Rozwój języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP1.32 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój języka polskiego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia pierwszego stopnia |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 4 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | zaliczenie gramatyki opisowej współczesnego języka polskiego |
Literatura uzupełniająca: | Długosz-Kurczabowa Krystyna, Dubisz Stanisław, Gramatyka historyczna języka polskiego w testach, ćwiczeniach i tematach egzaminacyjnych, Warszawa 2006. Klemensiewicz Zenon, Lehr-Spławiński Tadeusz, Urbańczyk Stanisław, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 1981. Mańczak Witold, Polska fonetyka i morfologia historyczna, Warszawa 1983. Moszyński Leszek, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 2006. Rospond Stanisław, Gramatyka historyczna języka polskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2007. Słowotwórstwo języka doby staropolskiej. Przegląd formacji rzeczownikowych, pod red. Krystyny Kleszczowej, Katowice 1996. |
Nakład pracy studenta: | 1. Udział w wykładzie: 15 h / 0.5 ECTS 2. Praca własna studenta: 15h / 0.5 ECTS - samodzielne studiowanie literatury - przygotowanie do egzaminu |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest poznanie zmian (głównie fonetycznych, częściowo także fleksyjnych i słowotwórczych) zachodzących w systemie języka polskiego od rozpadu epoki prasłowiańskiej do czasów współczesnych, a także opanowanie umiejętności interpretacji zjawisk językowych w zabytkach języka polskiego i dziełach literatury polskiej. |
Pełny opis: |
Treści przedmiotu Problematyka wykładu 1. Metody badań językoznawstwa diachronicznego; pochodzenie języka polskiego; wspólnota praindoeuropejska i prasłowiańska; miejsce języka scs wśród innych języków słowiańskich; periodyzacja dziejów języka polskiego. 2. Rozwój systemu fonologicznego polszczyzny; przedpolski system wokaliczny i konsonantyczny. 3. Rozwój polskiego systemu deklinacyjnego: podstawa rozwojowa polskiej deklinacji imiennej, rzeczownikowa i zaimkowa odmiana przymiotników. 4. Rozwój polskiego systemu koniugacyjnego. 5. Ogólna charakterystyka tendencji rozwojowych polskiego słowotwórstwa; przeobrażenia znaczeń strukturalnych (zjawisko leksykalizacji); powstanie nowych formantów; zmiany funkcji i żywotności formantów; tendencje rozwojowe w zakresie derywacji. |
Literatura: |
1. Długosz-Kurczabowa Krystyna, Dubisz Stanisław, Gramatyka historyczna języka polskiego, Warszawa 2006. 2. Dubisz Stanisław, Język – historia – kultura (wykłady, studia, analizy), t. 1- 3, Warszaw 2002-2012. 4. Furdal Antoni, O przyczynach zmian głosowych w języku polskim, Wrocław 1964, s. 15-33. 5. Teksty staropolskie. Analizy i interpretacje, pod red. Wandy Decyk-Zięby i Stanisława Dubisza, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. student zna podstawowe pojęcia i metody z zakresu przedmiotu; k_W03 2. rozumie i rozpoznaje zjawiska historyczne; k_W01 3. sytuuje zjawiska historyczne w czasie; k_W01. Umiejętności: 4. student analizuje podstawowe zjawiska fonetyczne i gramatyczne w tekstach historycznych; k_U01 5. interpretuje współczesne zjawiska językowe, wykorzystując wiedzę o rozwoju języka; k_U03 6. stosuje odpowiedni aparat pojęciowy i terminologię do opisu dawnych procesów fonetycznych i zjawisk gramatycznych; k_U04. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia przedmiotu: egzamin B. Metody sprawdzania wiedzy: egzamin pisemny (efekty 1, 2, 3, 4, 5, 6) 100% C. Kryteria oceny końcowej: próg oceny dostatecznej 60% Obecność na wykładzie jest obowiązkowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg, Artur Żołądź | |
Prowadzący grup: | Artur Żołądź | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Przymuszała, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Lidia Przymuszała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.