Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o filmie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12.03.D3.WOF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wiedza o filmie
Jednostka: Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Brak

Literatura uzupełniająca:

Aumont Jacques, Marie Michel, Analiza filmu, Warszawa 2011.

Hendrykowski M., Język ruchomych obrazów, Poznań 1999. [pdf wysyłany przez prowadzącego]

Helman A., Co to jest kino? Panorama myśli filmowej, kilka wydań. [pdf wysyłany przez prowadzącego]

Nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach dydaktycznych określonych w harmonogramie studiów - 30 godzin

Udział w konsultacjach - 10 godzin

Przygotowanie studenta do zajęć - 25 godzin

Przygotowanie studenta do zaliczenia/egzaminu - 10 godzin

Założenia:

Można wymienić trzy szczególnie istotne założenia zajęć.

Po pierwsze, zajęcia są przydatne na kierunkach komunikacyjnych i dziennikarskich.Uwrażliwiają studentów na rozpoznawanie struktur narracyjnych, które można następnie stosować w różnych formach wypowiedzi. Po drugie, film, a szerzej kino to również medium, a jego analiza pod kątem semantycznym i pragmatycznym, poszerza studentom wiedzę na temat współczesnych form komunikacji społecznej. I wreszcie po trzecie, na zajęciach będzie położony mocny nacisk na kształtowanie umiejętności analitycznych krytycznego myślenia, dyskutowania i otwartości na różne punkty widzenia. To umiejętności i kompetencje można uznać za uniwersalne we współczesnym świecie.

Założeniem uzupełniającym jest chęć kształtowania przez prowadzącego wiedzy na temat historii filmu, który jest przecież jedną z dziedzin sztuki. W tym kontekście ważne będzie krzewienie wrażliwości estetycznej wśród młodych ludzi.

Skrócony opis:

Studenci zapoznają się z podstawowymi wiadomościami na temat historii i teorii filmu. Szczególny nacisk zostanie położony na omówienie różnych elementów języka filmu. Zajęcia są bogato ilustrowane przykładami filmowymi.

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami filmoznawstwa i innych nauk społecznych, które m.in. zajmują się filmem (np. socjologia, psychologia, politologia). Poruszone zostaną zarówno kwestie historii kina (i innych audiowizualnych form komunikowania się ludzi) oraz kwestie teoretyczne (główne nurty i paradygmaty badawcze: psychoanaliza, komunikacja, feminizm, kognitywizm, krytyka ideologiczna).

Istotnym segmentem zajęć będzie przybliżenie podstaw języka filmowego, zasad estetyki i poetyki dzieła filmowego, różnic gatunkowych i rodzajowych (film fabularny, dokumentalny, animacja, awangarda) oraz wszelkich innych odniesień związanych ze strukturą komunikatu filmowego. Zajęcia są bogato ilustrowane przykładami filmowymi.

Literatura:

Goban Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów. Od malowideł naskalnych do multimediów, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001.

Helman A., Co to jest kino? Panorama myśli filmowej, kilka wydań.

Helman A., Przedmiot i metody filmoznawstwa, Łódź 1985.

Historia kina (t. 1-3), red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków.

Hendrykowski M., Słownik terminów filmowych, Poznań 1998.

Hendrykowski M., Język ruchomych obrazów, Poznań 1999.

Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Warszawa 2002.

Ostaszewski J., Rozumienie opowiadania filmowego, Kraków 1999.

Płażewski J., Język filmu, WAiF, Warszawa 1982.

Płażewski Jerzy, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, Warszawa 2005.

Przylipiak M., Szyłak J., Kino najnowsze, Kraków 1999.

[Wszystkie książki, których nie ma w bibliotece wydziałowej prowadzący zapewni w formie elektronicznej we własnym zakresie]

Efekty uczenia się:

KOD WIEDZA

W_01 Potrafi zdefiniować czym jest film i wyodrębnia rozmaite koncepcje jego

ujmowania.

W_02 Rozpoznaje różne rodzaje filmu (film dokumentalny, fabularny, animowany,

awangardowy) i potrafi zdefiniować ich cechy charakterystyczne.

W_03 Identyfikuje różne elementy języka filmowego.

W_04 Zna najważniejsze nurty w historii kinematografii i potrafi dobrać do nich stosowne przykłady.

UMIEJĘTNOŚCI

U_01 Potrafi samodzielnie interpretować i analizować dzieło filmowego zarówno

jako tekst kultury, jak i pod względem estetycznym.

U_02 Potrafi rozpoznać główne komponenty ideologiczne dzieła filmowego.

U_03 Potrafi napisać recenzję filmową zgodnie z zasadami warsztatu krytycznego.

U_04 Potrafi samodzielnie wyodrębnić cechy danego utworu filmowego i

przyporządkować je do różnych rodzajów kina (film gatunkowy, autorski itp.)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_01 Potrafi myśleć kreatywnie i stawiać sobie twórcze zadania.

K_02 Potrafi dyskutować w grupie i rozumie wartość odmiennych punktów widzenia.

K_03 Potrafi stosować w praktyce zasady krytycznego myślenia.

K_04 Jest wrażliwy na rozmaite problemy społeczne i potrafi umiejscowić je w

szerszym kontekście społecznym.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawową formą aktywności jest udział w dyskusji wokół zadanego filmu. Aktywności te stanowić będą wkład w ocenę końcową wg wzoru: trzy plusy podnoszą ocenę o jedną wartość.

Warunkiem zaliczenia zajęć jest Kolokwium pisemne. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie przynajmniej 50% możliwych punktów. Wyższe oceny będą możliwe po uzyskanie proporcjonalnie wyższych not punktowych. Studenci zaliczą jedno kolokwium pisemne w trakcie semestru.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kownacka, Kamil Minkner, Magdalena Ozimek-Hanslik
Prowadzący grup: Kamil Minkner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Błażej Choroś, Magdalena Ozimek-Hanslik
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-8 (2025-07-09)