Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura polska do k. XVIII w. 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.FP1.44
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura polska do k. XVIII w. 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia licencjackie

Kierunek studiów:

filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Bez wymagań

Literatura uzupełniająca:

1. A. Nowicka-Jeżowa, Nurty humanistyczne w kulturze polskiej. Perspektywy historii idei, w: Humanitas. Projekty antropologii humanistycznej, cz. 1, Paradygmaty – tradycje – profile historyczne, red. A. Nowicka-Jeżowa, Warszawa 2009-2010.

2. Humanizm: historie pojęcia, red. A. Borowski, Warszawa 2009.

3. B. Milewska-Waźbińska, Humanistyczny model autorstwa – poezja nowołacińska w Polsce, w: Humanistyczne modele kultury nowożytnej wobec dziedzictwa starożytnego, red. M. Prejs, Warszawa 2010.

4. Klasycyzm. Estetyka – doktryna literacka – antropologia, red. K. Meller, Warszawa 2009, s. 57-257.

5. Formowanie kultury katolickiej w dobie potrydenckiej. Powszechność i narodowość katolicyzmu polskiego, red. J. Dąbkowska-Kujko, Warszawa 2016.


Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe:

- udział w wykładach 30 h - 1 ects


Samodzielna praca studenta:

- przygotowanie do zajęć, czytanie literatury przedmiotu, przygotowanie do zaliczenia 30 h - 1 ects

Założenia:

Przedmiot ten ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi procesami rozwojowymi i reprezentatywnymi zjawiskami doby nowożytnej. Studenci będą analizować osiągnięcia literackie tamtych czasów w kontekście tendencji ideowych, filozoficznych i estetycznych, uwzględniając kategorię rodzimości i europejskości literatury.

Skrócony opis:

Zapoznanie z podstawowymi procesami rozwojowymi oraz reprezentatywnymi zjawiskami epok dawnych. Umiejscowienie osiągnięć literackich staropolszczyzny i oświecenia w kontekście tendencji ideowych, filozoficznych i estetycznych z uwzględnieniem kategorii rodzimości i europejskości literatury. Połączenie zjawisk i faktów literackich w całość obejmującą prądy literackie, konwencje artystyczne i metody twórcze w ich współzależności oraz historycznym rozwoju. Ukazanie znaczenia dawnej tradycji literackiej w dialogu ze współczesnością.

Pełny opis:

W trakcie wykładu poruszone zostaną następujące tematy:

1. Zagadnienie periodyzacji literatury dawnej. Przegląd ważniejszych stanowisk badawczych. Odrębność epoki staropolskiej w procesie

historycznoliterackim.

2. Żywotopisarstwo świętych. Początki europejskie i rozwój hagiografii polskiej.

3. Literatura historiograficzna Pierwszej Rzeczpospolitej.

4. Podstawowe zagadnienia retoryki w literaturze staropolskiej

5. Humanizm, renesans, reformacja - zakres znaczeniowy pojęć w skali europejskiej i w warunkach polskich.

6. Literatura polskiego odrodzenia wobec tradycji antycznej.

7. Literatura polskiego baroku w kontekstach porównawczych.

8. Mit o sarmackich przodkach. Dziedziny badań nad sarmatyzmem.

9. Literatura czasów stanisławowskich.

10. Humanitas polskiego oświecenia – jej specyfika w świetle renesansowej i barokowej tradycji.

11. Staropolskie i oświeceniowe wzorce osobowe.

12. Dramat i teatr w dawnej Polsce.

Literatura:

1.T. Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 2002.

2. A. Karpiński, Renesans, Warszawa 2007.

3. A. Nowicka-Jeżowa, Barok polski między Europą i Sarmacją, cz. I: Profile i zarysy całości, Warszawa 2009-2011.

4. M. Cieński, Literatura polskiego oświecenia wobec tradycji i Europy. Studia, Kraków 2013.

5. „Wszystko tu najdzie, co wy macie w głowie”. Świat prozy staropolskiej, red. E. Lasocińska i A. Czechowicz, Warszawa 2008.

6. J. Z. Lichański, Retoryka w Polsce. Studia o historii, nauczaniu i teorii w czasach I Rzeczypospolitej, Warszawa 2003.

7. T. Bieńkowski, Antyk – Biblia – literatura. Antyczne i biblijne inspiracje oraz symbole, w: Problemy literatury staropolskiej, red. J. Pelc, S.I, Wrocław 1972.

8. J. Lewański, Dramat i teatr średniowiecza i renesansu w Polsce, Warszawa 1981.

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student:

k_W01

ma uporządkowaną wiedzę na temat periodyzacji literatury dawnej. Zna: podstawowe pojęcia (tj. humanizm, renesans, barok, oświecenie, reformacja, sarmatyzm itp.), zjawiska, nurty literackie, główne kierunki rozwoju polskiej literatury wczesnonowożytnej i nowożytnej;

k_W04

zna i stosuje podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów hagiograficznych, retorycznych, dramatycznych czasów nowożytnych

Umiejętności. Student:

k_U01,

potrafi wyszukiwać, analizować i selekcjonować wiedzę z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (z uwzględnieniem genologii, kategorii estetycznych, specyfiki języka, historycznoliterackiej zmienności nurtów i stylów, ewolucji form literackich doby nowożytnej)

k_U03

posiada umiejętność wykorzystania wiedzy na temat interpretacji tekstów oraz posługiwania się specjalistyczną terminologią w uporządkowanej wypowiedzi na zagadnienia omówione w kursie

k_U05

bierze udział w debacie, przedstawiając własne stanowisko oraz przywołując opinie badaczy zajmujących się literaturą i kulturą XVI-XVIII w.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania

1. Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.

2. Podstawowe kryteria oceniania:

- ocena z aktywności w wykładach 50% (efekty: k_U05, k_W04, k_W01, k_U01)

- ocena z zaliczenie literatury 50% (efekty: k_U03, k_W01, k_W04)

zaliczenie przedmiotu od 60%

metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, prezentacja

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Lenart, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Mirosław Lenart
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-4 (2025-05-14)