marketing w wydawnictwie - fantazja czy rzeczywistość? tł. G. Łuczkiewicz, Kraków 1997; G. Davies, Nabywanie tytułów − organizacja i zarządzanie w redakcji, tł. G. Łuczkiewicz, Kraków 1997; Jak osiągnąć sukces w księgarstwie, tł. G. Łuczkiewicz, Kraków 2000; Karpowicz, Autor – wydawca. Poradnik prawa autorskiego, Warszawa 2005 Smith, Jak osiągnąć zysk w wydawnictwie, tł. G. Łuczkiewicz, Kraków 1996; O. Lynette, Zakup i sprzedaż praw autorskich, tł. R. Greda, Kraków 1998;M. Armstrong, Zarządzanie ludźmi, przeł. G. Skoczylas, Poznań Rebis 2007 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE k_W01 k_W02 k_W04 k_W05 k_W07 k_W08 m-W-1 m-W-2 m-W-3 UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI k_U01 k_U04 k_U05 k_U06 k_U07 k_U09 m-U-1 m-U-2 m-U-3 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO k_K1 k_K2 k_K3 k_K5 |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywne uczestnictwo w zajęciach, 40% przygotowanie pracy/ prezentacji zaliczeniowej 60% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.