Lingworelioznawstwo angielskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.JBZ.48 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lingworelioznawstwo angielskie |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom studiów: | Studia I stopnia (licencjackie) |
Kierunek studiów: | Język Biznesu |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | Profil ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca 1. Collie, Joanne, Alex Martin, 2000. What’s it Like? Life and Culture in Britain Today. Cambridge University Press. 2. Bassnett, Susan. Studying British Cultures : An Introduction. Rutledge. 3. Bambrick, S., ed. The Cambridge Encyclopedia of Australia |
Nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe (podczas zajęć): 15 Praca własna studenta: 5 RAZEM: 20 |
Skrócony opis: |
Lingworealioznawstwo angielskie to seria wykładów konwersatoryjnych skoncentrowanych na przedstawieniu historii języka angielskiego oraz omówieniu wybranych zagadnień z historii, geografii, demografii, kultury, tradycji oraz gospodarek krajów angielskiego obszaru językowego. |
Pełny opis: |
Lingworealioznawstwo angielskie to seria wykładów konwersatoryjnych skoncentrowanych na przedstawieniu historii języka angielskiego, pozycji języka angielskiego w świecie współczesnych dialektów w Wielkiej Brytanii i USA, zapożyczeń w języku angielskim, a następnie omówienie wybranych zagadnień z historii, geografii, demografii, kultury, tradycji gospodarek, sławnych ludzi, krajów tzw. angielskiego obszaru językowego ze szczególnym uwzględnieniem Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Australii, Kanady, Nowej Zelandii, Irlandii. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. 1. Christopher, David P. British Culture. Taylor & Francis Ltd. 2. Falk, Randee. Spotlight on the USA. Oxford University Press. 3. Berry, J. W., and J. A. Laponce, eds. Ethnicity and Culture in Canada: The Research Landscape 4. Rawlings-Way, Ch., Worby M., Armstrong, K. Lonely Planet Australia. Country Guide. 5. Davison, G., J. Hirst, and S. Macintyre, eds. The Oxford Companion to Australian History , OUP. 6. Diniejko, A., English Speaking Countries. Vol. 1. The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. The Republic of Ireland, Ede Poland, 1994. 7.Diniejko, A., English Speaking Countries. Vol. 2. The United States of America. Canada. Australia. New Zealand, Ede Poland, 1994. 8. Mark Farrell, Franca Rossi, Regina Ceriani, “The World of English”, Longman. 9.Arthur Hughes, Peter Trudgill, Dominic Watt, “English Accents and Dialects”. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: po zakończeniu kursu absolwent zna i rozumie: 1) pozycję języka angielskiego (k-W-1, P6S_WG), (k-W-3, P6S_WG), (k-W-4, P6S_WG), (s-W-2). 2) najważniejsze dane geograficzno-demograficzne tych krajów (k-W-1, P6S_WG), (k-W-3, P6S_WG), (k-W-4, P6S_WG), (s-W-2). 3) najważniejsze elementy historyczno-kulturowe, związane z krajami anglojęzycznymi (k-W-1, P6S_WG), (k-W-3, P6S_WG), (k-W-4, P6S_WG), (s-W-2). 4) najistotniejsze czynniki ekonomiczno-biznesowe, dotyczące krajów anglojęzycznych (k-W-1, P6S_WG), (k-W-3, P6S_WG), (k-W-4, P6S_WG), (s-W-2). Umiejętności: po zakończeniu kursu absolwent potrafi: 1) klasyfikować pozycję języka angielskiego w świecie, rozróżniać współczesne dialekty w Wielkiej Brytanii i USA, zapożyczenia w języku angielskim (k-U-1, P6S_UW), (k-U-2, P6S_UW), (k-U-4, P6S_UK), (k-U-6, P6S_UK), (k-U-11, P6S_UW), (s-U-1), (s-U-3). 2) odpowiednio interpretować wybrane bieżące dane dotyczące krajów angielskiego obszaru językowego (k-U-1, P6S_UW), (k-U-2, P6S_UW), (k-U-3, P6S_UW), (k-U-4, P6S_UK), (k-U-11, P6S_UW), (s-U-1). 3) formułować wnioski na przyszłość wynikające z porównania danych dotyczących krajów angielskiego obszaru językowego z danymi dotyczącymi własnego kraju (k-U-1, P6S_UW), (k-U-2, P6S_UW), (k-U-3, P6S_UW), (k-U-4, P6S_UK), (k-U-11, P6S_UW), (s-U-1). 4) weryfikować liczby związane z geografią, demografią, polityką i ekonomią krajów angielskiego obszaru językowego we współcześnie dostępnych zasobach wiedzy (k-U-1, P6S_UW), (k-U-2, P6S_UW), (k-U-4, P6S_UK), (k-U-11, P6S_UW), (s-U-2). Kompetencje społeczne (postawy) 1) reprezentowanie postawy większej otwartości i tolerancji na problemy współczesnego świata anglojęzycznego (k-K-1, P6S_KK), (k-K-3, P6S_KR). 2) Rozumie potrzebę doskonalenia i poszerzania już zdobytej wiedzy (k-K-1, P6S_KK), (k-K-2, P6S_KO), (k-K-4, P6S_KR) (k-K-5). 3) Wykazuje gotowość do realizowania zadań (k-K-2, P6S_KO), (k-K-5, k-K-6, k-K-7). |
Metody i kryteria oceniania: |
ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie oceny z kolokwium + frekwencja Podstawowe kryteria: - jedno obowiązkowe kolokwium na koniec semestru (test wielokrotnego wyboru); - frekwencja na poziomie co najmniej 90% Kolokwium zaliczeniowe – 90%. Frekwencja – 10% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Brygida Pudełko, Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | Brygida Pudełko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-03-01 - 2026-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wielg | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.