Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot z metodyki logopedycznej do wyboru 2: Wybrane metody terapii logopedycznej z uczniem w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.LJPO-PM.4.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot z metodyki logopedycznej do wyboru 2: Wybrane metody terapii logopedycznej z uczniem w szkole
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania:

znajomość podstawowej terminologii logopedycznej

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 50 h/ 2 ECTS

Udział w zajęciach: 30 h

Udział w konsultacjach: 20 h

B. Praca własna studenta: 50h/ 2 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 30h

Przygotowanie do zaliczenia: 20 h

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności niezbędnych w pracy logopedycznej w szkole – omówienie zasad diagnozy oraz ćwiczenia wywoływania i utrwalania głosek najczęściej spotykanych w praktyce zawodowej.

Pełny opis:

celem zajęć jest zdobycie przez studentów praktycznych umiejętności niezbędnych w pracy logopedycznej w szkole, czyli

diagnozowanie wewnętrzne z użyciem własnych narzędzi oraz z wykorzystaniem dostępnych na rynku, również wywoływanie i utrwalanie najczęściej spotykanych głosek w praktyce zawodowej, czyli głosek szeregu szumiącego, syczącego, dwuwargowych, tylnojęzykowych i wargowo-zębowych oraz terapia rotacyzmu i pionizacja języka.

Zakres tematów:

1. Narzędzia diagnostyczne w szkolnej praktyce logopedycznej.

2. Wywoływanie i utrwalanie głosek należących do szeregu szumiącego.

3. Wywoływanie i utrwalanie głosek należących do szeregu syczącego.

4. Pionizacja języka.

5. Terapia rotacyzmu.

6. Wywoływanie i utrwalanie głosek tylnojęzykowych.

7. Wywoływanie i utrwalanie głosek dwuwargowych.

8. Wywoływanie i utrwalanie głosek wargowo-zębowych.

Literatura:

Dawczak Beata, Spychał Izabela, Szumki sz, ż, cz, dż: zabawy z głoskami, Wydawnictwo Harmonia, 2011

Gruba Joanna, KOSF. Karty Oceny Słuchu Fonemowego, Wydawnictwo Komlogo, Gliwice 2016

Michalak-Widera Iwona, Logopedyczny test dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Unikat 2, Czechowice-Dziedzice 2009

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. podstawową terminologię logopedyczną (k_W02)

Umiejętności : student potrafi

2. poprawnie przeprowadzić wewnętrzną diagnozę logopedyczną (k_U02);

3. opracować i wdrożyć właściwą terapię logopedyczną (k_U05).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

4. samodzielnego stawiania i rozwiązywania problemów logopedycznych (L_K02)

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia praktyczne

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa (efekty 1-3);

Zadania cząstkowe (efekty 1 -4).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych

za aktywność podczas zajęć (40%) i pracy zaliczeniowej (teczka logopedy) (60%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www4-6 (2025-03-04)