Przedmiot społeczny 2: Bariery w komunikacji międzykulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LJPO-PS.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot społeczny 2: Bariery w komunikacji międzykulturowej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | I stopnia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Nisbett R. E., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, dowolne wyd. Tomański R., Tatami kontra krzesła: O Japończykach i Japonii, dowolne wyd. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 45h/ 1.5 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w konsultacjach: 15h B. Praca własna studenta: 45h/ 1,5 ECTS Przygotowanie do zajęć: 25h Przygotowanie do zaliczenia: 20h |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest uświadomienie studentom różnic między kulturami oraz wskazanie na bariery w komunikacji wynikające z tego zróżnicowania. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu komunikacji interpersonalnej i medialnej, ewolucyjnymi podstawami ludzkiej komunikacji, a także ze specyfiką komunikacyjną wybranych grup etnicznych, narodowych etc. I wynikających z różnic między nimi problemów komunikacyjnych. Zakres tematów: 1. Podział na kultury uniwersalistyczne i kontekstualne 2. Pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej 3. Przegląd badań nad uniwersalnością emocji – od Karola Darwina po koncepcje współczesne 4. Rola emocji i ich ekspresji w różnych kulturach 5. Udział zmysłów - węchu, dotyku, słuchu i zachowań wzrokowych - w procesie komunikacji 6. Pozycje ciała i ich funkcja ekspresywna oraz komunikacyjna 7. Tradycyjne i współczesne modele komunikacji 8. Pamięć komunikatywna i kulturowa w koncepcji Jana Assmanna 9. Rola komunikacji w kształtowaniu tożsamości kulturowej. |
Literatura: |
Hall E. T., Bezgłośny język, przeł. Z. Roman, Skarbińska Alicja, Warszawa 1987. Hall E. T., Ukryty wymiar, przeł. T. Hołówka, Warszawa 2003. Hofstede G., G. J. Hofstede, Kultury i organizacje, przeł. Durska Małgorzata, Warszawa 2007. Trompenaars A., Siedem wymiarów kultury: znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, przeł. B. Nawrot, Kraków 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. metody analizy i interpretacji tekstów w języku polskim w obrębie wybranych tradycji (k_W03). Umiejętności: student potrafi 2. wykorzystywać posiadaną wiedzę w celu właściwego doboru źródeł, dokonywania oceny i krytycznej analizy(k_U01); 3. formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z nauk o kulturze i komunikacji (k_U02). Kompetencje społeczne: student jest gotów do 4. uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (k_K05). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: 1. Analiza tekstów z dyskusją 2. Dyskusja Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) 1. Aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4); 2. Prezentacja (efekty 1,2,3) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na aktywności (40%) i prezentacji (60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kędzierzawski, Natalia Ogórek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.