Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot kulturoznawczy do wyboru 1: Kultura popularna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.LS.65.K
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot kulturoznawczy do wyboru 1: Kultura popularna
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

I stopnia

Kierunek studiów:

Lingwistyka stosowana

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

4

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, przeł. S. Królak, Warszawa 2006.

Broch H., Kilka uwag o kiczu, [w:] Kilka uwag o kiczu i inne eseje. Warszawa 1998.

Dobroczyński B., III Rzesza popkultury i inne stany, Kraków 2004.

Edukacja w czasach popkultury, red. W. Burszta, A. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002.Sontag S., Notatki o kampie, przeł. W. Wertenstein, „Literatura na świecie” 1979, nr 9.

Szlendak T., Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wrocław 2004.

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 55h / 2 ECTS

Udział w zajęciach: 30h

Udział w konsultacjach: 25h


B. Praca własna studenta: 25h / 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zwrócenie uwagi studentów na zjawiska charakterystyczne dla współczesnej kultury, w szczególności dla kultury popularnej.

Pełny opis:

1. Omówienie najważniejszych przejawów i cech współczesnej kultury popularnej,

2. Wskazanie na różnice między kulturą masową a popularną.

3. Analiza tekstów kultury popularnej.

Zakres tematów:

1. Od kultury masowej do kultury popularnej

2. Konsumpcjonizm

3. Kicz i kamp

4. Religia w czasach popkultury

5. Edukacja i nauka w czasach popkultury

6. Miłość w popkulturze

7. Popkultura w PRL-u

Literatura:

Kiczosfery współczesności, red. Wojciech J. Burszta, Elżbieta A. Sekuła, Warszawa 2008

Kowalski P., Religijność potoczna. Notatki na temat kiczu i religii, „Dekada Literacka”, nr 3-4.

Krajewski Marek, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.

Kultura masowa, [w:] Wiedza o kulturze, cz. 1: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, wstęp i red. A. Mencwel, Warszawa 1995.

Kultura masowa, wyb. Cz. Miłosz, Kraków 2002.

Moles A., Kicz, czyli sztuka szczęścia. Studium o psychologii kiczu, przeł. A. Szczepańska i E. Wende, Warszawa 1978.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. metody analizy i interpretacji tekstów kultury, w obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych (k_W04).

2. fundamentalne dylematy współczesnej kultury i P6S_WK cywilizacji w zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych (k_W05).

Umiejętności: student potrafi

3. komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu tekstów kultury (k_U05);

4. wykorzystywać wiedzę związaną z modułem wybieralnym (umiejętności zawarte w osobnym zestawieniu modułowych efektów uczenia się) (k_U10).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

5. uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (k_K04)

6. kompetentnego, odpowiedzialnego i etycznego funkcjonowania w obszarze określonym przez moduł wybieralny (kompetencje społeczne zawarte w osobnym zestawieniu modułowych efektów uczenia się) (k_K05).

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, dyskusja, rozwiązywanie zadań.

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa-prezentacja (efekty 1,2,3,4,6);

Zadania cząstkowe (efekty 3,4,5).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej-prezentacji (60%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-4 (2025-05-14)