Przedmiot kulturoznawczy do wyboru 1: Kultura popularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LS.65.K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot kulturoznawczy do wyboru 1: Kultura popularna |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | I stopnia |
Kierunek studiów: | Lingwistyka stosowana |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 4 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Baudrillard J., Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, przeł. S. Królak, Warszawa 2006. Broch H., Kilka uwag o kiczu, [w:] Kilka uwag o kiczu i inne eseje. Warszawa 1998. Dobroczyński B., III Rzesza popkultury i inne stany, Kraków 2004. Edukacja w czasach popkultury, red. W. Burszta, A. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002.Sontag S., Notatki o kampie, przeł. W. Wertenstein, „Literatura na świecie” 1979, nr 9. Szlendak T., Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wrocław 2004. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 55h / 2 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w konsultacjach: 25h B. Praca własna studenta: 25h / 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do zaliczenia: 10h |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zwrócenie uwagi studentów na zjawiska charakterystyczne dla współczesnej kultury, w szczególności dla kultury popularnej. |
Pełny opis: |
1. Omówienie najważniejszych przejawów i cech współczesnej kultury popularnej, 2. Wskazanie na różnice między kulturą masową a popularną. 3. Analiza tekstów kultury popularnej. Zakres tematów: 1. Od kultury masowej do kultury popularnej 2. Konsumpcjonizm 3. Kicz i kamp 4. Religia w czasach popkultury 5. Edukacja i nauka w czasach popkultury 6. Miłość w popkulturze 7. Popkultura w PRL-u |
Literatura: |
Kiczosfery współczesności, red. Wojciech J. Burszta, Elżbieta A. Sekuła, Warszawa 2008 Kowalski P., Religijność potoczna. Notatki na temat kiczu i religii, „Dekada Literacka”, nr 3-4. Krajewski Marek, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003. Kultura masowa, [w:] Wiedza o kulturze, cz. 1: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, wstęp i red. A. Mencwel, Warszawa 1995. Kultura masowa, wyb. Cz. Miłosz, Kraków 2002. Moles A., Kicz, czyli sztuka szczęścia. Studium o psychologii kiczu, przeł. A. Szczepańska i E. Wende, Warszawa 1978. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. metody analizy i interpretacji tekstów kultury, w obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych (k_W04). 2. fundamentalne dylematy współczesnej kultury i P6S_WK cywilizacji w zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych (k_W05). Umiejętności: student potrafi 3. komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej opisu tekstów kultury (k_U05); 4. wykorzystywać wiedzę związaną z modułem wybieralnym (umiejętności zawarte w osobnym zestawieniu modułowych efektów uczenia się) (k_U10). Kompetencje społeczne: student jest gotów do 5. uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (k_K04) 6. kompetentnego, odpowiedzialnego i etycznego funkcjonowania w obszarze określonym przez moduł wybieralny (kompetencje społeczne zawarte w osobnym zestawieniu modułowych efektów uczenia się) (k_K05). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, dyskusja, rozwiązywanie zadań. Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca zaliczeniowa-prezentacja (efekty 1,2,3,4,6); Zadania cząstkowe (efekty 3,4,5). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej-prezentacji (60%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.