Pragmalingwistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP.KWP.8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pragmalingwistyka |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 6 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Awdiejew A., red., 1999, Gramatyka komunikacyjna, Warszawa–Kraków. Galasiński D., 1992, Chwalenie się jako perswazyjny akt mowy, Kraków. Pisarek W., 2002, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków. Skudrzykowa A., Urban K., 2000, Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Kraków-Warszawa |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 30 h 1 ects przygotowanie do zajęć, czytanie literatury przedmiotu oraz przygotowanie prezentacji 70 h 2,5 ects przygotowanie do zaliczenia i udział w nim 15 h 0,5 ects |
Skrócony opis: |
Pojęcie pragmatyki nie jest jednoznaczne. W jego zakresie mieści się bowiem i dziedzina badań, np.: pragmatyka, pragmatyka filozoficzna, pragmatyka językoznawcza, pragmalingwistyka, i przedmiot badań: pragmatyka języka, pragmatyka językowa, rozumiany jako ‘zespół doświadczeń komunikacyjnych danej społeczności’3 czy ‘język w działaniu" |
Pełny opis: |
Pojęcie tekstu Struktury rozpoczynające i kończące komunikat Określenia współistniejące z terminem lingwistyka tekstu np. tekstologia, stylistyka tekstu i wypowiedzi, pragmalingwistyka tekstu, analiza tekstu, tekst i dyskurs, genologia lingwistyczna etc. Kryteria tekstowości, spójność tekst, jego strukturyzacja, związki intertekstualne, gatunkowość tekstów Poprawność stylistyczna tekstu Wieloaspektowa, zintegrowana analiza tekstu uwzględniająca aspekty pragmatyczne, kognitywne i poznawcze Retoryczna spójność tekstu Teksty naukowe jako przedmiot badań tekstologicznych. Wybrane gatunki potoczne - style funkcjonalne Intertekstualność, interkulturowość, intermedialność |
Literatura: |
Ajdukiewicz K., 1965, Logika pragmatyczna, Warszawa. Awdiejew A., 1991, Strategie konwersacyjne (próba typologii), „Socjolingwistyka” XI. Cialdini R. B., 2009, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk. Filip G., 2013, Mistrzowie gry na argumenty – Kałużyński, Treugutt, Bieńkowski, Rzeszów. Filip G., 2019, Napędzane emocjami. Językowa kreacja marki, Rzeszów. Gajlewicz M., 2009, Techniki perswazyjne. Podstawy, Warszawa. Gleason J. B., Ratner N. B., red., 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk. Grice H. P., 1980, Logika a konwersacja [w] Język w świetle nauki. Wybór,B. Stanosz, Warszawa. Huszcza R., 1996, Honoryfikatywność. Gramatyka. Pragmatyka. Typologia, Warszawa: Indyk M., 1992, Obszary pragmatyki [w] Po strukturalizmie. Współczesne badania teoretycznoliteracki, Wrocław. Kochan M., 2005, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków. Levinson S.C., 2010, Pragmatyka, Warszawa. Marcjanik M., 1993, Etykieta językowa [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław, s. 271–281. Marcjanik M., 2001, W kręgu grzeczności. Wybór prac z zakresu polskiej etykiety językowej, Kielce. Marcjanik M., 2013, Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoirvivre’u, Warszawa. Nowak P., 2016, Pragmalingwistyka a narracja: tożsamość, kooperacja, sprzeczność [w:] Narracja w życiu. O grupie i o jednostce, red. J. Wasilewski, Warszawa, s. 199-216. Searle J.R., 1994, Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa. Skowronek K., 1993, Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków. Tkaczyk L., 1996, Komunikacja niewerbalna. Postawa. Mimika. Gest, Wrocław. Tokarz M., 2006, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE k_W01 k_W09 k_W10 s_W01 s_W02 s_W03 UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI k_U01 k_U05 k_U09 s_U01 s_U02 s_U03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO k_K04 s_K01 s_K02 s_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywny udział w zajęciach 30 % przygotowanie pracy zaliczeniowej 70 % |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.