Komunikacja społeczna międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1.S3.LS.87 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja społeczna międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | licencjackie |
Kierunek studiów: | lingwistyka stosowana |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 1 |
Profil kształcenia: | akademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | R. E. Nisbett, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, dowolne wyd. R. Tomański, Tatami kontra krzesła: O Japończykach i Japonii, dowolne wyd. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 40h/ 1 ECTS Udział w zajęciach: 30h Udział w konsultacjach: 10h B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 10h Przygotowanie do zaliczenia: 15h |
Skrócony opis: |
1. Pogłębienie wiedzy z zakresu komunikacji interpersonalnej i medialnej, 2. Zapoznanie się z ewolucyjnymi podstawami ludzkiej komunikacji, 3. Zapoznanie się ze specyfiką komunikacyjną wybranych kultur. |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć: 1. Podział na kultury uniwersalistyczne i kontekstualne 2. Pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej 3. Przegląd badań nad uniwersalnością emocji – od Karola Darwina po koncepcje współczesne 4. Rola emocji i ich ekspresji w różnych kulturach 5. Udział zmysłów - węchu, dotyku, słuchu i zachowań wzrokowych - w procesie komunikacji 6. Pozycje ciała i ich funkcja ekspresywna oraz komunikacyjna 7. Tradycyjne i współczesne modele komunikacji 8. Pamięć komunikatywna i kulturowa w koncepcji Jana Assmanna 9. Rola komunikacji w kształtowaniu tożsamości kulturowej. |
Literatura: |
E. T. Hall, Bezgłośny język, przeł. Z. Roman, Skarbińska Alicja, Warszawa 1987. E. T. Hall, Ukryty wymiar, przeł. T. Hołówka, Warszawa 2003. G. Hofstede, G. J. Hofstede, Kultury i organizacje, przeł. Durska Małgorzata, Warszawa 2007. A. Trompenaars, Siedem wymiarów kultury: znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, przeł. B. Nawrot, Kraków 2002. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. biologiczne i ewolucyjne podstawy ekspresji emocjonalnej u ludzi (k_W01); 2. specyfikę werbalnej oraz pozawerbalnej komunikacji w wybranych kulturach (k_W05). Umiejętności: student potrafi 3. interpretować zachowania pozawerbalne ludzi (k_U01); 4. interpretować komunikację werbalną z wykorzystaniem podstawowych teorii kultury do analizy strategii działań społecznych (k_U04). Kompetencje społeczne: student jest gotów do 5. pogłębienia umiejętności komunikacji interpersonalnej, (k_K02); 6. pogłębienia skutecznej i spójnej komunikacji werbalnej i pozawerbalnej z uwzględnieniem różnic kulturowych(k_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Analiza tekstów z dyskusją, dyskusja, prezentacja Metody i kryteria oceniania: A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Prezentacja (efekty 1,2); Zadania cząstkowe – aktywność na zajęciach (efekty 3,4,5,6). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych – aktywność na zajęciach (50%) i prezentacji (50%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Migoń-Sasuła, Agnieszka Wójtowicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Wójtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Migoń-Sasuła | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.