Praktyczna nauka języka polskiego - Fonetyka 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.JPJN1.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka polskiego - Fonetyka 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia I stopnia |
Kierunek studiów: | Język polski od podstaw z językiem niemieckim |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | semestr 1 |
Profil kształcenia: | profil ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | Ewa Kołaczek Testuj Swój Polski: "Fonetyka" Kraków, 2017 Małgorzata Strzałkowska "Gimnastyka dla języka (i Polaka, i Anglika)" Poznań, 2004 |
Nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe (25 h / 1 ECTS) - udział w zajęciach: 15 h - udział w konsultacjach: 10 h Praca własna studenta: (30 h / 1 ECTS) - przygotowanie do zajęć: 15 h - przygotowanie do kolokwium: 15 h |
Założenia: | brak |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu rozwijanie percepcji i naukę wymowy dźwięków języka polskiego z równoczesnych uwzględnieniem elementów suprasegmentalnych języka, akcentu, rytmu i intonacji (na poziomie 0-A1). Proponowane ćwiczenia praktyczne będą konstruowane w odpowiedzi na rzeczywiste trudności, które napotykają studenci, ze względu na zjawisko interferencji, czyli wpływ języka ojczystego na naukę języka polskiego jako obcego |
Pełny opis: |
Treści programowe: narządy mowy alfabet polski samogłoski i spółgłoski literowanie akcent wyrazowy specyficzne trudności (podwójne głoski, głoski ę, ą, ł, ś, ź, ć, ń, r) symbole fonetyczne doskonalenie słuchu fonematycznego |
Literatura: |
Joanna Stanek "Fonetyka - polski w praktyce" Kraków, 2020 Anna Majewska-Tworek "Szura, szumi i szeleści" Wrocław, 2010 Katarzyna Bednarska-Adamowicz "Łatwo ci mówić" Warszawa, 2019 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. podstawowe cechy charakterystyczne dla polskiej prozodii i zasady poprawnej wymowy dźwięków objętych programem na poziomie 0-A1 k_W05 Umiejętności: student potrafi 2. Potrafi rozróżniać i imitować dźwięki, akcent, rytm oraz intonację w języku polskim (percepcja i produkcja - na poziomie 0-A1); rozróżnia zdania twierdzące, pytające i rozkazujące oraz naśladuje charakterystyczną melodię k_U04 3. Potrafi korzystać ze słownika w formie papierowej i elektronicznej, w celu sprawdzenia poprawnej wymowy, posługuje się w praktyce znakami alfabetu fonetycznego, czyta teksty na poziomie 0-A1 k_U05 |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny (efekt 1, 2, 3) praca na zajęciach (efekt 1, 2, 3) ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie oceny z egzaminu 70%, frekwencja, przygotowanie do zajęć i aktywność w ramach ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Bogocz, Anna Modelska-Kwaśniowska | |
Prowadzący grup: | Anna Modelska-Kwaśniowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.