Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pragmalingwistyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.FP.KWP.8
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pragmalingwistyka
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

6

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Awdiejew A., red., 1999, Gramatyka komunikacyjna, Warszawa–Kraków.

Galasiński D., 1992, Chwalenie się jako perswazyjny akt mowy, Kraków.

Pisarek W., 2002, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków.

Skudrzykowa A., Urban K., 2000, Mały słownik terminów z zakresu

socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Kraków-Warszawa

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 30 h 1 ects

przygotowanie do zajęć, czytanie literatury przedmiotu oraz przygotowanie prezentacji 70 h 2,5 ects

przygotowanie do zaliczenia i udział w nim 15 h 0,5 ects

Skrócony opis:

Pojęcie pragmatyki nie jest jednoznaczne. W jego zakresie mieści się

bowiem i dziedzina badań, np.: pragmatyka, pragmatyka filozoficzna,

pragmatyka językoznawcza, pragmalingwistyka, i przedmiot badań:

pragmatyka języka, pragmatyka językowa, rozumiany jako ‘zespół doświadczeń komunikacyjnych danej społeczności’3 czy ‘język w działaniu"

Pełny opis:

Pojęcie tekstu

Struktury rozpoczynające i kończące komunikat

Określenia współistniejące z terminem lingwistyka tekstu np. tekstologia, stylistyka tekstu i wypowiedzi, pragmalingwistyka tekstu, analiza tekstu, tekst i dyskurs, genologia lingwistyczna etc.

Kryteria tekstowości, spójność tekst, jego strukturyzacja, związki intertekstualne, gatunkowość tekstów

Poprawność stylistyczna tekstu

Wieloaspektowa, zintegrowana analiza tekstu uwzględniająca aspekty pragmatyczne, kognitywne i poznawcze

Retoryczna spójność tekstu

Teksty naukowe jako przedmiot badań tekstologicznych.

Wybrane gatunki potoczne - style funkcjonalne

Intertekstualność, interkulturowość, intermedialność

Literatura:

Ajdukiewicz K., 1965, Logika pragmatyczna, Warszawa.

Awdiejew A., 1991, Strategie konwersacyjne (próba typologii),

„Socjolingwistyka” XI.

Cialdini R. B., 2009, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka,

Gdańsk.

Filip G., 2013, Mistrzowie gry na argumenty – Kałużyński, Treugutt,

Bieńkowski, Rzeszów.

Filip G., 2019, Napędzane emocjami. Językowa kreacja marki, Rzeszów.

Gajlewicz M., 2009, Techniki perswazyjne. Podstawy, Warszawa.

Gleason J. B., Ratner N. B., red., 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk.

Grice H. P., 1980, Logika a konwersacja [w] Język w świetle nauki. Wybór,B.

Stanosz, Warszawa.

Huszcza R., 1996, Honoryfikatywność. Gramatyka. Pragmatyka. Typologia,

Warszawa:

Indyk M., 1992, Obszary pragmatyki [w] Po strukturalizmie. Współczesne

badania teoretycznoliteracki, Wrocław.

Kochan M., 2005, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych

sporach, Kraków.

Levinson S.C., 2010, Pragmatyka, Warszawa.

Marcjanik M., 1993, Etykieta językowa [w:] Współczesny język polski, red. J.

Bartmiński, Wrocław, s. 271–281.

Marcjanik M., 2001, W kręgu grzeczności. Wybór prac z zakresu polskiej

etykiety językowej, Kielce.

Marcjanik M., 2013, Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoirvivre’u, Warszawa.

Nowak P., 2016, Pragmalingwistyka a narracja: tożsamość, kooperacja,

sprzeczność [w:] Narracja w życiu. O grupie i o jednostce, red. J. Wasilewski,

Warszawa, s. 199-216.

Searle J.R., 1994, Czynności mowy. Rozważania z filozofii języka, przeł. B.

Chwedeńczuk, Warszawa.

Skowronek K., 1993, Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków.

Tkaczyk L., 1996, Komunikacja niewerbalna. Postawa. Mimika. Gest,

Wrocław.

Tokarz M., 2006, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

k_W01

k_W09

k_W10

s_W01

s_W02

s_W03

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

k_U01

k_U05

k_U09

s_U01

s_U02

s_U03

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO

k_K04

s_K01

s_K02

s_K03

Metody i kryteria oceniania:

aktywny udział w zajęciach 30 %

przygotowanie pracy zaliczeniowej 70 %

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-4 (2025-05-14)