Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój języka polskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.FP1.32
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwój języka polskiego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

4

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

zaliczenie gramatyki opisowej współczesnego języka polskiego

Literatura uzupełniająca:

Długosz-Kurczabowa Krystyna, Dubisz Stanisław, Gramatyka historyczna języka polskiego w testach, ćwiczeniach i tematach egzaminacyjnych, Warszawa 2006.

Klemensiewicz Zenon, Lehr-Spławiński Tadeusz, Urbańczyk Stanisław, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1981.

Mańczak Witold, Polska fonetyka i morfologia historyczna, Warszawa 1983.

Moszyński Leszek, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 2006.

Rospond Stanisław, Gramatyka historyczna języka polskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2007.

Słowotwórstwo języka doby staropolskiej. Przegląd formacji rzeczownikowych, pod red. Krystyny Kleszczowej, Katowice 1996.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładzie: 15 h / 0.5 ECTS


2. Praca własna studenta: 15h / 0.5 ECTS

- samodzielne studiowanie literatury

- przygotowanie do egzaminu

Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu jest poznanie zmian (głównie fonetycznych, częściowo także fleksyjnych i słowotwórczych) zachodzących w systemie języka polskiego od rozpadu epoki prasłowiańskiej do czasów współczesnych, a także opanowanie umiejętności interpretacji zjawisk językowych w zabytkach języka polskiego i dziełach literatury polskiej.

Pełny opis:

Treści przedmiotu

Problematyka wykładu

1. Metody badań językoznawstwa diachronicznego; pochodzenie języka polskiego; wspólnota praindoeuropejska i prasłowiańska; miejsce

języka scs wśród innych języków słowiańskich; periodyzacja dziejów języka polskiego.

2. Rozwój systemu fonologicznego polszczyzny; przedpolski system wokaliczny i konsonantyczny.

3. Rozwój polskiego systemu deklinacyjnego: podstawa rozwojowa polskiej deklinacji imiennej, rzeczownikowa i zaimkowa odmiana przymiotników.

4. Rozwój polskiego systemu koniugacyjnego.

5. Ogólna charakterystyka tendencji rozwojowych polskiego słowotwórstwa; przeobrażenia znaczeń strukturalnych (zjawisko leksykalizacji); powstanie nowych formantów; zmiany funkcji i żywotności formantów; tendencje rozwojowe w zakresie derywacji.

Literatura:

1. Długosz-Kurczabowa Krystyna, Dubisz Stanisław, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 2006.

2. Dubisz Stanisław, Język – historia – kultura (wykłady, studia, analizy), t. 1- 3, Warszaw 2002-2012.

4. Furdal Antoni, O przyczynach zmian głosowych w języku polskim, Wrocław 1964, s. 15-33.

5. Teksty staropolskie. Analizy i interpretacje, pod red. Wandy Decyk-Zięby i Stanisława Dubisza, Warszawa 2003.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. student zna podstawowe pojęcia i metody z zakresu przedmiotu; k_W03

2. rozumie i rozpoznaje zjawiska historyczne; k_W01

3. sytuuje zjawiska historyczne w czasie; k_W01.

Umiejętności:

4. student analizuje podstawowe zjawiska fonetyczne i gramatyczne w tekstach historycznych; k_U01

5. interpretuje współczesne zjawiska językowe, wykorzystując wiedzę o rozwoju języka; k_U03

6. stosuje odpowiedni aparat pojęciowy i terminologię do opisu dawnych procesów fonetycznych i zjawisk gramatycznych; k_U04.

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia przedmiotu: egzamin

B. Metody sprawdzania wiedzy:

egzamin pisemny (efekty 1, 2, 3, 4, 5, 6) 100%

C. Kryteria oceny końcowej:

próg oceny dostatecznej 60%

Obecność na wykładzie jest obowiązkowa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg, Artur Żołądź
Prowadzący grup: Artur Żołądź
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Przymuszała, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Lidia Przymuszała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)