Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura słowa mówionego i pisanego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.FP1.HA.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura słowa mówionego i pisanego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

filologia polska

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Artykuły w pracach zbiorowych:


Bugajski M., Etyka, etykieta, kultura języka, [w:] Etyka i etykieta w komunikacji językowej, red. A. Piotrowicz, M. Witaszek-Samborska, K. Skibski, Poznań 2012, s. 7–21.


Książki:


Kita M., Językowe rytuały grzecznościowe, Katowice 2005.

Kołodziejek E., Poprawna polszczyzna w praktyce. Poradnik dla tych, którzy chcą dobrze mówić i pisać po polsku, Szczecin 1998.

Zgółkowa H., Zgółka T., Językowy savoir-vivre. Praktyczny poradnik posługiwania się polszczyzną w sytuacjach oficjalnych i towarzyskich, Warszawa 2004.


Prace redagowane:


Kłosińska K. (red.), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa 2013.

Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2012.


Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach 30 h 1 ects

przygotowanie do zajęć, czytanie literatury przedmiotu 45 h 1,5 ects

przygotowanie do zaliczenia i udział w nim 15h 0,5 ects

Pełny opis:

Znaczenie terminu kultura języka. Kultura języka a językoznawstwo.

System języka, norma, uzus, tekst. Kodyfikacja i jej stosunek do uzusu i systemu.

Typy innowacji językowych. Innowacja i błąd. Typy błędów językowych.

Kryteria poprawności językowej, hierarchia i zakres stosowania.

Typologia odmian współczesnej polszczyzny, podstawowe właściwości i społeczne uwarunkowania.

Poprawność wymowy.

Poprawność leksykalno-stylistyczna.

Poprawność słowotwórcza. Najnowsze tendencje.

Poprawność frazeologiczna. Frazematyka.

Poprawność fleksyjna (ze szczególnym uwzględnieniem nazw własnych).

Poprawność składniowa.

Wybrane zagadnienia ortografii i interpunkcji polskiej.

Grzeczność językowa, etyka, etykieta językowa.

Poradnictwo językowe w Polsce, podstawowe publikacje normatywne.

Literatura:

Książki:

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2014.

Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2013.

Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2014.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2014.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

k_W01

w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i

zjawiska kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie

językoznawcze związane ze sferą normotwórczą polszczyzny

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

k_U01

wykorzystywać posiadaną wiedzę

językoznawczą – formułować i rozwiązywać złożone i

nietypowe problemy dotyczące kultury słowa mówionego i pisanego oraz wykonywać zadania

w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:

- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich

pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i

syntezy tych informacji,

k_U03

rozpoznać zjawiska językowe oraz

przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z

zastosowaniem typowych metod

językoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia

i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, aktywny w nich udział - 40%

Efekty: k_W01; k_U03; k_U01

Prezentacja tematu językoznawczego -30%

Efekty: k_U01; k_U03;

Kolokwium zaliczeniowe (próg zaliczenia 60%) 30%

Efekty: k_W01; k_U01; k_U03;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Krzempek, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Monika Krzempek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5 (2025-04-03)