Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyczne podstawy projektu socjalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.04.KRK-03MPPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyczne podstawy projektu socjalnego
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia - licencjackie

Kierunek studiów:

Praca socjalna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, „Praca Socjalna”, 2000, nr 4.

Kerzner H., Zarządzanie projektami, Gliwice, 2005.

Mikina A., Zając B., Jak wdrażać metodę projektów?, Kraków 2004.

Niedźwiecka-Stopyra A., Projekt socjalny – odpowiedź na potrzeby klientów instytucji pomocy społecznej, „Problemy społeczne” 2007 nr 6.

Niesporek A.: Projekt socjalny, [w:] S. Pawlas-Czyż (red.): Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007.

Szymanowska J. (red.), Ewaluacja w pracy socjalnej. Badania, kształcenie, praktyka, Kraków 2012.

Szymczak W (red), Współczesne wyzwania i metody pracy socjalnej, Lublin 2009 .

Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 3, Opole 2013.

Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., (red.): Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej.Tom 2, Opole 2013.

Weissbrot-Koziarska A., Sikora P. (red.): Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 1, Opole 2012.


Założenia:

C. 1 Celem przedmiotu jest kształtowanie i pogłębia umiejętności konieczne dla skuteczne-go działania zespołowego z wykorzystaniem metody projektów oraz dla wydobywania w tym działaniu zasobów indywidualnych, zespołowych i tkwiących w środowisku.

C.2 Celem jest także pogłębienie badawczym kompetencji studenta poprzez refleksje nad realizowanym działaniem w konkretnych warunkach środowiska.


Pełny opis:

Metoda projektów w polu profesjonalnej pracy socjalnej jako odpowiedź na wyzwania współczesnej prakseologii – aspekty deontologiczne, metodologiczne, społeczne i badawcze. Metoda projektów w ujęciu historycznym. Tok postępowania projektującego. Typy projektów w działaniu społecznym. Zasady tworzenia projektów działania społecznego. Projekt działania społecznego jako badanie – badania w działaniu, badania nad działaniem. Etapy metody projektów w pracy socjalnej. Budowanie zespołu, jako kluczowy warunek skutecznego działania społecznego. Poszukiwanie mocnych stron klienta – nowa perspektywa ba-dań diagnostycznych w pracy z socjalnej. Rozpoznanie problemów – elementy diagnozy społeczne. Metody i techniki badań wykorzystywane w diagnostycznej części projektu. Mapowanie problemów społecznych, jako technika diagnozy i wywierania wpływu w projektach społecznych. Projekt w perspektywie strategii wywoływania zmiany społecznej opartych o zasoby. Badanie zasobów tkwiących w środowisku na użytek metodycznego działania społecznego. Określenie celów projektu oraz planowanych do osiągnięcia rezultatów. Wskaźniki służące do pomiaru zakładanych w projekcie celów działania. Planowanie działania w projekcie działania społecznego i jego techniki. Metody, techniki i narzędzia stosowane podczas realizacji projektu Kryteria wyboru podejmowanych działań służących realizacji założonych celów w projekcie. Metody, techniki i narzędzia pracy socjalnej stosowane w trakcie realizacji projektu Interesariusze działań w projektach socjalnych – wstęp do systemowej analizy działania społecznego. Beneficjenci projektów społecznych – od głębokiej deprywacji do jakości życia Lokalne partnerstwo społeczne – przesłanki i cechy - budowanie sieci partnerów społecznych w projektach działania społecznego. Finansowanie projektów działania społecznego i ich źródła - marketing społeczny, cause-related marke-ting, payroll, click&donate, umowy barterowe z biznesem, granty i dotacje, fundraising. Wolontariat podstawowy wymiar solidarności w społeczeństwie ryzyka – angażowanie wolontariuszy do działań społecznych. Badanie ewaluacyjne projektu – kryteria stosowane w systemie ewaluacji. Rodzaje ewaluacji, jej etapy oraz modele. Zarządzanie projektem działania społecznego. Promowanie działania społecznego w środowisku z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych - przygotowanie kampanii promującej projekty społeczne. Opracowywanie materiałów i informacji oraz ich upowszechnianie, jako element strategii informacyjnej zespołu projektowego. Zamknięcie projektu oraz dokumentowanie i archiwizowanie jego przebiegu - przygotowanie sprawozdania z realizacji projektu. Refleksyjna praktyka – projekt działania społecznego jako obszar tworzenia nowej wiedzy. Formułowanie wniosków z badań nad zrealizowanym działaniem społecznym.

Literatura:

Bąbska B., Marek Rymsza, Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy Środo-wiskowej, Warszawa 2014.

Czerepaniak-Walczak M., Badanie w działaniu, [w:] Podstawy metodologii badań w peda-gogice, Palka S., , Gdańsk 2010.

Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.

Kaźmierczak T. (red.), Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.

Kotlarska-Michalska A. (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999.

Mingus N., Zarządzanie Projektami, Gliwice 2002.

Niesporek A.: Projekt socjalny, w: S. Pawlas-Czyż (red.): Praca socjalna wobec współcze-snych problemów społecznych, Toruń 2007.

Puszczewicz R., Warsztat metodologiczny pracownika socjalnego w pracy ze społecznością, w: Kantowicz E., Olubiński A. (red.), Działania społeczne na progu XXI wieku, Toruń 2003.

Rutkowska A, Projekt socjalny w pomocy społecznej. Założenia i praktyczne zastosowanie, Bydgoszcz 2011.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.

Staręga-Piasek J., Metodologia strategicznego rozwiązywania problemów społecznych, Warszawa 2013.

Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice 2010.

Wronowski G., Jak skutecznie napisać projekt socjalny, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W22 Posiada wiedzę na temat projektu socjalnego, jego elementów strukturalnych, organizacji, przebiegu i zarządzaniu oraz możliwościach jego zastosowania w działaniu społecznym.

Umiejętności

K_U09 Potrafi organizować kontakty między instytucjami i organizacjami dla właściwej realizacji projektów społecznych oraz tworzenia lokalnej sieci wsparcia.

K_U13 Skutecznie posługuje się w działaniu metodą projektów.

K_U14 Posiada umiejętność zgłaszania samodzielnie formułowanych propozycji rozwiązań z wykorzystaniem instrumentów pracy socjalnej, dotyczących konkretnych problemów i kwestii społecznych oraz umiejętność dokonywania opartych o wiedzę i procedury rozstrzygnięć w tym zakresie. Określa również sposoby skutecznego działania zmierzające do osiągania zamierzonych celów i skutecznie wdraża do działania przyjęte propozycje

Kompetencje społeczne

K_K02 Potrafi współpracować w zespole pełniąc w nim różne role.

K_K03 Potrafi kierować pracą zespołu realizującego projekt socjalny, wykorzystując potencjał indywidualny członków, planując i organizując pracę zespołową z wykorzystaniem zasad właściwej komunikacji interpersonalnej.

K_K07 Potrafi aktywnie współuczestniczyć w przygotowaniu i przeprowadzeniu projektów społecznych. Umie projektować i tworzyć sieci partnerów społecznych niezbędne dla ich realizacji.

Metody i kryteria oceniania:

Metody prowadzenia ćwiczeń

Konwersatoria – ćwiczenia warsztatowe, ćwiczenia terenowe, prezentacje multimedialne, przygotowanie i zaprezentowanie w postaci wystąpień ustnych zadanej do analizy problematyki, dyskusja.

Forma zaliczenia zajęć

zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, przygotowanie prezentacji, przygotowywanie i prowadzenie warsztatów, przygotowywanie i prowadzenie ćwiczeń terenowych, wystąpienia ustne, aktywność na zajęciach

Przygotowanie i wdrożenie projektu społecznego (60%), Opracowanie koncepcji badania w działaniu na bazie realizowanego projektu społecznego i przedstawienie wyników badań (praca pisemna) (20%), aktywność na zajęciach (20%).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Sikora
Prowadzący grup: Piotr Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www2-7 (2025-03-24)