Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa współczesnego języka polskiego 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.FP1.29
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa współczesnego języka polskiego 2
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Brak

Literatura uzupełniająca:

Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), Gramatyka współczesnego języka polskiego, Warszawa 2001.

Kita M., Wybieram gramatykę! Dla cudzoziemców zaawansowanych na poziomie C i dla studentów kierunków filologicznych, Katowice 2017.

Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 2005.

Strutyński J., Gramatyka polska, Kraków 1997.

Wróbel H., Gramatyka języka polskiego, Kraków 2001.



Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 45h/ 1,5 ECTS

Udział w zajęciach: 30h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć w porozumieniu z prowadzącym: 15h/ 0,5 ECTS


B. Praca własna studenta: 35h/ 1,5E CTS

Przygotowanie do zajęć: 5h

Przygotowanie do testów cząstkowych: 10h

Przygotowanie do egzaminu: 20h

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest pogłębianie i poszerzanie wiedzy z zakresu gramatyki opisowej współczesnego języka polskiego, wypracowanie umiejętności analizy języka na różnych jego poziomach oraz pogłębianie kompetencji językowej. Tematyka zajęć w II semestrze koncentruje się wokół zagadnień z zakresu składni i słowotwórstwa.

Pełny opis:

1) Części zdania. Związki składniowe w zdaniu. Typy wypowiedzeń pojedynczych i złożonych. Typy i funkcje spójników w zdaniach złożonych. Parafraza składniowa, transformacje składniowe.

2) Podstawowe pojęcia słowotwórstwa. Typy i funkcje formantów. Kategoria słowotwórcza, typ słowotwórczy, znaczenie słowotwórcze. Rodzaje derywacji. Analiza słowotwórcza derywatów.

Literatura:

Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni, Warszawa 2008.

Grzegorczykowa R., Zarys słowotwórstwa polskiego, Warszawa 1982.

Saloni Z., Świdziński M., Składnia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

Student:

Wiedza:

1. rozumie podstawowe terminy z zakresu słowotwórstwa i składni języka polskiego (k_W01);

2. rozpoznaje poszczególne jednostki języka, potrafi je opisać w oparciu o wiedzę systemową z zakresu słowotwórstwa i składni (k_W02);

3. zna terminologię ogólną i szczegółową z zakresu słowotwórstwa i składni języka polskiego (k_W03);

Umiejętności:

4. analizuje elementy języka na różnych poziomach ich funkcjonowania w systemie, wykorzystuje reguły wewnątrzsystemowe do tworzenia struktur językowych na różnych poziomach organizacji systemu językowego, zwłaszcza morfologicznym i składniowym (k_U03);

5. wskazuje relacje między jednostkami z poszczególnych poziomów systemu językowego; dowodzi, że system językowy jest uporządkowaną i hierarchiczną całością, ze szczególnym uwzględnieniem słowotwórstwa i składni (k_U01);

6. komunikuje się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej słowotwórstwa i składni (k_U04).

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

kolokwia zaliczeniowe - efekty 1-6

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Egzamin - efekty 1-6

Warunkiem podejścia do egzaminu jest obecność na zajęciach i zaliczenie testów cząstkowych.

Próg zaliczenia: 60%

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Chyb-Winnicka, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Marta Chyb-Winnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)