Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy ekonomii społecznej i zarządzania w pomocy społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.04.KRK-02PES
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy ekonomii społecznej i zarządzania w pomocy społecznej
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia - licencjackie

Kierunek studiów:

Praca socjalna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Ambroziak D., Fronczyk K., Pomiar wiedzy pracowników. Test wiedzy. Benchmarki w testach wiedzy, czyli jak wyznaczyć próg zaliczenia testu. Źródło: http://www.iakg.pl/media/system/pdf/p12-2011-77-80.pdf

Szmagalski J., Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych, Warszawa 2004, wy-danie III 2009.

Waszkowska M., Potocka A., Wojtaszczyk P., Miejsce pracy na miarę oczekiwań. Poradnik dla pracowników socjalnych, Łódź 2010.


Założenia:

C 1 Student zna, rozumie i znajduje w swej praktyce zawodowej różne podejścia do zarządzania w pomocy społecznej, uwzględniające zarządzanie czasem, stresem zawodowym, mechanizmami grupowymi.

C 2 Student zna podstawowe definicje z obszaru zarządzania i organizacji pracy w pomocy społecznej, zarządzania przypadkiem, grupą.

C 3 Student rozumie zasady towarzyszące sprawowaniu nadzoru wspierającego i kontroli.

C 4 Student potrafi diagnozować deficyty społeczne w skali mikro i makro, umiejętnie angażując w ich kompensację instytucje i organizacje ekonomii społecznej.


Pełny opis:

Podczas zajęć student otrzymuje wiedzę z zakresu ekonomii społecznej i zarządzania w pomocy społecznej z uwzględnieniem najnowszych trendów i uwarunkowań prawnych:

Teoretyczne podstawy ekonomii społecznej; cele ES; działania sprzyjające rozwojowi ES; koncepcje i funkcje ES; przedsiębiorstwa ES, podmioty ekonomii społecznej: Centra Integracji Społecznej, Kluby Integracji Społecznej, Warsztaty Terapii Zajęciowej, Spółdzielnie Socjalne; korzyści wynikające z rozwoju ES, podstawy, wykluczenie społeczne i sytuacja grup defaworyzowanych na rynku pracy; instytucje „starej” i „nowej” ekonomii społecznej; rozwój ES w Polsce na przykładzie Gminy Bałtów; zarządzania podmiotami ES, koncepcja nowego zarządzania w pracy socjalnej; rola kierownika w zarządzaniu; techniki zarządzania;funkcje zarządzania; zarządzanie pracownikiem socjalnym pomocy społecznej; rola ośrodków wsparcia ekonomii społecznej

Literatura:

Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, wyd. III poszerzone, Kraków 2005.

Frączak P., Wygnański K., Ekonomia społeczna w Polsce – definicje, zastosowania, oczekiwania, wątpliwości, Warszawa 2006.

Kaźmierczak T., Bąbska B., Popłońska-Kowalska M., Rymsza M., Środowiskowe role zawodowe pracowników socjalnych, Warszawa 2013.

Krzyszkowski J., Elementy organizacji i zarządzania w pomocy społecznej, Częstochowa 2010.

M. Waszkowska, A. Potocka, P. Wojtaszczyk, Miejsce pracy na miarę oczekiwań. Poradnik dla pracowników socjalnych, Łódź 2010.

Mingus N., Zarządzanie projektami, Gliwice 2002.

Piekut-Brodzka D.M., Aspekty etyczne pracy socjalnej i pomocy społecznej, 1993.

Teoria i praktyka ekonomii społecznej. źródło: http://www.ekonomiaspoleczna.pl/

Waszak Ł., Masłowski P. (red.), Poradnik modelowej współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W24 Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju rynkowego modelu usług socjalnych stanowiących podstawę dla indywidualnej przedsiębiorczości w polu działania społecznego.

Umiejętności

K_U08 Posiada umiejętność planowania i organizowania sieci partnerów społecznych z uwzględnieniem ich wzajemnych związków.

Kompetencje społeczne

K_K11 Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy, poszukując możliwości aplikowania zdobytej wiedzy i umiejętności do instytucji o charakterze rynkowym.

Metody i kryteria oceniania:

Praca na zajęciach, prezentacja, aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Janik-Komar
Prowadzący grup: Joanna Janik-Komar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-4 (2025-05-14)