Podstawy psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LJPO.49 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania: | Podstawy neurologii |
Literatura uzupełniająca: | Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24 Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2. Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 20/ 0,5 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w konsultacjach: 5h B. Praca własna studenta: 15h/ 0,5 ECTS Przygotowanie do zajęć: 10h Przygotowanie do zaliczenia: 5h |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do tematyki zaburzeń psychicznych występujących u dzieci ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń o charakterze neurorozwojowym |
Pełny opis: |
W ramach zajęć omówione zostaną: specyfika zaburzeń psychicznych u dzieci, kryteria normy i patologii w rozwoju dziecka, neuropsychologiczne podstawy powstawania zaburzeń psychicznych, psychospołeczne uwarunkowania powstawania zaburzeń psychicznych u dzieci, charakterystyka wybranych zaburzeń neurorozwojowych, internalizacyjnych i eksternalizacyjnych oraz problemy diagnozy i terapii dzieci z uwzględnieniem systemu rodzinnego. Zakres tematów: Konwersatorium: 1. Zajęcia organizacyjne - wprowadzenie do zajęć. 2. Rozwój mózgu dziecka i neuropsychologiczne podstawy powstawania zaburzeń 3. Charakterystyka wybranych zaburzeń neurorozwojowych: upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne zaburzenia językowe (afazja), specyficzne trudności szkolne (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia). 4. Psychospołeczne aspekty funkcjonowania rodzin z dzieckiem z zaburzeniami neurorozwojowymi 5. Kolokwium zaliczeniowe |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN A2. studiowana samodzielnie przez studenta Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie Wiedza: 1. Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii klinicznej dziecka i neuropsychologii (k_W04, L_W01, L_W03 L_W04) 2. Potrafi scharakteryzować podstawowe rodzaje zaburzeń u dzieci w kontekście rozwojowym (k_W04, L_W01, L_W03 L_W04) 3. Ma wiedzę o mechanizmach kształtujących i utrwalających zaburzenia oraz czynnikach etiopatologicznych (k_W04, L_W01, L_W03 L_W04) 4. Zna neuropsychologiczne podstawy powstawania zaburzeń rozwojowych u dzieci i ich leczenia (k_W04, L_W01, L_W03 L_W04) Umiejętności: student potrafi 5. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozpoznania i analizy przyczyny zaburzeń oraz stymulacji rozwoju dzieci (K_U10, L_U03, L_U04) 6. Potrafi wyjaśnić różnice w obrazie i przebiegu zaburzeń psychicznych dzieci (K_U10, L_U03, L_U04) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 7. Jest wrażliwy na problemy dzieci z zaburzeniami psychicznymi i neurorozwojowymi i ich rodzin (K_K03, K_K04) 8. Ma świadomość konieczności ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności (K_K03, K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Wykład z prezentacją multimedialną/dyskusja/prezentacja zespołowa Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Prezentacja zespołowa (efekty 1,2, 3,5,6,7,8); Sprawdzian pisemny testowy (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie prezentacji zespołowej (40%) i sprawdzianu pisemnego (60%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Migoń-Sasuła, Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0P8H6DVbuP0e91PRM-335EuyyTL9LhL_tu_Tg4jVIuU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b6ca72c-4908-4900-9ccb-5404f4b3b8ff&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24 Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2. Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a |
|
Założenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów zaburzeniami psychicznymi i zachowania charakterystycznymi dla okresu dzieciństwa, ich specyfiką, uwarunkowaniami, ze szczególnym uwzględnieniem neuropsychologicznego podłoża zaburzeń i sposobami pomocy dzieciom i ich rodzinom. |
|
Skrócony opis: |
W ramach zajęć omówione zostaną: specyfika zaburzeń psychicznych u dzieci, kryteria normy i patologii w rozwoju dziecka, neuropsychologiczne podstawy powstawania zaburzeń psychicznych, psychospołeczne uwarunkowania powstawania zaburzeń psychicznych u dzieci, charakterystyka wybranych zaburzeń neurorozwojowych, internalizacyjnych i eksternalizacyjnych oraz problemy diagnozy i terapii dzieci z uwzględnieniem systemu rodzinnego. |
|
Pełny opis: |
Tematyka konwersatorium: 1. Zajęcia organizacyjne - wprowadzenie do zajęć. 2. Rozwój mózgu dziecka i neuropsychologiczne podstawy powstawania zaburzeń 3. Charakterystyka wybranych zaburzeń neurorozwojowych: upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne zaburzenia językowe (afazja), specyficzne trudności szkolne (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia). 4. Psychospołeczne aspekty funkcjonowania rodzin z dzieckiem z zaburzeniami neurorozwojowymi 5. Kolokwium zaliczeniowe |
|
Literatura: |
Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się na MSTeams Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0P8H6DVbuP0e91PRM-335EuyyTL9LhL_tu_Tg4jVIuU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8b6ca72c-4908-4900-9ccb-5404f4b3b8ff&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.