Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja i marketing w wydawnictwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.ED.Z.W.10
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja i marketing w wydawnictwie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Edytorstwo

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

ogólnouniwersytecki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

J. Penc, Kreatywne kierowanie, Warszawa Placet 2007;

J. Penc, Humanistyczne wartości zarządzania. W poszukiwaniu sensu menedżerskich działań, Warszawa Difin 2010;

S. Covey, Siedem nawyków skutecznego działania, przeł. I. Majewska – Opiełka, Poznań Rebis 2006.

B. R. Kuc, M. Żemigła, Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania, Gliwice Helion 2010;

L. Adamczuk, Konsekwencje braku kompetencji dla organizacji i menedżera, „Business Coaching” nr 1/2009.

M. Williams, Mistrzowskie przywództwo, Kraków Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer Business, 2009;

M. Juchnowicz, Zarządzanie przez zaangażowanie, Warszawa PWE 2010;

Przywództwo w okresie zmian, Harvard Business Review, Gliwice Helion, 2007;

Przywództwo w sytuacjach przełomowych, Harvard Business Review, Wyd. Helion, Gliwice Helion, 2006; Komunikacja i kultura biznesu w Europie. Zagadnienia wybrane, WSPIZ im. L. Koźmińskiego Warszawa 2005.

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 30 h 1 ECTS

przygotowanie do zajęć czytanie literatury przedmiotu 25 h 1ECTS

przygotowanie prezentacji zaliczeniowej i zaliczenie 25 h 1 ECTS

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz marketingu zwłaszcza w organizacji wydawnictw, strukturą nadzorczą i zarządczą w różnych wydawnictwach, wskazanie na kluczowe aspekty w zarządzaniu wydawnictwem w dobie kryzysu. Zaznajomienie z kulturą przedsiębiorstwa, sposobami motywacji pracowników; organizacją marketingu, promocji, reklamy i sprzedaży; współpracą z bibliotekami i księgarniami

Pełny opis:

Podstawowe pojęcia w zarządzaniu: definicje zarządzania, pojęcia związane z zarządzaniem, istota zarządzania, cechy zarządzania, formy organizacyjne, typy wydawnictw i ich formy prawne.

CSR i jego miejsce w strategii wydawnictwa, zasady współpracy z interesariuszami, przykłady działań CSR w wydawnictwie oraz wynikające stąd korzyści. Wprowadzanie zmian – odpowiednia ocena i wdrażanie benchmarkingu i outsourcingu, doskonalenie kultury organizacji podstawą sukcesu (z wykorzystaniem technik i strategii najnowszych modeli komunikacji medialnej).

Idea flexurity – cztery filary bezpieczeństwa i elastyczności, obszary realizacji, interesariusze, dobre praktyki

Tworzenie planów wydawniczych

Konstruowanie budżetu wydawniczego

Umowy cywilnoprawne, umowy autorskie, umowy koedycji, umowy licencyjne Rozliczenia finansowe, realizacja finansowa umów, ustalanie ceny i rabatów, przecena

Zarządzanie wydawnictwem w dobie kryzysu: kultura przedsiębiorstwa, motywacja pracowników, zarządzanie wiedzą, komunikacja interpersonalna, praca zespołowa

Podstawowe pojęcia marketingu, promocji, reklamy i sprzedaży

Współpraca z bibliotekami i księgarniami, udział w targach i kiermaszach.

Literatura:

J. Huenefeld, Zarządzanie wydawnictwem w warunkach gospodarki wolnorynkowej, tł. G. Łuczkiewicz, wyd. 2, Kraków 1996;

Baverstock, Marketing w wydawnictwie - fantazja czy rzeczywistość? tł. G. Łuczkiewicz, Kraków 1997;

G. Davies, Nabywanie tytułów − organizacja i zarządzanie w redakcji, tł. G. Łuczkiewicz, Kraków 1997;

Jak osiągnąć sukces w księgarstwie, tł. G. Łuczkiewicz, Kraków 2000; Karpowicz, Autor – wydawca. Poradnik prawa autorskiego, Warszawa 2005 Smith, Jak osiągnąć zysk w wydawnictwie, tł. G. Łuczkiewicz, Kraków 1996;

O. Lynette, Zakup i sprzedaż praw autorskich, tł. R. Greda, Kraków 1998;M. Armstrong, Zarządzanie ludźmi, przeł. G. Skoczylas, Poznań Rebis 2007

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

k_W01

k_W02

k_W04

k_W05

k_W07

k_W08

m-W-1

m-W-2

m-W-3

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

k_U01

k_U04

k_U05

k_U06

k_U07

k_U09

m-U-1

m-U-2

m-U-3

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO

k_K1

k_K2

k_K3

k_K5

Metody i kryteria oceniania:

aktywne uczestnictwo w zajęciach, 40%

przygotowanie pracy/ prezentacji zaliczeniowej 60%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-www4-5 (2024-09-13)