Wprowadzenie do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LS.71 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do językoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia licencjackie |
Kierunek studiów: | LS |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Semestr zimowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Bez wymagań wstępnych |
Literatura uzupełniająca: | Ahearn Laura M., Antropologia lingwistyczna. Wprowadzenie, Kraków 2013. Bartmiński Jerzy, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006. Duszak Anna, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998. Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Opole 1977. Helbig Gerhard Dzieje językoznawstwa nowożytnego, Warszawa 1982. Iwić Milka, Kierunki w lingwistyce, Wrocław 1975. Językoznawstwo strukturalne. Wybór tekstów pod red. H. Kurkowskiej i A. Weinsberga, Warszawa 1979. Lakoff G., Johnson Mark, Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988. Langacker R., Wykłady z gramatyki kognitywnej. Kazimierz nad Wisłą, grudzień 1993, pod red. H. Kardeli, Lublin 1995. Luschützky Hans, Christian, Zarys typologii języków, Kraków 2005. Lyons J., Semantyka, t. 1-2, Warszawa 1984. Mańczak W., Problemy językoznawstwa ogólnego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1996. Nowak Tomasz, Język w świetle odkryć nauki, Kraków 2011. Obyczaje, języki, ludy świata. Encyklopedia PWN, Warszawa 2007. Taylor J., Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Kraków 2001. Taylor John R., Gramatyka kognitywna, Kraków 2002. Wierzbicka A., Język – umysł - kultura. Wybór pism pod red. J. Bartmińskiego, Warszawa 1999. |
Nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta: A. Godziny kontaktowe: 75h/ 3 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w konsultacjach: 60h |
Skrócony opis: |
Pojęcie języka. Językoznawstwo jako nauka. Strukturalistyczna koncepcja budowy systemu językowego. Charakterystyka podstawowych teorii języka i kierunków językoznawstwa współczesnego. Funkcjonowanie języka w społeczeństwie. |
Pełny opis: |
Zakres lematów: 1. Lingwistyka jako nauka. Przedmiot badań językoznawstwa. Związek lingwistyki z innymi naukami. Subdyscypliny językoznawstwa. 2. Język jako system znaków. Definicje języka. Język naturalny i jego cechy. Uniwersalne cechy języka. 3. Akt komunikacji językowej. Komunikacja ustna i pisana. 4. Funkcje języka. 5. Pojęcie systemu językowego i jego budowa. 6. System fonologiczny, morfologiczny, syntaktyczny. 7. Leksyka i semantyka. Słowniki języka polskiego. 8. Funkcjonalne i geograficzne zróżnicowanie języka. 9. Język polski wśród języków słowiańskich. 10. Ogólna charakterystyka poststrukturalistycznych kierunków lingwistyki. 11. Wybrane zagadnienia językoznawstwa diachronicznego. |
Literatura: |
Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. Grzegorczykowa Renata, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 1990. Nagórko Alicja, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 1996. Nowak Tomasz, Język w świetle odkryć nauki, Kraków 2011. Polański Edward, Najnowszy podręcznik gramatyki jezyka polskiego, Kraków 2011. Przybylska Renata, Wstęp do nauki o języku. Podręcznik dla szkół wyższych, Kraków 2003. Vater Heinz, Wprowadzenie do lingwistyki, Wrocław 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu językoznawstwa (k_W03); 2. fundamentalne dylematy współczesnego językoznawstwa w zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych (k_W06); Umiejętności: student potrafi 3. formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu językoznawstwa (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych (k_U02); 4. komunikować się z użyciem polskiej specjalistycznej terminologii językoznawczej (k_U04); Kompetencje społeczne: student jest gotów do 5. krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej oraz uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (k_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład Metody i kryteria oceniania: Cykl wykładów zakończony sprawdzianem pisemnym (100%) (efekty 1-5) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marzena Makuchowska, Justyna Migoń-Sasuła | |
Prowadzący grup: | Marzena Makuchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Migoń-Sasuła | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.