Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs kierunkowy do wyboru 2:

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.JBZ.73
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kurs kierunkowy do wyboru 2:
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Język biznesu

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Semestr 3

Profil kształcenia:

Studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Brak wymagań.

Literatura uzupełniająca:

Głuszkowski P., Barwy polskości czyli życie burzliwe Tadeusza Bułharyna, Kraków 2018;

Kępiński A., Lach i Moskal: z dziejów stereotypu, Warszawa–Kraków 1990.

Lazari de A. (red.), Katalog wzajemnych uprzedzeń Polaków i Rosjan, Warszawa 2006.

Lazari de A. (red.), Dusza polska i rosyjska (od Adama Mickiewicza i Aleksandra Puszkina do Czesława Miłosza i Aleksandra Sołżenicyna). Materiały do „katalogu” wzajemnych uprzedzeń Polaków i Rosjan, Warszawa 2004.

Nikołajew S.I., Od Kochanowskiego do Mickiewicza. Szkice z historii polsko-rosyjskich związków literackich XVII-XIX wieku, (Wyd. Neriton)

Róziewicz J., Polsko-rosyjskie powiązania naukowe (1725-1918), Wrocław 1984.

Taras A., Anatomia nienawiści. Stosunki polsko-rosyjskie XVIII-XX w., Warszawa 2015.

Trochimiak J., Polsko-rosyjskie i rosyjsko-polskie związki społeczno-literackie i kulturalne w XIX i XX w., Warszawa 2010.

Urban-Podolan A., Poezja Bułata Okudżawy. Między poetyką a interpretacją, Zielona Góra 2008.

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 25h

Udział w zajęciach: 15h

Udział w konsultacjach: 10h


B. Praca własna studenta: 25h

Przygotowanie do zajęć: 10h

Opracowanie prezentacji: 15h

Założenia:

Celem zajęć jest poszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat polsko-rosyjskich relacji kulturalnych, literackich i naukowych w XIX i XX wieku.

Skrócony opis:

Rozważaniom poddany zostanie sposób przedstawienia Polaków i Rosjan w literaturze polskiej i rosyjskiej, ich obraz kreowany we współczesnym kinie oraz wzajemne inspiracje artystyczne. Podjęte będą także zagadnienia związane z powstawaniem stereotypu i jego wpływu na relacje pomiędzy narodami.

Pełny opis:

1. Polsko-rosyjskie stosunki w XIX i XX w.

2. Maria Szymanowska (1789-1831) – animatorka polskiego życia kulturalnego w Petersburgu.

3. Wybitny polski inżynier - Stanisław Kierbedź (1810-1899) i jego petersburskie losy.

4. Inżynier Andrzej Pszenicki (1869-1941) w Petersburgu.

5. Stefan Drzewiecki (1844-1938) - genialny polski konstruktor i wynalazca w Petersburgu.

6. Aleksander Orłowski (1777-1832) – polski malarz i rysownik w Petersburgu.

7. Malarz Henryk Siemiradzki (1843-1902) w stolicy Imperium Rosyjskiego.

8. „Dynastia Krzesińskich” w Petersburgu.

9. Tadeusz Bułharyn (1789-1859) - Polak w Imperium Rosyjskim.

10. Wizerunek Rosjanina w literaturze polskiej XIX w.

11. Adam Mickiewicz i jego związki z Rosją.

12. Stereotyp Rosjanina w wybranych polskich filmach fabularnych.

13. Współczesna literatura polska w Rosji.

14. Obraz Polaków w rosyjskim kinie współczesnym.

15. Utwory rosyjskich pisarzy na deskach polskich teatrów.

16. Włodzimierza Wysockiego związki z Polską.

17. Historia twórczej przyjaźni: Agnieszka Osiecka i Bułat Okudżawa.

Literatura:

Bazylow L., Polacy w Petersburgu, Wrocław 1984.

Giza A., Polaczkowie i Moskale: wzajemny ogląd w krzywym zwierciadle (1800-1917), Szczecin 1993.

Orłowski J., Z dziejów antypolskich obsesji w literaturze rosyjskiej. Od wieku XVIII do roku 1917, Warszawa 1992.

Materiały internetowe.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Po zakończeniu kursu student powinien:

- znać uwarunkowania historyczne i specyfikę wzajemnych relacji pomiędzy Polską i Rosją; k_W05 (P6S_WK);

- mieć wiedzę na temat wybranych aspektów polsko-rosyjskich związków kulturalnych i literackich, przewidzianych w programie zajęć; k_W04 (P6S_WG);

Umiejętności:

Po zakończeniu kursu student powinien:

- umieć wskazać przyczyny i konsekwencje wzajemnych polsko-rosyjskich relacji; k_U05 (P6S_UK);

- potrafić przedstawić obraz Polski i Polaków na podstawie wybranych utworów literatury rosyjskiej oraz filmów rosyjskich; k_U03 (P6S_UW);

- umieć scharakteryzować wizerunek Rosjanina w świetle znanych utworów literatury polskiej XIX i XX w.; k_U03 (P6S_UW);

-potrafić określić (na dowolnych przykładach) udział Polaków w życiu naukowym i literackim Rosji XIXw.; k_U03 (P6S_UW);

- umieć ocenić rolę twórczości bardów rosyjskich w kształtowaniu wzajemnych polsko-rosyjskich relacji; k_U05 (P6S_UK);

- potrafić zdefiniować pojęcie stereotypu narodowego oraz określić (w odwołaniu do przykładów) jego rolę we wzajemnych relacjach polsko-rosyjskich; k_U05 (P6S_UK);

- na podstawie faktów z zakresu literatury i kultury polskiej oraz rosyjskiej umieć formułować wnioski odnoszące się do wzajemnych relacji między oboma narodami; k_U05 (P6S_UK);

Kompetencje społeczne:

Po zakończeniu kursu student powinien:

- zajmować świadomą postawę wobec własnej i cudzej wiedzy filologicznej; k_K01 (P6S_KK);

- wykazywać otwartość i tolerancję wobec różnych zjawisk kulturowych;

- jest otwarty na dyskusję k_K04 (P6S_KR).

Metody i kryteria oceniania:

1. Sposób zaliczenia: zaliczenie z oceną.

2. Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: przygotowanie prezentacji na zadany temat. Prezentację należy oddać w celu archiwizacji.

3. Podstawowe kryteria oceniania:

- aktywne uczestnictwo w zajęciach – 40 %

- przygotowanie prezentacji - 60 %

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daria Ambroziak, Tomasz Wielg
Prowadzący grup: Daria Ambroziak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wielg
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4 (2025-04-03)