Wprowadzenie do metodologii badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.04.KRK-02WMB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do metodologii badań społecznych |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia - licencjackie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Buttolh Johnson J., Reynolds H.T., Mycoff J.D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010. Gruszczyński L.A., Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyow-skich, Katowice 2004. Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993. Juszczyk S. Statystyka dla pedagogów, Toruń 2004. Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków 2006. |
Założenia: | C1. Student zapoznaje się z wielowymiarową problematyką naukowych badań empirycz-nych. C2. Student poznaje funkcjonujące sposoby (paradygmaty) badania rzeczywistości oraz gromadzenia i zarządzania wiedzą we współczesnym społeczeństwie. C3. Student nabywa wiedzę z zakresu definiowania reguł i procedur pozwalających poznać i badać rzeczywistość ludzką w sposób uporządkowany i obiektywny. C4. Student nabywa umiejętności z zakresu konstrukcji schematu badawczego i budowy narzędzi badawczych. C5. Student kształtuje kompetencje społeczne rodzące się w trakcie empirycznych sytuacji badawczych, szczególnie z uwzględnieniem kwestii etyki badań. |
Pełny opis: |
Poznanie, wiedza, nauka, teoria naukowa; Płaszczyzna ontologiczna i epistemologiczna prowadzenia badań społecznych. Paradygmaty badawcze w naukach społecznych; Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych; Pomiar w empirycznych badaniach społecznych.; Projekt badań i sprawy, które powinny być w nim uwzględnione; Wybór terenu badań i dobór próby badawczej. Pilotaże. Metody i techniki badawcze w naukach społecznych.; Moralne aspekty badań empirycznych, doświadczenia badawcze własne. Analiza faz procesu badawczego; Konstruowanie problemów i hipotez badawczych; Analiza metod badawczych.; Metoda- technika- narzędzie badawcze. Techniki wykorzystywane w naukach społecznych.; Sposoby opracowywania wyników badań; Doświadczenia badawcze własne; Zaliczenie schematu badawczego (narzędzia badawczego). |
Literatura: |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. Croswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W14 - Zna wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz identyfikowania prawidłowości i procesów zachodzących na gruncie struktur społecznych istotne dla wywoływania zamiany społecznej. Umiejętności K_U02 - Potrafi dokonać samodzielnej, interdyscyplinarnej analizy czynników, procesów i zjawisk społecznych w perspektywie wywoływania pożądanej zmiany społecznej. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną w praktyce. K_U05 - Posiada elementarne umiejętności badawcze – potorfi zaprojektować i przeprowadzić proste bada-nie oraz właściwie opracowywać wyniki badania i wyciągać uzasadnione wnioski. Kompetencje społeczne K_K09 - Potrafi krytycznie oceniać swoje możliwości i korzystając z posiadanych zasobów planować rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin pisemny (min. 50% ustalonej punktacji) Ćwiczenia: Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania, Edward Nycz | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania, Edward Nycz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania, Edward Nycz | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania, Edward Nycz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania, Edward Nycz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.