Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do badań językoznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.FP1.35
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do badań językoznawczych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

4

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1995.

Bartmiński J., Językowy obraz świata, Lublin 2006.

Czachur W., Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy, Wrocław 2020.

Duszak A, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.

Duszak A., Faircloigh N. (red.) Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków 2008.

Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Wrocław 2000.

Stalmaszczyk P., Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, Łódź 2006.

Witosz B., Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice 2005.

Witosz B., Dyskurs i stylistyka, Katowice 2009.

Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004.

Wojtak M., Wprowadzenie do genologii, Lublin 2019.

Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 1


Godziny kontaktowe (15 h /0,5 ECTS)

- udział w konwersatorium: 15 h.

Praca własna studenta: (10 h / 0,5 ECTS)

- przygotowanie się do zajęć: 5 h

- przygotowanie prezentacji projektu badawczego 5 h



Skrócony opis:

Celem kursu jest wprowadzenie w metodykę pracy naukowej oraz poznanie współczesnych metod badań językoznawczych zorientowanych na tekst.

Pełny opis:

Wiedza naukowa a wiedza potoczna.

Językoznawstwo jako nauka humanistyczna, związki językoznawstwa z innymi naukami. Interdyscyplinarny charakter badań językoznawczych.

Specyfika badań lingwistycznych: przedmiot, cele, metoda.

Przebieg procedury badawczej.

Wybrane lingwistyczne metody badawcze zorientowane na tekst.

Planowanie projektu badawczego.

Literatura:

Amsterdamski S., Nauka, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX w. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, red. A. Kłoskowska, Wrocław 1991.

Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.

Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.

Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2008 (rozdz. III: Problemy metodologiczne).

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1) student_ka rozumie istotę poznania naukowego, zna zasób metod lingwistycznych, ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań językowych; K_W02; P6S_WG.

Umiejętności:

2) student_ka wykorzystuje wiedzę teoretyczną do projektowania własnych badań lingwistycznych, przygotowuje projekt naukowy i przedstawia go; K_U02; P6S_UW.

Postawy:

3) student_ka postępuje zgodnie z normami i wartościami ideału nauki; K_K01; P6S_KK

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria:

metody dydaktyczne: metoda zajęć praktycznych, dyskusja, projektu, praca w grupach, prezentacja multimedialna.

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się):

aktywne uczestnictwo w zajęciach (efekty 1, 2, 3);

przygotowanie i prezentacja projektu (efekty 1, 2, 3);

zadania cząstkowe (efekt 1).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych z aktywności (20 proc.) , prezentacji (60 proc.), zadania cząstkowe (20 proc.).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Tabisz, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Anna Tabisz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-4 (2025-05-14)