Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy i kwestie społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.04.KRK-01PKS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy i kwestie społeczne
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia - licencjackie

Kierunek studiów:

Praca socjalna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Bauman Z., Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, Warszawa 2007.

Bauman z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Warszawa 2006.

Bauman Z., Życie na przemiał, Kraków 2006.

Białobrzeska K., Kawula S. (red.), Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych, Toruń 2006.

Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Warszawa 2009.

Hryniewicz J., Polityka wielokulturowości, zjawiska towarzyszące i przesłanki niepowodzenia (w:) Bieńkowska Małgorzata, Sadowski Andrzej (red.): Polityka wielokulturowości a migracje, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, ss. 11-34, Warszawa 2012.

Kantowicz E., Koncepcje i praktyka działania społecznego w pracy socjalnej, Olsztyn 2011.

Lister R., Bieda, Warszawa 2007.

Nóżka M., Włóczęgostwo. Zjawisko społeczne i interwencja socjalna, Kraków 2006.

Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Warszawa 1995.

Tarkowska E., Warzywoda-Kruszyńska W., Wódz K. (red.), Biedni o sobie i swoim życiu, Katowice 2003.

Teksty źródłowe. Czasopisma polskie i obcojęzyczne oraz bazy danych dostępne online dla studentów kierunku Praca socjalna.

www.fao.org

www.pah.org.pl/uchodźcy

www.unhcr.pl

www.unic.onz.org.pl

www.unstats.un.org

www.who.dk

Założenia:

C1. Student potrafi zdefiniować różnicę między pojęciami problemy i kwestie społeczne; student zna podstawowe problemy i kwestie społeczne występujące w Polsce; student po-siada ogólną orientację w globalnych kwestiach społecznych.

C2. Student potrafi zidentyfikować kwestie społeczne i zaproponować mechanizmy i instrumenty przeciwdziałania, łagodzenia i rozwiązywania ich; student zna podstawowe dane statystyczne dotyczące skali występowania poszczególnych kwestii społecznych.

C3. Student potrafi zaplanować, zorganizować i ocenić swoje działania; ma umiejętność skutecznego komunikowania się w różnych sytuacjach.

C4. Student posiada umiejętność efektywnego współdziałania w zespole; potrafi podejść twórczo do rozwiązywania problemów; sprawnie posługuje się technologią informacyjną..

C5. Student posiada kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, informatyczne oraz świadomości i ekspresji kulturalnej.


Pełny opis:

Pojęcie kwestii społecznej i jej charakterystyczne cechy. Klasyfikacja kwestii społecznych. Źródła kwestii społecznych. Mechanizmy powstawania i identyfikowania kwestii społecznych. Współczesne kwestie społeczne w Polsce. Kampanie społeczne na rzecz rozwiązywania kwestii społecznych. Przykłady dobrych praktyk na rzecz rozwiązywania problemów i kwestii społecznych – przykłady dobrych praktyk. Globalne kwestie społeczne. Kwestia niepełnej sprawności – problemy osób z niepełną sprawnością, bariery społeczne, organizacyjne i architektoniczne. Stereotypy i uprzedzenia. Kwestia starości. „Trzeci wiek”, szanse, możliwości i ograniczenia. Sytuacja społeczna i kondycja psychofizyczna ludzi starych w Polsce. Potrzeby ludzi starzejących się i starych oraz warunki ich zaspokajania w różnych środowiskach społecznych. Wybrane instytucje wsparcia społecznego i pracy socjalnej z ludźmi starymi. Formy aktywizacji osób starych. Strategie wychowania do starości.

Bieda. Przyczyny deprywacji społecznej. Bieda jako zjawisko społeczne oraz przedmiot pracy socjalnej. Sytuacja psychologiczna i społeczna osób ubogich. Problemy rodzin żyjących w sferze ubóstwa. Społeczność lokalna wobec problemu ubóstwa. Bezdomność. Bezdomność jako problem społeczny i przedmiot pracy socjalnej. Sytuacja psychologiczna i społeczna osób bezdomnych. Osoby bezdomne z wyboru. Instytucja świadczące pomoc dla osób bezdomnych i ubogich (schroniska, noclegownie, domy dziennego pobytu, jadłodajne) - zasady korzystania i regulaminy wewnętrzne. Przestrzeganie praw osób ubogich i bezdomnych w pracy socjalnej. Rynek pracy i bezrobocie. Istota pojęcia bezrobocie i jego rodzaje. Bezrobocie jako przedmiot pracy socjalnej. Młodzież na współczesnym rynku pracy – szanse i zagrożenia. Aktywne formy zabiegania bezrobociu. System pomocy bezrobotnym w Polsce. Analiza wybranych programów socjalnych realizowanych w zakładach przemysłowych). Uzależnienia. Alkoholizm i narkomania. Uzależnienia cywilizacyjne (pracoholizm, uzależnienie od internetu, problemy związane z jedzeniem i inne). Formy pracy z osobami uzależnionymi. Do wyboru przez studentów ewent. Dyskryminacja. Przestępczość. Mniejszości narodowe i etniczne. Żebractwo. Włóczęgostwo. Eurosieroctwo i inne.

Literatura:

Auleytner, K. Głabicka, Polskie kwestie socjalne na przełomie wieków, Warszawa 2001.

Frysztacki K., Korzeniowski M., Wokół sposobów życia, kwestii społecznych i wzorów ich rozwiązywania. Opolskie studia socjologiczne, Opole 2005.

Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, tom I i II, Warszawa 2006.

Pawlas-Czyż S. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007.

Wódz K., Pawlas-Czyż S., Praca socjalna wobec nowych obszarów wykluczenia społeczne-go, Modele teoretyczne, potrzeby praktyki, Toruń 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W03 - Posiada wiedzę o kluczowych problemach i kwestiach społecznych w perspektywie interdyscyplinarnej.

W_19 Posiada wiedzę na temat metod, technik form rozwiązywania problemów i kwestii społecznych w wymiarze lokalnym i regionalnym. Posiada ogólną wiedzę o elementach strukturalnych procesów zachodzących w toku działania społecznego.

Umiejętności

K_U01 - Potrafi prawidłowo analizować, interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne (polityczne, prawne, kulturowe, ekonomiczne), problemy i kwestie społeczne oraz wzajemne relacje między nimi w polu stanowiącym przedmiot zainteresowania pracy socjalnej.

K_U16 - Potrafi przygotować i poprowadzić różnorodne formy wystąpień ustnych w zakresie problematyki działania społecznego, odwołując się do wiedzy i informacji pochodzącej z różnych źródeł.

Kompetencje społeczne

K_K04 - W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczności i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań.

K_K10 - W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny.

Metody i kryteria oceniania:

Odpowiedzi ustne

Kolokwia

Udział w dyskusji

Aktywność na zajęciach

Obecność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania
Prowadzący grup: Joanna Janik-Komar, Sławomir Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania
Prowadzący grup: Joanna Janik-Komar, Sławomir Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Janik-Komar, Sławomir Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)