Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gatunki kultultury i literatury popularnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.GS.PNM.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gatunki kultultury i literatury popularnej
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

licencjackie

Kierunek studiów:

Game Studies

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Wymagania wstępne: - brak

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca (wybrana):

Łucyk Weronika, Gry wizerunkami kobiecości a spór o feminizm i kamp – na przykładzie Madonny i Lady Gagi, [w:] Kobieca strona popkultury, red. K. Jewtuch, K. Kowalczyk, J. Płoszaj, Wrocław 2016. (dostęp online)

Aldona Skudrzyk, Wspólnota śmiechu a tzw. suchar. Potoczne myślenie o gatunku, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja. Gatunek a granice, red. D. Ostaszewska, J. Przyklenk, Katowice 2015. (dostęp online)


Nakład pracy studenta:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1,2,3);

Zadania cząstkowe (efekty 2,4).


B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie: aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji na temat czytanych tekstów, poprawnego wykonywania zleconych przez nauczyciela zadań w czasie zajęć (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).


Skrócony opis:

W czasie zajęć studenci zdobywają wiedzę na temat tego, czym jest gatunek oraz tekst w perspektywie literaturoznawczej oraz medialnej oraz poznają charakterystykę wybranych ich przykładów z kręgu kultury popularnej m. in. kryminał, powieść fantastyczna.

Pełny opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do tematyki i problematyki kultury popularnej oraz jej wytworów w postaci tekstów, gatunków literackich, medialnych oraz tekstów kultury. Uczestnicy zajęć zdobywają wiedzę na temat ich struktury, elementów charakterystycznych, przykładów, sposobów kształtowania się oraz możliwych przyczynach popularności.

Zakres tematów:

1. Kultura, kultura popularna i kultura masowa – specyfika.

2. Gatunki i formuły literackie – definicje i charakterystyka.

3. Dlaczego literatura popularna jest popularna?

4. Prezentacja, omówienie i analiza wybranych gatunków i tekstów literatury oraz kultury popularnej, m. in.: powieść kryminalna, fantastyczna, fantastyczno-naukowa, romans, komiks, western, graffiti, teledysk muzyczny (kolejne zajęcia obejmują prezentację konkretnego gatunku lub tekstu).

Literatura:

Literatura podstawowa:

Kowalski P., (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni, Opole, 1996.

Fulińska Agnieszka, Dlaczego literatura popularna jest popularna?, ,,Teksty Drugie” 2003, nr 4. [on line]

Cawelti G., Formuły, gatunki i archetypy, przeł. A. Fulińska, ,,Znak” 1996, nr 10.

Słownik Literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. (k-W-1) specyfikę wybranych gatunków i tekstów kultury oraz literatury popularnej. Potrafi je scharakteryzować w odniesieniu do swoistości kultury popularnej.

Umiejętności: student potrafi

2. ( k-U-2) Formułować, analizować problemy badawcze dotyczące popkultury (przede wszystkim jej wytworów w postaci gier, książek, magazynów).

3. (k-U-3) Rozpoznać teksty kultury popularnej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację na konkretnych przykładach.

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

3. (k-K-4) świadomego korzystania z różnych form życia kulturalnego oraz wykorzystywania nabytej w czasie zajęć wiedzy w życiu codziennym i zawodowym.

Metody i kryteria oceniania:

Metody i formy pracy:

1. Praca z tekstem (interpretacja, analiza);

2. Prezentacje multimedialne;

3. Dyskusja (stawianie wniosków, poprawna argumentacja).

Na zajęciach oceniane są:

1. Aktywność (czytanie zadanych tekstów, udział w dyskusji);

2. Wykonanie pracy zaliczeniowej (zaprezentowanie wybranego gatunku

lub tekstu literatury bądź kultury popularnej).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-2 (2025-04-29)