Gerontologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.04.KRK-03GS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gerontologia społeczna |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia - licencjackie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 3 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Chabior A., Rola aktywności kulturalno-oświatowej w adaptacji do starości, Radom-Kielce 2000. Górecki M.(red.), Prawda umierania i tajemnica śmierci. Warszawa 2010. Hill R.D., Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa 2009. Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia, Kraków 2010. Tobiasz-Adamczyk A. (red.), Przemoc wobec osób starszych, Kraków 2009. |
Założenia: | Zapoznanie studentów z okresem starości człowieka, jego potrzebami i możliwościami rozwojowymi, teoriami starzenia się, formami opieki i wsparcia seniorów, możliwościami rozwoju i edukacji, zjawiskami patologicznymi wśród tej grupy wiekowej, elementami tanatologii oraz problemami seniorów w państwach Unii Europejskiej |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
Charakterystyka gerontologii społecznej jako dyscypliny naukowej, ogólna charakterystyka okresu starości. teorie starzenia się. biologiczne, medyczne i możliwości rozwoju seniorów, społeczne aspekty starości, potrzeby seniorów, instytucjonalne formy opieki nad seniorami, rodzina a senior, zjawiska patologiczne wśród osób starszych, kres życia człowieka, polityka społeczna wobec starzenia się i starości, problemy ludzi starych w Unii Europejskiej; starzenie się społeczeństw; adaptacja do starości; problemy ludzi starych;. uczenie się seniorów jako styl życia; stereotyp człowieka starego; jakość życia osób w podeszłym wieku; religia w życiu osób starszych |
Literatura: |
Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie, Olsztyn 2005. Orzechowska G., Aktualne problemy gerontologii społecznej, Olsztyn 2001. Stuart-Hamilton I., Psychologia starzenia się. Wprowadzenie, Poznań 2006. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa, Kraków 2004. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006. Szukalski P. (red.) Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się. Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W02 Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą specyfiki i odmienności podejść do człowieka i struktur społecznych na gruncie dyscyplin podstawowych w obszarze nauk społecznych i humanistycznych. K_W03 Posiada wiedzę o kluczowych problemach i kwestiach Społecznych w perspektywie interdyscyplinarnej. Umiejętności K_U10 Potrafi skutecznie reprezentować interesy osób i grup wykluczonych, stając się ich rzecznikiem w warunkach zmian socjo-strukturalnych, politycznych i ekonomicznych. K_U17 Potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić zajęcia z zakresu promocji zdrowia, rekreacji lub wybrane zajęcia sportowe. Kompetencje społeczne K_K06 Z przekonaniem angażuje się w działania przeciwdziałające nierównościom społecznym, politycznym i ekonomicznym, odwołując się do idei sprawiedliwości społecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin (min. 55% całości punktów) Ćwiczenia: zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, przygotowanie prezentacji, wystąpienia ustne, aktywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Janik-Komar | |
Prowadzący grup: | Joanna Janik-Komar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.