Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.JBZ.57
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do badań naukowych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia I stopnia

Kierunek studiów:

Język Biznesu

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

IV

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Literatura uzupełniająca:

1. Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.

2. Heinz A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978.

3. Lachur C., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004.

4. Lutyński J., Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódź 1994.

5. Langacker R., Wykłady z gramatyki kognitywnej, Lublin 1995.

6. Saussure F. de, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1961.

7. Seweryniak H., Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000.

8. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1999.

Nakład pracy studenta:

ECTS: 4


2 ECTS: godziny kontaktowe: 45;


2 ECTS: czytanie lektur i literatury fachowej: 25; prowadzenie badań własnych: 25; przygotowanie się do zaliczenia i obecność na nim: 5.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta do metod badań stosowanych w językoznawstwie, zapoznanie go z metodami badań oraz problemami stawianymi przez teorię i praktykę językoznawstwa.

Pełny opis:

Przedmiot „Wprowadzenie do badań naukowych” jest aktywną formą zajęć dydaktycznych prowadzonych przy udziale studentów w ramach specjalności

realizowanych na Wydziale Filologicznym.

Jego zadaniem jest między innymi uzyskanie wiedzy niezbędnej do rozumienia podstawowych zagadnień metodologii nauk humanistycznych niezbędnych do prowadzenia w przyszłości samodzielnych badań z zakresu językoznawstwa metodologicznych odpowiednich do założonych celów poznawczych oraz wykształcenie umiejętności tworzenia modelu własnego postępowania badawczego według odpowiednich reguł metodologicznych.

Literatura:

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

2. Frankfort-Nachmias C, Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

3. Perlin J., Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004.

4. Stalmaszczyk P. (red.), Metodologie językoznawstwa, Łódź 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. student zna i rozumie miejsce i znaczenie nauk filologicznych w systemie nauk humanistycznych i społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju (k_W02; P6S_WG),

2. student zna i rozumie teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu dziedzin nauki o języku (k_W03; P6S_WG).

Umiejętności:

1. student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu języka (k_U04; P6S_UK),

2. student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (k_U07; P6S_UO).

Kompetencje społeczne:

1. student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy filologicznej i uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (k_K01; P6S_KK),

2. student jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (k_K04; P6S_KR).

Metody i kryteria oceniania:

Obecność: 20 %

Aktywność na zajęciach: 30 %

Prezentacja własnych badań: 50%

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Gadomski, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Aleksander Gadomski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-03-01 - 2026-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)