Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do humanistyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.FP1.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do humanistyki
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Filologia Polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

1. Antropologia kultury – antropologia literatury. Na tropach koligacji, red. E. Kosowska, A. Gomóła, E. Jaworski, Katowice 2007 (BU)

2. Bachmann-Medick D., Cultural turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2002 (BU)

4. Bielik-Robson A., Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków 2000 (BU)

5. Burzyńska A., Dekonstrukcja i interpretacja, Kraków 2000 (BU)

6. Dokąd zmierza współczesna humanistyka?, red. T. Kostyrko, Warszawa 1994 (BU)

7. Domańska E., Historia egzystencjalna. Krytyczne studium narratywizmu i humanistyki zaangażowanej, Warszawa 2012 (BU)

8. Dukaj J., Po piśmie, Kraków 2019 (BU)

9. Dybel P., Oblicza hermeneutyki, Kraków 2012 (BU)

10. Foucault M., Archeologia wiedzy, przeł. A. Siemek, wstęp J. Topolski, Warszawa 1977 (BU)

11. Granice dyscyplin-arne w humanistyce, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2006 (BU)

12. Humanistyka przełomu wieków, red. J. Kozielecki, Warszawa 1999 (BU)

14. Janion M., Humanistyka: poznanie i terapia, Warszawa 1974 (BU)

15. Kuderowicz Z., Dilthey, wyd. drugie zmienione i uzupełnione, Warszawa 1987 (BU)

16. Legutko R., Raj przywrócony, Kraków 2005 (BU)

17. Markowski M.P., Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków 2013 (BU)

18. Płużański T., Humanizm i struktury, Warszawa 1980 (BU)

19. Scruton R., Kultura jest ważna. Wiara i uczucie w osaczonym świecie, tłum. T. Biedroń, Poznań 2010 (BU)

20. Szahaj A., Ponowoczesność i postmodernizm dla średniozaawansowanych, Warszawa 2021 (BU)

21. Taylor Ch., Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. M. Gruszczyński i in., oprac. A. Bielik-Robson, T. Gadacz, Warszawa 2001 (BU)

22. Todorov T., Ogród niedoskonały. Myśl humanistyczna we Francji, przeł. H. Abramowicz, J. M. Kłoczowski, Warszawa 2003 (BU)

23. Wolska D., Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, Kraków 2012 (BU)



Nakład pracy studenta:

1 punkt ECTS:


A. Godziny kontaktowe (15 h /0,6 ECTS)

- udział w wykładzie: 15 h


B. Praca własna studenta: (10 h / 0,4 ECTS)

- przygotowanie się do pisemnego kolokwium zaliczeniowego: 10 h


Założenia:

Zapoznanie studenta ze specyfiką humanistyki (dyscyplin humanistycznych) w przeszłości i obecnie

Skrócony opis:

Omówienie wybranych problemów z historii oraz współczesności dyscyplin humanistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem statusu humanistyki doby obecnej.

Pełny opis:

Klasyfikacje dyscyplin humanistycznych. Tradycje humanistyki europejskiej (antyczne, renesansowe, oświeceniowe, dziewiętnastowieczne). Humanistyka a nauki ścisłe, humanistyka a dziedzictwo „sacrum”. Emancypacja dyscyplin humanistycznych w kontekście przełomu antypozytywistycznego. Orientacje metodologiczne w humanistyce dwudziestowiecznej. Postmodernizm w humanistyce. Komparatystyka jako dyscyplina humanistyczna. Kwestia podmiotowości i dialogowości w humanistyce. „Zwroty” w humanistyce XX i XXI wieku. Przykłady znaczącego dorobku polskiej myśli humanistycznej. Dzisiejsza kondycja humanistyki (kryzys, perspektywy i trendy; „nowa humanistyka”).

Literatura:

1. Humanitas. Projekty antropologii humanistycznej. Część pierwsza. Paradygmaty – tradycje – profile historyczne, red. A. Nowicka-Jeżowa, Warszawa 2009-2010 (BU)

2. Humanizm. Historie pojęcia, red. A. Borowski, Kraków 2010 (BU)

3. Kasperski E., Kategorie komparatystyki, Warszawa 2010 (BU)

4. Komunikacja naukowa w humanistyce, red. E. Kulczycki, Poznań 2017 (BU)

5. Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006 (BU)

6. Literatura. Teoria. Metodologia, red. D. Ulicka, Warszawa 2001 (BU)

7. Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński, R. Nycz, D. Antonik, J. Bednarek, A. Dauksza, J. Misun, Warszawa 2017 (BU)

8. Postmodernizm. Antologia przekładów, wybór, oprac. i wstęp R. Nycz, Kraków 1996 (BU)

9. Sens humanistyki dzisiaj, red. J. Brzozowski, A. Hennel-Brzozowska, M. Lenart, Kraków 2016 (BU)

10. „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, red. J. Kowalewski, W. Piasek, Olsztyn 2010 (BU)

11. „Znak” 2009, nr 10 („Bankructwo humanistyki”) (BU)

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

podstawowe konteksty i nurty tradycyjnej oraz współczesnej humanistyki (k_W02)

różne sposoby prowadzenia dyskursu humanistycznego (k_W09 )

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

- wykład, prezentacja, elementy dyskusji

Sposób weryfikacji efektów:

- pisemne kolokwium zaliczeniowe (k_W02, k_W09)

Kryteria:

- obecność (aktywność) na wykładach (50%)

- ocena pisemnego kolokwium zaliczeniowego (50%)

Ocena dostateczna od 60%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Mazur, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Aneta Mazur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

literaturoznawstwo

Literatura uzupełniająca:

DODANE POZYCJE


Delsol Ch., Czym jest człowiek? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, przeł. M. Kowalska, Kraków 2011


Łukaszyk E., Humanistyka, która nadchodzi. W poszukiwaniu kondycji transkulturowej, Warszawa 2018





Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura:

DODANA POZYCJA

Technopaideia. Zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej, red. S. Borowicz, J. Hobot-Marcinek, Kraków 2024

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-1 (2025-04-18)