Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do językoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1.S3.LS.71
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do językoznawstwa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia licencjackie

Kierunek studiów:

LS

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Semestr zimowy

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Bez wymagań wstępnych

Literatura uzupełniająca:

Ahearn Laura M., Antropologia lingwistyczna. Wprowadzenie, Kraków 2013.

Bartmiński Jerzy, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.

Duszak Anna, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa 1998.

Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Opole 1977.

Helbig Gerhard Dzieje językoznawstwa nowożytnego, Warszawa 1982.

Iwić Milka, Kierunki w lingwistyce, Wrocław 1975.

Językoznawstwo strukturalne. Wybór tekstów pod red. H. Kurkowskiej i A. Weinsberga, Warszawa 1979.

Lakoff G., Johnson Mark, Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988.

Langacker R., Wykłady z gramatyki kognitywnej. Kazimierz nad Wisłą, grudzień 1993, pod red. H. Kardeli, Lublin 1995.

Luschützky Hans, Christian, Zarys typologii języków, Kraków 2005.

Lyons J., Semantyka, t. 1-2, Warszawa 1984.

Mańczak W., Problemy językoznawstwa ogólnego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1996.

Nowak Tomasz, Język w świetle odkryć nauki, Kraków 2011.

Obyczaje, języki, ludy świata. Encyklopedia PWN, Warszawa 2007.

Taylor J., Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Kraków 2001.

Taylor John R., Gramatyka kognitywna, Kraków 2002.

Wierzbicka A., Język – umysł - kultura. Wybór pism pod red. J. Bartmińskiego, Warszawa 1999.

Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:


A. Godziny kontaktowe: 75h/ 3 ECTS

Udział w zajęciach: 15h

Udział w konsultacjach: 60h

Skrócony opis:

Pojęcie języka. Językoznawstwo jako nauka. Strukturalistyczna koncepcja budowy systemu językowego. Charakterystyka podstawowych

teorii języka i kierunków językoznawstwa współczesnego. Funkcjonowanie języka w społeczeństwie.

Pełny opis:

Zakres lematów:

1. Lingwistyka jako nauka. Przedmiot badań językoznawstwa. Związek

lingwistyki z innymi naukami. Subdyscypliny językoznawstwa.

2. Język jako system znaków. Definicje języka. Język naturalny i jego cechy. Uniwersalne cechy języka.

3. Akt komunikacji językowej. Komunikacja ustna i pisana.

4. Funkcje języka.

5. Pojęcie systemu językowego i jego budowa.

6. System fonologiczny, morfologiczny, syntaktyczny.

7. Leksyka i semantyka. Słowniki języka polskiego.

8. Funkcjonalne i geograficzne zróżnicowanie języka.

9. Język polski wśród języków słowiańskich.

10. Ogólna charakterystyka poststrukturalistycznych kierunków lingwistyki.

11. Wybrane zagadnienia językoznawstwa diachronicznego.

Literatura:

Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

Grzegorczykowa Renata, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 1990.

Nagórko Alicja, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 1996.

Nowak Tomasz, Język w świetle odkryć nauki, Kraków 2011.

Polański Edward, Najnowszy podręcznik gramatyki jezyka polskiego, Kraków 2011.

Przybylska Renata, Wstęp do nauki o języku. Podręcznik dla szkół wyższych, Kraków 2003.

Vater Heinz, Wprowadzenie do lingwistyki, Wrocław 2015.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu językoznawstwa (k_W03);

2. fundamentalne dylematy współczesnego językoznawstwa w zakresie ich badania i zastosowania do rozwiązywania problemów społecznych (k_W06);

Umiejętności: student potrafi

3. formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu językoznawstwa (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych (k_U02);

4. komunikować się z użyciem polskiej specjalistycznej terminologii językoznawczej (k_U04);

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

5. krytycznej oceny posiadanej wiedzy językoznawczej oraz uznawania znaczenia wiedzy o języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (k_K01)

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: wykład

Metody i kryteria oceniania: Cykl wykładów zakończony sprawdzianem pisemnym (100%) (efekty 1-5)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Makuchowska, Justyna Migoń-Sasuła
Prowadzący grup: Marzena Makuchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Migoń-Sasuła
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www4-7 (2025-03-24)