Wprowadzenie do badań językoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.FP1.35 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do badań językoznawczych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Filologia polska |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 4 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Duszak A, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998. Duszak A., Faircloigh N. (red.) Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków 2008. Genologia lingwistyczna, pod red. D. Ostaszewskiej i R. Cudaka, Katowice. |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach 15 h 0,5 ects przygotowanie do zajęć , czytanie literatury przedmiotu 20 h 0,5 ects |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest wprowadzenie w metodykę pracy naukowej oraz poznanie współczesnych metod badań językoznawczych zorientowanych na tekst. |
Pełny opis: |
Wiedza naukowa a wiedza potoczna. Językoznawstwo jako nauka humanistyczna, związki językoznawstwa z innymi naukami. Interdyscyplinarny charakter badań językoznawczych. Specyfika badań lingwistycznych: przedmiot, cele, metoda. Przebieg procedury badawczej. Wybrane lingwistyczne metody badawcze zorientowane na tekst. Tekst jako wspólny przedmiot badań (językoznawstwa, teorii tekstu, genologii lingwistycznej, stylistyki). Struktura i gatunki tekstu naukowego. Planowanie projektu badawczego. |
Literatura: |
Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1995. Amsterdamski S., Nauka, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX w. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, red. A. Kłoskowska, Wrocław 1991. Bartmiński J., Językowy obraz świata, Lublin 2006. Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009. Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. Czachur W., Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy, Wrocław 2020. Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Wrocław 2000. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2008 (rozdz. III: Problemy metodologiczne). Stalmaszczyk P., Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, Łódź 2006. Witosz B., Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice 2005. Witosz B., Dyskurs i stylistyka, Katowice 2009. Wojtak M., Gatunki prasowe, Lublin 2004. Wojtak M., Wprowadzenie do genologii, Lublin 2019. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student rozumie istotę poznania naukowego, zna zasób metod lingwistycznych, ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań językowych. K_W02; P6S_WG Umiejętności: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do projektowania własnych badań lingwistycznych, przygotowuje referat naukowy i go wygłasza. K_U02; P6S_UW Postawy: student postępuje zgodnie z normami i wartościami ideału nauki K_K01; P6S_KK |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria: Referat prezentujący wybraną metodę badań lingwistycznych zorientowanych na tekst (50%). Projekt badawczy i jego prezentacja (50%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Tabisz, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Anna Tabisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Tabisz, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Anna Tabisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.