Teoria dzieła literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP1.10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria dzieła literackiego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 15 h 0,5 ects przygotowanie do zajęć 15 h 0,5 ects |
Skrócony opis: |
Tematyka wykładów obejmuje ogólne i konceptualnie zróżnicowane teorie dzieła literackiego, które w wiązaniu z konkretnymi tekstami obrazują też typologicznie zróżnicowane i nieostre "światy gatunkowe". Relacje współczesnych teorii i współczesnego pisarstwa mają unaocznić i wielokierunkowo rozwijaną wiedzę o literaturze, i wielokierunkowo otwartą literaturę (pogranicza literackości/ fikcjonalne i niefikcjonalne/ intertekstualne i wizualne/ stałe i zmienne "znaczniki" estetycznej tożsamości dzieła literackiego/ literacko-kulturowe zakotwiczenia i zerwania); Dzieło literackie w odmianach teorii, praktyk pisania, czytania i interpretacji (efekty lektury/ „słowniki” estetyczne/ kulturowe/ aksjologiczne/ humanistyczne). |
Pełny opis: |
1/ Tożsamość estetyczna dzieła literackiego (fikcje/ światy możliwe/ historyczne style i gatunki/ konwencje i antykonwencje); 2/ Literatura jako: przedmiot estetyczny o szczególnej integracji języka (specjalny język i specjalne użycie języka); "twór intertekstualny i autoteliczny. 3/ ”Sztuka jako chwyt” (artystyczny efekt udziwnienia/ wytrącenia/ dezautomatyzacji); 4/ Dzieło literackie: „wtórny system modelujący” (teoria Jurija Łotmana); 5/ Sztuka literacka w teorii komunikacji/ Relacje nadawczo-odbiorcze/ Osoba w literackiej komunikacji/ Autor modelowy - Czytelnik modelowy/ Intencje tekstu i/a intencje czytelnika - efekty lektury (świadectwa i style odbioru); 6/ Dzieło – Język – Tradycja (proces historycznoliteracki/ diachronia/ synchronia/ kulturowo-literackie archiwum tekstów); 7/ Wielkie figury semantyczne w akcji literaturoznawczej i literackiej (Narrator i narracje/ proza narracyjna i nienarracyjna/ sztuka opowiadania i świat przedstawiony/ fabularne/ niefabularne/ aleatoryczne. 8/ Postać/ Czas/ Przestrzeń/ Język/ Styl/ Tekst/ Kompozycja/ Odbiorca; 9/ Zmiany w „językach” teorii dzieła literackiego/ problemy typologiczne („zagłada gatunków”/ gatunki „zmącone”/ hybrydy tekstowe); 10/ Literatura jako dialog (Michaił Bachtin); 11/12: Poetyka dzieła otwartego/ poetyka intertekstualna/ Interakcje literatury i teorii w dziele literackim (Umberto Eco, Poetyka dzieła otwartego. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych // Imię róży/ Dopiski na marginesie Imienia róży); 13/ Eksperymenty artystyczne i/a teorie „literackości” (ruchome granice literatury/ formy mobilne/ wizualne/ multimedialne (np. Gra w klasy Julio Cortazara; Życie instrukcja obsługi Pereca; proza Italo Calvina); 14/ Dzieło literackie: zdarzenie i/a efekt lektury (literacka antropologia/ literatura w czytelniku/ literatura i etyka). |
Literatura: |
Słownik terminów literackich; A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, 1994; A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku, t. 1: Podręcznik, t.2: Antologia, 2007; Arystoteles, Poetyka (oprac. S. Podbielski); W. Szkłowski, Sztuka jako chwyt; R. Ingarden, Z teorii dzieła literackiego; M. Bachtin, Problem gatunków mowy, [w/w autorzy, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia]; J. Łotman, Struktura tekstu artystycznego, 1992; M. Głowiński, Świadectwa i style odbioru, [w:] tegoż, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej; Głowiński, Gatunek w perspektywie historycznej, [w:] Genologia polska. wybór i oprac. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, 1983; J. Sławiński, Dzieło. Język. Tradycja (tu: Synchronia i diachronia..., 1998; S Balbus, Między stylami, 1993; Genologia dzisiaj, red. Bolecki, R. Nycz, 2002; Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. R. Nycz, M.P. Markowski, R. Nycz, 2002; t. Dobrzyńska, tekst poetycki i jego konteksty, 2015. Słownik terminów literackich, red. A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, M. Głowiński, t. Kostkiwiczowa, (wyd. poszerozne) . J. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE k_W01; k_W02; k_W03; k_W05; k_W06; k_W09 UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI k_U01 k_U02 k_U03 k_U04 k_U07 k_U08 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO k_K01 k_K02 k_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład (z elementami konwersacji), zaliczenie wykładów (obecności + udział w konwersacji). Egzamin: obowiązuje tematyka wykładów i ćwiczeń przedmiotowych |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrian Gleń, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Adrian Gleń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adrian Gleń, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Adrian Gleń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.