Kurs kierunkowy - Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.04.KRK-05KK22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kurs kierunkowy - Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | Berne, E. (2004). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN Boydell, T. Leary, M. (2006). Identyfikacja potrzeb szkoleniowych. Kraków: Wolters Kluwer Polska – ABC Corey M. S. I Corey G. (2002). Grupy: metody grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Ernst, K. (2005). Szkolne gry uczniów. Jak sobie z nimi radzić? Warszawa: WSiP Oyster, C. K. (2002). Grupy Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2002; Stephan W.G. Stephan C. W. (2003). Wywieranie wpływu przez grupy. Gdańsk: Wydawnictwo GWP. |
Założenia: | C 1 –Dostarczenie wiedzy z zakresu uwarunkowań procesu grupowego terapii dzieci i młodzieży C 2 –Kształtowanie umiejętności diagnozy grupy i projektowania programów socjoterapeutycznych C 3 – Kształtowanie kompetencji niesienia pomocy i interweniowania w sytuacji podwyższonego ryzyka występowania zaburzeń zachownia |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do socjoterapii 2. Zawód socjoterapeutka – kwalifikacje i predyspozycje 3. Procesy grupowe 4. Specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą zagrożoną niedostosowaniem społecznym 5. Specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą nieśmiałymi 6. Specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą agresywnymi 7. Specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą odrzuconymi rówieśniczymi 8. Diagnoza socjopedagogiczna 9. Konstruowanie scenariuszy i programów socjoterapeutycznych 10. Realizacja programów socjoterapeutycznych dla zagrożonych niedostosowaniem społecznym 11. Realizacja programów socjoterapeutycznych dla dzieci nieśmiałych 12. Realizacja programów socjoterapeutycznych dla dzieci agresywnych 13. Realizacja programów socjoterapeutycznych dla odrzuconych rówieśniczo 14. Trening zastępowania agresji 15. Trening umiejętności społecznych 16. Trening uważności 17. Arteterapia jako metoda socjoterapii 18. Drama jako metoda socjoterapia 19. Silvoterapia jako metoda socjoterapii |
Literatura: |
1. Socjoterapia, (2004), Sawicka K. (red.), Centrum Metodyczne Pomocy Psychologicznej, Warszawa. 2. Strzemieczny J., (1988), Program zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci ze szkół podstawowych, Warszawa. 3. Geldard K., Geldard D., (2005), Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, GWP, Gdańsk. 4. Sobolewska Z. (1993), Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć, Warszawa. 5. Jagieła J., (2007), Socjoterapia w szkole, Kraków 4. Corey Schneider M.(1995), Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, IPZiT, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu. K_W21 Ma ogólną wiedzę z zakresu metodyki pracy socjalnej dotyczącą metod, technik i form pracy socjalnej. Posiada wiedzę o mechanizmach, pozwalających na gruncie pracy socjalnej poszukiwać skutecznych sposobów interwencji kierowanej do osób, rodzin i grup, pozwalających skutecznie rozwiązywać problemy społeczne oraz przyczyniać się do poprawy jakości życia w wymiarze indywidualnym i zbiorowym. K_U06 Posiada rozwinięte umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. K_U07 Potrafi opracowywać i wdrażać sposoby interwencji socjalnej z wykorzystaniem instrumentów formalnych (prawnych, instytucjonalnych), jak i metodycznych opartych o metody, techniki i formy pracy socjalnej. K_U19 Opanował umiejętności w zakresie twórczego myślenia. Kompetencje społeczne K_K10 W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Prezentacja Ćwiczenia: Projekt grupowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.