Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura wypowiedzi w języku rosyjskim 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.JBZ.26
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura wypowiedzi w języku rosyjskim 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: rosyjski
Poziom studiów:

studia I stopnia

Kierunek studiów:

Język biznesu

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 3.

Rodzaj przedmiotu:

języki obce

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Gołubiewa A., Czeczuga W., Węcławik P., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, Warszawa 2012.

Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 30h/ 1 ECTS

Udział w zajęciach: 30h


B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do prac kontrolnych / zaliczenia: 10h


Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu kształtowanie kompetencji językowej studentów w zakresie sprawności mówienia. Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z leksyką dot. tematów „Sklepy. Zakupy”, „Samopoczucie”, "Transport miejski", "Etykieta mowna w kontaktach biznesowych". Ma to prowadzić do wypracowania mechanicznych zachowań w zadanej sytuacji komunikacyjnej. Zajęcia polegają na ćwiczeniu umiejętności rozpoznawania intencji komunikacyjnej rozmówcy i odpowiedniej reakcji na nią, wypracowaniu zdolności rozumienia ze słuchu.

Pełny opis:

Treści programowe:

1) Zakupy (nazwy artykułów spożywczych i przemysłowych; nazwy sklepów i działów w sklepie; opakowania i jednostki miary).

2) Samopoczucie: lekarz, przychodnia, apteka, pogotowie.

3) Miasto: zabytki, architektura, instytucje.

4) Transport miejski: środki transportu, bilety, przystanki; jak dojść / dojechać do...

5) Etykieta mowna w kontaktach biznesowych: zaproszenie, rada, propozycja, wyrażanie swojego punktu widzenia, przedstawianie się, zawieranie znajomości, podziękowanie, przeprosiny, prośba.

Literatura:

1) Kowalska N., Sławicz D., Repetytorium z języka rosyjskiego, Warszawa 2005.

2) Witkowska F., Dereń B., Ни пуха ни пера! Vademecum leksyki rosyjskiego języka biznesu, Wersja CD, Opole 2006.

3) Махнач А., Из первых уст. Русский язык для среднего уровня, Warszawa 2011.

4) Максимов А. Л., 10 уроков русского речевого этикета, Санкт-Петербург 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- student wie jak wyglądają w Rosji realia dot. takich sfer życia jak: a) szeroko rozumiana służba zdrowia i opieka medyczna; b) zakupy; c) korzystanie ze środków transportu miejskiego [k-W-5].

Student zna i rozumie:

- struktury leksykalno-gramatyczne języka rosyjskiego z zakresu kręgów tematycznych określonych w programie, pozwalające budować poprawne wypowiedzi (ustne i pisemne)(P6S_WG);

Umiejętności

Student potrafi:

- samodzielnie rozwijać swoje kompetencje językowe korzystając z pomocy wykładowcy; umiejętnie posługiwać się poznanym słownictwem i strukturami gramatycznymi, m.in. potrafi inicjować i prowadzić rozmowę sytuacyjną z wykorzystaniem poznanych struktur językowych(P6S_UW).

- opracowywać różnorodne materiały dla potrzeb przedmiotu; tłumaczyć teksty, zawierające poznaną leksykę z języka rosyjskiego na polski oraz z języka polskiego na rosyjski; odtwarzać i przetwarzać przeczytane teksty w postaci komentarza, notatki, dialogu itp.(P6S_UW);

- potrafi samodzielnie zorganizować pracę swoją lub zespołu ( P6S_UO).

Kompetencje społeczne:

Student

- wykazuje otwartość i tolerancję zarówno wobec innych zjawisk językowych, jak i kulturowych (P6S_KO);

- jest gotów do kształtowania własnych poglądów na podstawie zdobytej wiedzy ogólnej i szczegółowej (P6S_KK).

- dostosowuje swoje zachowanie werbalne i niewerbalne do określonej sytuacji komunikacyjnej; dba o kulturę wypowiadania się.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa będzie ustalona na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz aktywności studenta podczas zajęć.

Prace kontrolne – 60 %

Wypowiedzi ustne, aktywność – 40%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Przyszlak, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Alicja Przyszlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-4 (2025-05-14)