Teoria dzieła literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP1.10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria dzieła literackiego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | zaliczenie wstępnego kursu Poetyki |
Literatura uzupełniająca: | Opracowania natury syntetycznej: H. Markiewicz, Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1976 (i wyd. następne). H. Markiewicz, Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984 (i wyd. następne). Przestrzeń i literatura, red. M. Głowiński i A. Okopień-Sławińska, Wrocław 1978. Opracowania szczegółowe: MORFOLOGIA: S Balbus, Między stylami, 1993. R. Barthes, Śmierć autora, „Teksty Drugie”, 1999, nr 1-2. K. Bartoszyński, Podmiot literacki – konstrukcje i destrukcje, [w:] Ja, autor. Sytuacja podmiotu w polskiej literaturze współczesnej, red. D. Śnieżko, Warszawa 1996. G. Borkowska, Dialog jako kategoria poetyki, [w:] Problemy teorii literatury, oprac. H. Markiewicz, Wrocław 1998. S. Fish, Literatura w czytelniku: stylistyka afektywna, „Pamiętnik Literacki” 1983, z. 1. G. Genette, Przestrzeń i język, tłum. A. W. Labuda, „Pamiętnik Literacki” 1976, z l. M. Głowiński, O intertekstualności, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 4. M. Głowiński, Świadectwa i style odbioru, [w:] tegoż, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Kraków-Warszawa 1986. R. Humphrey, Strumień świadomości – techniki, „Pamiętnik Literacki” 1970, z 4. Hans Robert Jauss, Czytelnik jako instancja nowej historii literatury, „Pamiętnik Literacki” 1980, z. 1. B. Kaniewska, Postać literacka w literackim uniwersum, [w:] Człowiek i rzecz. O problemach reifikacji w literaturze, filozofii, sztuce, red. S. Wysłouch i B. Kaniewska, Poznań 1999. E. Kuźma, Paradoks postaci w poglądach niektórych przedstawicieli Nowej krytyki francuskiej (Roland Barthes, Julia Knstewa, Jean Ricardou), [w:] Postać w dziele literackim, red. Cz. Niedzielski i J. Speina, Toruń 1982. Z. Mitosek, Mimesis, Warszawa 1997. R. Nycz, Tezy o mimetyczności, [w:] tegoż, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1993, wyd. 2 – 2000. R. Nycz, Tropy „ja”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, [w:] tegoż, Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław 1997. A. Okopień-Sławińska, Semantyka „ja” literackiego („Ja” tekstowe wobec „ja” twórcy), [w:] tejże, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 1998. J. Sławiński, O kategorii podmiotu lirycznego, [w:] tegoż, Dzieło, język, tradycja, Warszawa 1974. W. Tatarkiewicz, Tworzenie i odtwarzanie, [w:] tegoż, Parerga, Warszawa 1978. Yi-Fu Tuan, Przestrzeń i miejsce, tłum. A. Morawińska, Warszawa 1998. W. Toporow, Przestrzeń i rzecz, przeł. B. Żyłko, Kraków 2003. B. Uspieński, Historia i semiotyka. Percepcja czasu jako problem semiotyczny, Gdańsk 1998. T. Zieliński, Mania twórcza, [w] tegoż, Po co Homer?, Kraków 1970. GENOLOGIA: 1. E. Balcerzan, Przez znaki, Poznań 1972 (tu: Sytuacja gatunków). 2. H. Friedrich, Struktura nowoczesnej liryki, Warszawa 1978. 3. T. Cieślikowska, W kręgu genologii, intertekstualności i teorii sugestii, Łódź 1995. 4. M. Głowiński, Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej, [w:] Proces historyczny w literaturze i sztuce, red. M. Janion, Warszawa 1967. 6. T. Michałowska, Rodzaje czy rodzaj? Problemy taksonomii literackiej, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 1. 7. T. Michałowska, Poetyka i poezja, Warszawa 1982 [tu: U początków refleksji genologicznej, s. 6-20]. 8. S. Skwarczyńska, Niedostrzeżony problem podstawowy genologii, [w:] Problemy teorii literatury. Wybór H. Markiewicz, Seria I, Wrocław 1967. 9. Cz. Zgorzelski, Perspektywy genologii w poznawaniu poezji współczesnej, „Teksty" 1975, z. 1. 10. T. Todorov, Pochodzenie gatunków, przeł. A. Labuda, „Pamiętnik Literacki” 1979, z. 3. 11. B. McHale, Od powieści modernistycznej do postmodernistycznej: zmiana dominanty, [w:] Postmodernizm, red. R. Nycz, Kraków 1996, wyd. II 1998. 12. S. Balbus, „Zagłada gatunków”, „Teksty Drugie” 1999, z. 6. 13. S. Sawicki, Gatunek literacki – pojęcie klasyfikacyjne, typologiczne, politypiczne, [w:] Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, red. H. Markiewicz i J. Sławiński, Kraków 1976. 14. T. Dobrzyńska, Gatunki pierwotne i wtórne (Czytając Bachtina), [w:] Typy tekstów, red. T. Dobrzyńska, Warszawa 1992. |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 15 h 0,5 ects przygotowanie do zajęć 15 h 0,5 ects |
Skrócony opis: |
Tematyka wykładów obejmuje ogólne i konceptualnie zróżnicowane teorie dzieła literackiego, które służyć mają do opisu, analizy i interpretacji rozmaitych rodzajów dzieł literackich. W ramach zajęć studenci poznają sposoby analizowania określonych pokładów dzieła literackiego (podmiot, adresat, czas, przestrzeń, formy narracji, kompozycja, sfera genologiczna tekstu). |
Pełny opis: |
1) Tożsamość estetyczna dzieła literackiego (fikcje/ światy możliwe/ koncepcje dzieła w zależności od widzenia procesu twórczego: Platon - Arystoteles); 2) Literatura jako język estetyczny (specjalny język i specjalne użycie języka); "twór intertekstualny i autoteliczny. Strukturalne i poststrukturalne koncepcje literatury i języka poetyckiego: a) "Sztuka jako chwyt” (artystyczny efekt udziwnienia/ wytrącenia/ dezautomatyzacji); b) dzieło literackie: „wtórny system modelujący” (teoria Jurija Łotmana); c) dzieło w sieci relacji z tradycją (intertekstualność). 3) Sztuka literacka w teorii komunikacji/ Relacje nadawczo-odbiorcze/ Osoba w literackiej komunikacji/ Autor modelowy - Czytelnik modelowy/ Intencje tekstu i/a intencje czytelnika - efekty lektury (świadectwa i style odbioru); 4) Podmiot i podmiotowość w literaturze (Autor, autor wewnętrzny, podmiot utworu, narrator i narracje, postać literacka - i ich badanie w perspektywie diachronicznej i synchronicznej). 5) Czas i przestrzeń w dziele literackim i dziele sztuki (sposoby ujęcia i analizy: Cassirer, Meyer, Eliade, Gadamer); 6) Gatunki i rodzaje w teorii dzieła literackiego/ problemy typologiczne (funkcjonalne i normatywne ujęcia problematyki genologicznej, „zagłada gatunków”/ gatunki „zmącone”/ hybrydy tekstowe). |
Literatura: |
Główne podręczniki i kompendia: A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku, Kraków 2006 (fragmenty). A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006 (fragmenty). Genologia dzisiaj, red. Bolecki, R. Nycz, 2002. Genologia i kompozycja. Ćwiczenia, red. A. Grajewska i in., Poznań 2008. J. Culler, Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Poznań 1998 (fragmenty). A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, 1994. Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 1995 [i wyd. następne] (fragmenty). J. Sławiński, Dzieło. Język. Tradycja [wyd. dowolne] (tu: Koncepcja podmiotu czynności twórczych). Główne teksty źródłowe: Arystoteles, Poetyka, przeł. i oprac. H. Podbielski, Wrocław 1983, BN. Platon, Ion, przeł. i wstępem opatrzył J. Domański, Kęty 2000 (wybrane fragmenty). |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE 1) Student rozumie podstawowe pojęcia i terminologię dotyczącą opisu dzieła literackiego stosowaną w optyce danej praktyki analitycznej (morfologicznej i genologicznej). K_W01, K_W02, K_W03 [weryfikacja: egzamin] 2) Student posiada wiedzę dotyczącą rozmaitych sposobów analizy i interpretacji dzieła literackiego wynikających z odmienności ujęć głównych orientacji analitycznych (post- i strukturalistycznych; z uwzględnieniem specyfiki badań w polskim kręgu kulturowym i metodologicznym). k_W02; k_W04 [weryfikacja: egzamin] UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI 1) Student potrafi wyjaśniać podstawowe koncepcje i teorie pozwalające tłumaczyć budowę i znaczenie dzieł literackich. k_W02; k_W04 [weryfikacja: egzamin] 2) Student samodzielnie interpretuje wybrane teksty, posługując się określoną metodą analizy dzieła literackiego przy uwzględnieniu odmienności ujęć głównych orientacji analitycznych (post- i strukturalistycznych; z uwzględnieniem specyfiki badań w polskim kręgu kulturowym i metodologicznym). k_U02, k_U03, k_U04 [weryfikacja: egzamin] KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO Student zdaje sobie sprawę z ograniczenia stosowalności danych narzędzi analitycznych wynikającego z rozmaitych uwarunkowań (np. specyfiki literatury, kręgu kulturowego. mód intelektualnych) k_K01 [weryfikacja: aktywność na zajęciach, egzamin] |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład (z elementami konwersacji), zaliczenie wykładów (obecności + udział w konwersacji) - 10%k_K01 Egzamin: obowiązuje tematyka wykładów i ćwiczeń przedmiotowych - 90% K_W01, K_W02, K_W03, k_W02; k_W04, k_W02; k_W04, k_U02, k_U03, k_U04 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrian Gleń, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Adrian Gleń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.