Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria dzieła literackiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.FP1.10
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria dzieła literackiego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 15 h 0,5 ects

przygotowanie do zajęć 15 h 0,5 ects

Skrócony opis:

Tematyka wykładów obejmuje ogólne i konceptualnie zróżnicowane teorie dzieła literackiego, które w wiązaniu z konkretnymi tekstami obrazują też typologicznie zróżnicowane i nieostre "światy gatunkowe". Relacje współczesnych teorii i współczesnego pisarstwa mają unaocznić i wielokierunkowo rozwijaną wiedzę o literaturze, i wielokierunkowo otwartą literaturę (pogranicza literackości/ fikcjonalne i niefikcjonalne/ intertekstualne i wizualne/ stałe i zmienne "znaczniki" estetycznej tożsamości dzieła literackiego/ literacko-kulturowe zakotwiczenia i zerwania); Dzieło literackie w odmianach teorii, praktyk pisania, czytania i interpretacji (efekty lektury/ „słowniki” estetyczne/ kulturowe/ aksjologiczne/ humanistyczne).

Pełny opis:

1/ Tożsamość estetyczna dzieła literackiego (fikcje/ światy możliwe/ historyczne style i gatunki/ konwencje i antykonwencje);

2/ Literatura jako: przedmiot estetyczny o szczególnej integracji języka (specjalny język i specjalne użycie języka); "twór intertekstualny i autoteliczny.

3/ ”Sztuka jako chwyt” (artystyczny efekt udziwnienia/ wytrącenia/ dezautomatyzacji);

4/ Dzieło literackie: „wtórny system modelujący” (teoria Jurija Łotmana);

5/ Sztuka literacka w teorii komunikacji/ Relacje nadawczo-odbiorcze/ Osoba w literackiej komunikacji/ Autor modelowy - Czytelnik modelowy/ Intencje tekstu i/a intencje czytelnika - efekty lektury (świadectwa i style odbioru);

6/ Dzieło – Język – Tradycja (proces historycznoliteracki/ diachronia/ synchronia/ kulturowo-literackie archiwum tekstów);

7/ Wielkie figury semantyczne w akcji literaturoznawczej i literackiej (Narrator i narracje/ proza narracyjna i nienarracyjna/ sztuka opowiadania i świat przedstawiony/ fabularne/ niefabularne/ aleatoryczne.

8/ Postać/ Czas/ Przestrzeń/ Język/ Styl/ Tekst/ Kompozycja/ Odbiorca;

9/ Zmiany w „językach” teorii dzieła literackiego/ problemy typologiczne („zagłada gatunków”/ gatunki „zmącone”/ hybrydy tekstowe);

10/ Literatura jako dialog (Michaił Bachtin);

11/12: Poetyka dzieła otwartego/ poetyka intertekstualna/ Interakcje literatury i teorii w dziele literackim (Umberto Eco, Poetyka dzieła otwartego. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych // Imię róży/ Dopiski na marginesie Imienia róży);

13/ Eksperymenty artystyczne i/a teorie „literackości” (ruchome granice literatury/ formy mobilne/ wizualne/ multimedialne (np. Gra w klasy Julio Cortazara; Życie instrukcja obsługi Pereca; proza Italo Calvina);

14/ Dzieło literackie: zdarzenie i/a efekt lektury (literacka antropologia/ literatura w czytelniku/ literatura i etyka).

Literatura:

Słownik terminów literackich; A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, 1994; A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku, t. 1: Podręcznik, t.2: Antologia, 2007; Arystoteles, Poetyka (oprac. S. Podbielski); W. Szkłowski, Sztuka jako chwyt; R. Ingarden, Z teorii dzieła literackiego; M. Bachtin, Problem gatunków mowy, [w/w autorzy, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia]; J. Łotman, Struktura tekstu artystycznego, 1992; M. Głowiński, Świadectwa i style odbioru, [w:] tegoż, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej; Głowiński, Gatunek w perspektywie historycznej, [w:] Genologia polska. wybór i oprac. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, 1983; J. Sławiński, Dzieło. Język. Tradycja (tu: Synchronia i diachronia..., 1998; S Balbus, Między stylami, 1993; Genologia dzisiaj, red. Bolecki, R. Nycz, 2002; Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. R. Nycz, M.P. Markowski, R. Nycz, 2002; t. Dobrzyńska, tekst poetycki i jego konteksty, 2015.

Słownik terminów literackich, red. A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, M. Głowiński, t. Kostkiwiczowa, (wyd. poszerozne) .

J.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

k_W01;

k_W02;

k_W03;

k_W05;

k_W06;

k_W09

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

k_U01

k_U02

k_U03

k_U04

k_U07

k_U08

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO

k_K01

k_K02

k_K03

Metody i kryteria oceniania:

Wykład (z elementami konwersacji), zaliczenie wykładów (obecności + udział w konwersacji). Egzamin: obowiązuje tematyka wykładów i ćwiczeń przedmiotowych

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Gleń, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Adrian Gleń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adrian Gleń, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Adrian Gleń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)