Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pomoc społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.04.KRK-03POS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pomoc społeczna
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia - licencjackie

Kierunek studiów:

Praca socjalna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Kaźmierczak T., Pomoc społeczna. Szkic socjologiczny, Warszawa 2008.

Malikowski M. (red.), Praca socjalna i pomoc społeczna. Aspekty teoretyczne- Kształcenie aplikacji , , Rzeszów 1999.

Staręga-Piasek J., Hryniewiecka A. (red.), O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej Warszawa 2008.

Ustawa o pomocy społecznej z 12 marca 2004 r., Dz. U. 2004 Nr 64. Poz. 593.

Ustawa o pomocy społecznej z 29 listopada 1990 r. Dz. U. 2004, nr 64

Weissbrot-Koziarska A., Sikora P. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej Opole 2012.


Założenia:

Student opanował formalno-prawne podstawy funkcjonowania systemu pomocy społecznej. Jest zorientowany w strukturze pomocy społecznej. Celem jest zapoznanie ze specyfiką wybranych kategorii klientów jednostek pomocy społeczne. Zna zadnia pomocy społecznej przypisane poszczególnym jednostkom samorządu terytorialnego i potrafi wskazać podmiot odpowiedni dla rozwiązania konkretnych problemów, dotykających klientów pomocy społecznej. Zna zasady, kryteria i tryb przyznawania świadczeń w pomocy społecznej. Posiada gruntowną wiedzę dotyczącą zarówno materialnych jak i niematerialnych świadczeń pomocy społecznej. Zna zasady funkcjonowania i udzielana wsparcia w instytucjach działających w strukturach pomocy społecznej. Posiada wiedzę na temat dokumentacji sporządzanej w jednostkach pomocy społecznej. Posiada orientację, co do specyficznych potrzeb wybranych kategorii osób i rodzin otrzymujących wsparcie w jednostkach pomocy społecznej

Pełny opis:

Geneza pomocy społecznej. Przemiany pomocy społecznej. Kształtowanie się instytucji pomocy społecznej. Polski model funkcjonowania instytucji pomocy społecznej. Uwarunkowania funkcjonowania instytucji pomocy społecznej. Standardy usług świadczonych przez instytucje pomocy społecznej. Obszary współdziałania instytucji pomocy społecznej z nieformalną pomocą społeczną. Obszary zainteresowań instytucji pomocy społecznej. Instytucjonalne formy wspierania potrzebujących. Funkcjonowanie instytucji pomocy społecznej w wybranych krajach. Polskie tradycje pomocy społecznej. Podstawy prawne funkcjonowania pomocy społecznej w Polsce. Zadania i działalność GOPS i MOPS. Cele i zadania Do-mów Pomocy społecznej. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Regionalne Ośrodki Poli-tyki Społecznej. Domy Pomocy Dziennej. Świetlice środowiskowe. Warsztaty Terapii Zajęciowej. Hospicja i ośrodki opieki paliatywnej.

Literatura:

Grewiński M., Krzyszkowski J. (red.), Współczesne tendencje w pomocy społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 2001 (e-buk).

Kamiński T., Publiczna i pozarządowa pomoc społeczna w poszukiwaniu modelu relacji , [w:] Problemy społeczne, pomoc społeczna , praca socjalna – wymiar polski i europejski. J. Krzyszkowski , R. Majer (red.), Częstochowa 2004.

Koczur W., Pomoc społeczna jako zadanie samorządu terytorialnego, [w:] Zarządzanie publiczne w lokalnej polityce społecznej, A. Frączkiewicz-Wronka (red.), Warszawa 2007.

Kwaśniewski J., Praca socjalna. Pomoc społeczna, Warszawa 1995.

Lalak D., Pilch T. (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999.

Zalewska D., Opieka i pomoc społeczna – dynamika instytucji, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W17 Posiada wiedzę na temat organizacyjnych i prawnych norm i reguł określających zakres i warunki funkcjonowania instytucji socjalnych i profesjonalnej pracy socjalnej w instytucjach systemu pomocy społecznej.

Umiejętności

K_U07 Potrafi opracowywać i wdrażać sposoby interwencji socjalnej z wykorzystaniem instrumentów formalnych (prawnych, instytucjonalnych), jak i metodycznych opartych o metody, techniki i formy pracy socjalnej.

Kompetencje społeczne

K_K04 W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczności i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań.

K_K06 Z przekonaniem angażuje się w działania przeciwdziałające nierównościom społecznym, politycznym i ekonomicznym, odwołując się do idei sprawiedliwości społecznej.

K_K10 W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: Egzamin pisemny (min. 55% ustalonej punktacji,

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę (uczęszczanie na zajęcia, sprawdziany pisemne, przygotowanie raportu dotyczącego działalności pomocowej organizacji pozarządowej)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Sikora
Prowadzący grup: Piotr Sikora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Dyscyplina:

pedagogika

Literatura uzupełniająca:

1. J. Staręga-Piasek, A. Hryniewiecka, (red.), O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej Warszawa 2008.

2. M. Malikowski (red.), Praca socjalna i pomoc społeczna. Aspekty teoretyczne- Kształce-nie aplikacji , , Rzeszów 1999.

3. A. Weissbrot-Koziarska, P. Sikora (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej Opole 2012.

4. T. Kaźmierczak, Pomoc społeczna. Szkic socjologiczny, Warszawa 2008.

5. Ustawa o pomocy społecznej z 12 marca 2004 r., Dz. U. 2004 Nr 64. Poz. 593.

6. Ustawa o pomocy społecznej z 29 listopada 1990 r. Dz. U. 2004, nr 64


Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Założenia:

Efekty przedmiotowe

K_W17 Posiada wiedzę na temat organizacyjnych i prawnych norm i reguł określających zakres i warunki funkcjonowania instytucji socjalnych i profesjonalnej pracy socjalnej w instytucjach systemu pomocy społecznej.

K_U07 Potrafi opracowywać i wdrażać sposoby interwencji socjalnej z wykorzystaniem instrumentów formalnych (prawnych, instytucjonalnych), jak i metodycznych opartych o metody, techniki i formy pracy socjalnej.

K_04 W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczności i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań.

K_06 Z przekonaniem angażuje się w działania przeciwdziałające nierównościom społecznym, politycznym i ekonomicznym, odwołując się do idei sprawiedliwości społecznej.

K_10 W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny.


Pełny opis:

Student opanował formalno-prawne podstawy funkcjonowania systemu pomocy społecznej. Jest zorientowany w strukturze pomocy społecznej. Celem jest zapoznanie ze specyfiką wybranych kategorii klientów jednostek pomocy społeczne. Zna zadnia pomocy społecznej przypisane poszczególnym jednostkom samorządu terytorialnego i potrafi wskazać podmiot odpowiedni dla rozwiązania konkretnych problemów, dotykających klientów pomocy społecznej. Zna zasady, kryteria i tryb przyznawania świadczeń w pomocy społecznej. Posiada gruntowną wiedzę dotyczącą zarówno materialnych jak i niematerialnych świadczeń pomocy społecznej. Zna zasady funkcjonowania i udzielana wsparcia w instytucjach działających w strukturach pomocy społecznej. Posiada wiedzę na temat dokumentacji sporządzanej w jednostkach pomocy społecznej. Posiada orientację, co do specyficznych potrzeb wybranych kategorii osób i rodzin otrzymujących wsparcie w jednostkach pomocy społecznej

Literatura:

1. D. Lalak, T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999.

2. Kamiński T., Publiczna i pozarządowa pomoc społeczna w poszukiwaniu modelu relacji , [w:] Problemy społeczne, pomoc społeczna , praca socjalna – wymiar polski i europej-ski. J. Krzyszkowski , R. Majer (red.), Częstochowa 2004.

3. Koczur W., Pomoc społeczna jako zadanie samorządu terytorialnego, [w:] Zarządzanie publiczne w lokalnej polityce społecznej, A. Frączkiewicz-Wronka (red.), Warszawa 2007.

4. Kwaśniewski J., Praca socjalna. Pomoc społeczna, Warszawa 1995.

5. M. Grewiński, J. Krzyszkowski (red.), Współczesne tendencje w pomocy społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 2001 (e-buk).

6. Zalewska D., Opieka i pomoc społeczna – dynamika instytucji, Warszawa 2005

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www6-6 (2025-03-04)