Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kurs kierunkowy - Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.04.KRK-05KK22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kurs kierunkowy - Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Literatura uzupełniająca:

Berne, E. (2004). W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN

Boydell, T. Leary, M. (2006). Identyfikacja potrzeb szkoleniowych. Kraków: Wolters Kluwer Polska – ABC

Corey M. S. I Corey G. (2002). Grupy: metody grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

Ernst, K. (2005). Szkolne gry uczniów. Jak sobie z nimi radzić? Warszawa: WSiP

Oyster, C. K. (2002). Grupy Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2002;

Stephan W.G. Stephan C. W. (2003). Wywieranie wpływu przez grupy. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.


Założenia:

C 1 –Dostarczenie wiedzy z zakresu uwarunkowań procesu grupowego terapii dzieci i młodzieży

C 2 –Kształtowanie umiejętności diagnozy grupy i projektowania programów socjoterapeutycznych

C 3 – Kształtowanie kompetencji niesienia pomocy i interweniowania w sytuacji podwyższonego ryzyka występowania zaburzeń zachownia


Pełny opis:

1. Wprowadzenie do socjoterapii

2. Zawód socjoterapeutka – kwalifikacje i predyspozycje

3. Procesy grupowe

4. Specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą zagrożoną niedostosowaniem społecznym

5. Specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą nieśmiałymi

6. Specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą agresywnymi

7. Specyfika pracy z dziećmi i młodzieżą odrzuconymi rówieśniczymi

8. Diagnoza socjopedagogiczna

9. Konstruowanie scenariuszy i programów socjoterapeutycznych

10. Realizacja programów socjoterapeutycznych dla zagrożonych niedostosowaniem społecznym

11. Realizacja programów socjoterapeutycznych dla dzieci nieśmiałych

12. Realizacja programów socjoterapeutycznych dla dzieci agresywnych

13. Realizacja programów socjoterapeutycznych dla odrzuconych rówieśniczo

14. Trening zastępowania agresji

15. Trening umiejętności społecznych

16. Trening uważności

17. Arteterapia jako metoda socjoterapii

18. Drama jako metoda socjoterapia

19. Silvoterapia jako metoda socjoterapii

Literatura:

1. Socjoterapia, (2004), Sawicka K. (red.), Centrum Metodyczne Pomocy Psychologicznej, Warszawa.

2. Strzemieczny J., (1988), Program zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci ze szkół podstawowych, Warszawa.

3. Geldard K., Geldard D., (2005), Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, GWP, Gdańsk.

4. Sobolewska Z. (1993), Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży – zasady projektowania zajęć, Warszawa.

5. Jagieła J., (2007), Socjoterapia w szkole, Kraków

4. Corey Schneider M.(1995), Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, IPZiT, Warszawa

Efekty uczenia się:

K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.

K_W21 Ma ogólną wiedzę z zakresu metodyki pracy socjalnej dotyczącą metod, technik i form pracy socjalnej. Posiada wiedzę o mechanizmach, pozwalających na gruncie pracy socjalnej poszukiwać skutecznych sposobów interwencji kierowanej do osób, rodzin i grup, pozwalających skutecznie rozwiązywać problemy społeczne oraz przyczyniać się do poprawy jakości życia w wymiarze indywidualnym i zbiorowym.

K_U06 Posiada rozwinięte umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej.

K_U07 Potrafi opracowywać i wdrażać sposoby interwencji socjalnej z wykorzystaniem instrumentów formalnych (prawnych, instytucjonalnych), jak i metodycznych opartych o metody, techniki i formy pracy socjalnej.

K_U19 Opanował umiejętności w zakresie twórczego myślenia.

Kompetencje społeczne

K_K10 W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: Prezentacja

Ćwiczenia: Projekt grupowy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania
Prowadzący grup: Sławomir Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)