Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań językoznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.JAT.PP.15
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody badań językoznawczych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Strona przedmiotu: http://jat.wfil.uni.opole.pl/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Język Angielski w Turystyce

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 5

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

profil praktyczny

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Nakład pracy studenta:

suma ECTS: 2

1 punkt ECTS = 30h udział w zajęciach;

1 punkt ECTS = 25 godzin przygotowania do zajęć, przygotowania projektu + 5h bezpośredni kontakt z prowadzącym


Skrócony opis:

Opis kursu

Kurs Metody badań językoznawczych przygotowuje studentów do zaprojektowania badania oraz jego poprawnego przeprowadzenia zgodnie z zasadami i wymogami obranej metodologii badań. W szczególności studenci poznają proces tworzenia pracy badawczej ze szczególnym uwzględnieniem poprawnego sformułowania pytania badawczego oraz sposobu zbierania i kodowania danych do analizy. Przedstawione zostają również metody ilościowe oraz jakościowe w ramach wybranych zagadnień z metodologii badań językoznawczych (np. analiza korpusowa) oraz analizy dyskursu (np. krytyczna analiza dyskursu).

Pełny opis:

Cel kursu:

Kurs ma na celu zapoznanie studentów z różnymi metodologiami badań językoznawczych oraz analizy dyskursu.

---------------

Treści programowe:

1. Projekt badawczy.

2. Pytanie badawcze.

3. Metody ilościowe.

4. Ankieta.

5. Metodologia korpusowa.

6. Metody jakościowe.

7. (Krytyczna) Analiza Dyskursu

8. Multimodalność.

9. Metodologie łączone.

-----------------

Metody dydaktyczne stosowane podczas zajęć:

prezentacja multimedialna, dyskusja, analiza przykładów, narzędzia technologii informacyjno-telekomunikacyjnych/ MSTeams

Literatura:

Literatura podstawowa:

Kumar, R. (2011). Research methodology: A step-by-step guide for beginners (3rd ed.). London: Sage.

Litoselliti, L. (Ed.). (2010). Research methods in linguistics. London: Continuum.

Walliman, N. (2011). Research methods: The basics. London: Routledge.

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ WG PRK z 2019 r.:

WIEDZA

Student/ka zna i rozumie:

1. zna konkretną terminologię i metody wykorzystywane w projektowaniu i stworzeniu pracy badawczej (k_W04/P6S_WG)

2. zna zasady prawa autorskiego i jego ochrony w odniesieniu do różnych wytworów kultury (k_W06/P6S_WK)

UMIEJĘTNOŚCI:

Student/ka potrafi:

3. stosować wybrane metodologie badawcze w celu poprawnego napisania pracy dyplomowej (k_U01/P6S_UW)

4. rozpoznawać i pisać różne rodzaje tekstów w ramach seminarium dyplomowego oraz tworzyć własne, spójne i logiczne argumenty oraz formułować wnioski (k_U03/P6S_WU)

5. przeprowadzić podstawowe badania, poszukiwania, analizę, dobrać oraz użyć informacje posługując się różnymi źródłami, metodami i umiejętnościami informatycznymi (k_U04/P6S_WU)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

Student/ka ma gotowość do:

6. ustalania priorytetów podczas realizacji różnych zadań związanych ze studiowaniem i pracą zawodową (k_K01/P6S_KK)

Metody i kryteria oceniania:

Formy sprawdzające osiągnięcie efektów uczenia się:

1. Aktywny udział w zajęciach, dyskusja w grupie - 45% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5)

2. Indywidualny projekt badawczy 55% oceny końcowej (efekt 1,2,3,4,5,6)

60 -67% - ocena 3.0

68 - 75% - ocena 3.5

76 - 83% - ocena 4.0

84 - 91% - ocena 4.5

92 - 100% - ocena 5.0

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-2 (2025-04-29)